سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه دو کشور سرمایه ارزشمندی برای آینده روابط است


آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در گفت و گوی تلفنی «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش با وی، با اشاره به سابقه ۵۰۰ ساله روابط دوستانه و سازنده دو کشور گفت: این سابقه طولانی، سرمایه ارزشمندی برای آینده روابط است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور با بیان اینکه با وجود اراده و انتفاع از تعاملات اقتصادی، کاهش مبادلات تجاری دو کشور مبنا و توجیه منطقی ندارد، اظهار داشت: باید حافظ منافع دو کشور باشیم و اجازه ندهیم بدخواهان با ترفندهای مختلف بر این روابط تأثیر بگذارند .رئیسی با اشاره به سؤال صدراعظم اتریش درباره رویکرد ایران در قبال تحولات اخیر افغانستان افزود: معتقدیم جریان‌های مختلف افغانستانی باید خروج امریکا را به مثابه یک نقطه عطف در نظر گرفته و در تعامل با یکدیگر به یک الگوی حکمرانی مورد قبول عموم مردم دست یابند. وی با بیان اینکه ایران تاکنون با وجود تحریم‌های ظالمانه، همه هزینه‌های مادی و معنوی مهاجران افغانستانی را متقبل شده است، گفت: تلاش جمهوری اسلامی ایران در جهت استقرار صلح و امنیت در افغانستان همواره و بی‌وقفه تداوم داشته و آماده هستیم با همه دولت‌هایی که برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان احساس مسئولیت می‌کنند، همکاری کنیم. صدراعظم اتریش نیز با اظهار امیدواری نسبت به تداوم و گسترش روابط دوجانبه دوستانه و سازنده در عرصه‌های مختلف با کشورمان گفت: امیدواریم دولت جدید ایران در ایجاد شکوفایی اقتصادی و اجتماعی برای مردم این کشور بیش از پیش موفق باشد و در عرصه بین‌المللی نیز مذاکرات اتمی دولت ایران با کشورهای طرف مذاکره هر چه سریع‌تر آغاز شده و با موفقیت به پایان برسد. کورتس با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این گفت و گوها، از دعوت دکتر رئیسی برای سفر وی به تهران تشکر کرد.



قدردانی رئیسی از وزرای دولت سابق
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه جلسه آتی هیأت وزیران، با حضور وزرای جدید برگزار خواهد شد، ضمن قدردانی از کلیه زحمات و خدمات وزرا، بویژه در دو هفته‌ اخیر و در همکاری با دولت جدید، گفت: اعتقاد و باورم این است که تجربیات مسئولین سطوح کلان کشور مانند چراغ راه و راهنما، می‌تواند در پیشبرد امور مفید و مؤثر باشد و باید از این تجربیات استفاده شود.
رئیسی انسجام، وحدت و اعتماد را سرمایه بزرگ و ارزشمندی برای نظام دانست و اظهار داشت: اعتماد مردم به مسئولین و اعتماد رهبر معظم انقلاب به فرد فردِ مدیران، سرمایه بسیار باارزشی است که باید در جهت ارتقا و تقویت هر چه بیشتر آن تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه همدلی و انسجام مسئولان از الزامات پیشرفت کشور است، ضرورت تداوم اعتماد مردم به مسئولین را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: برخلاف نظام‌های استبدادی و سلطنتی، تداوم اعتماد مردم، مهم‌ترین مسأله در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران است که اساس حکومت در آن مبتنی بر رأی و اراده مردم است. به گفته رئیسی، تداوم و تقویت اعتماد مردم موجب تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت و نشاط اجتماعی خواهد شد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به ضرورت پرهیز از اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای بویژه در زمینه‌های اقتصادی، ‌تصریح کرد: تصمیمات‌مان باید متقن و اعتمادبخش بوده و نتیجه آن ایجاد ثبات در زندگی مردم باشد.رئیسی بی ثباتی و قابل پیش‌بینی نبودن شرایط اقتصادی را بدترین آفت برای جامعه دانست و اظهار داشت: مجموعه اقدامات باید به گونه‌ای باشد که آینده برای عموم مردم و همه بخش‌های تولیدی و اقتصادی قابل پیش‌بینی شود.