ایران-کره؛ در ورزشگاه پر از تماشاگر آزادی!

مسیر دشوار و پرپیچ‌وخم فوتبال ایران برای رسیدن به جام‌جهانی 2022 قطر، از 11 شهریورماه آغاز می‌شود و شاگردان اسکوچیچ در اولین گام میزبان سوریه خواهند بود؛ دیداری که مثل همه بازی‌های لیگ برتر در فصل گذشته بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. اما روند بازی‌ها به خاطر تعویق چندباره مرحله اول مقدماتی سرعت بالایی خواهد داشت و در 40 روز ایران باید چهار بازی برگزار کند.

شهاب عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال با ابراز خوشحالی از میزبانی ایران در گام اول مقابل سوریه می‌گوید: «به لطف خدا و دعای خیر مردم اتفاق مهمی پس از سال‌ها افتاد و به حق‌مان رسیدیم تا نخستین بازی را مقابل سوریه در تهران میزبان باشیم که می‌تواند کمک زیادی به مسیر صعود باشد و آن حقی که باید برای فوتبال ایران لحاظ می‌شد، بالاخره پس از چند سال محقق شد. با برنامه‌ریزی‌های فشرده و علمی در دور جدید فدراسیون و رویکرد همکاری‌گرایانه‌ای که وجود دارد، تلاش زیادی در این‌خصوص انجام شد. همچنین از سازمان صداوسیما که همکاری بسیار خوبی در این زمینه با ما داشت، تشکر می‌کنم. ستاد ویژه‌ای برای آماده‌سازی جام‌جهانی تشکیل دادیم که به نمایندگی از سازمان صداوسیما هم آقای فروغی در این ستاد حضور دارند. امیدواریم افراد دیگری از دولت نیز به ستاد اضافه شوند. فوتبال جلوه اتحاد ملی ما است.»

اما او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلاتی که کرونا برای میزبانی ایران به وجود آورده، اشاره کرده و می‌افزاید: «امروز شاهد نمایش وفاق در کشور بودیم و پس از چند سال میزبانی بازگشت و امیدواریم زمینه‌ساز میزبانی‌های دیگر شود. فضای سنگین کووید-١٩ دامنگیر کل جهان شده و می‌بینیم احتمال دارد رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در آمریکای جنوبی به کشورهای دیگری انتقال یابد. برنامه‌ریزی بازی سوریه انجام و کارهای لازم ساماندهی شده است، اما از فردا بی‌خبریم. با AFC  وارد تعامل خوبی شدیم. به هرحال این نهاد نیز الزامات خاص خودش را دارد و باید با یک رفتار تعاملی، هماهنگی با این نهاد بالادستی و نیز سازمان‌های داخلی، کار را پیش ببریم تا رضایت افکار عمومی فراهم شود. درباره حضور تماشاگران، در بازی اول را بعید می‌دانم، اما بعد از آن باید به دوحه سفر کنیم و بازی سوم در امارات و بازی چهارم مقابل کره‌جنوبی است و احتمالا بتوانیم کسانی را که واکسن زدند، با کارت ویژه اجازه ورود بدهیم.»

در شرایطی عزیزی خادم وعده حضور تماشاگران در بازی ایران و کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی را داده که از حدود 19 ماه قبل در هیچ کدام از بازی‌های فوتبال در ایران تماشاگران حاضر نبوده است. از سوی دیگر موج پنجم کرونا در ایران به اوج خود رسیده و هر روز رکوردشکنی می‌کند. حالا مشخص نیست رئیس فدراسیون به بهبود شرایط در 50 روز آینده دل بسته یا واقعا رایزنی‌های لازم را برای ورود تماشاگران به ورزشگاه آزادی در بازی با کره‌جنوبی انجام داده است. به هر حال چیزی که مشخص است تماشاگران ایرانی برای بازگشت به استادیوم‌ها لحظه‌شماری می‌کنند، اما این موضوع مستلزم فروکش‌کردن کرونا در سراسر کشور است.