آخرین اخبار از پارالمپیک 2020

رژه کاروان«سردار دل‌ها» در پارالمپیک توکیو
مراسم افتتاحیه شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو در شرایطی دیروز برگزار شد که ۶۳ عضو کاروان ورزش ایران که با نام «سردار دل‌ها» به ژاپن اعزام شده‌اند در این مراسم رژه رفتند. در ابتدای این مراسم اعلام شده ‌اندرو پارسونز رئیس‌کمیته بین‌المللی پارالمپیک در مراسم حضور دارد. سپس پرچم ژاپن توسط تعدادی از مدال‌آوران این کشور برای برافراشته شدن به سمت میله مستقر در زمین حمل شد. این پرچم با سرود ژاپن به اهتزاز درآمد.
در ادامه این مراسم و بعد از انجام چند نمایش، ورزش‌های حاضر در پارالمپیک توکیو معرفی شد. بازی‌های توکیو در ۲۲ رشته یعنی تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بوچیا، دوچرخه‌سواری، پاراسوارکار، فوتبال پنج نفره، گلبال، جودو، پاراکانو، پاراسه‌گانه، وزنه برداری، رویینگ، تیراندازی، والیبال نشسته، شنا، تنیس روی میز، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، شمشیربازی با ویلچر، راگبی با ویلچر و تنیس با ویلچر برگزار می‌شود.
اولین تیمی که برای رژه وارد استادیوم شد، تیم پناهجویان بود. در ادامه ایسلند و ایرلند به زمین آمدند. پرچمدار ایسلند دو دست نداشت و پرچم را با بدن خود حمل می‌کرد.افغانستان به دلیل مشکلاتی که برای این کشور بوجود آمد نتوانست دو ورزشکار خود را به پارالمپیک توکیو بفرستد. به این ترتیب و با نظر کمیته بین‌المللی پارالمپیک، پرچم این کشور توسط یک داوطلب در مراسم رژه حمل شد.


کاروان ایران هم در میان تیم‌های شرکت‌کننده حضور داشت و با پرچمداری زهرا نعمتی و آروخی رژه رفت. در کاروان ایران ۶۳ نفر شامل ۵۲ ورزشکار حضور داشتند. رژه کاروان ایران با ماسک متحدالشکل به رنگ پرچم ایران از نکات جالب توجه رژه ایران بود. البته همراهی بلند قامت ‌ترین ورزشکار حاضر در پارالمپیک 2020 توکیو یعنی مرتضی مهرزاد جالب توجه بود.
نعمتی، محبوب‌ترین و موفق‌ترین پارالمپین بانوی آسیا
سایت APC در مطلبی به تحلیل وضعیت 5 ورزشکار بانوی برتر قاره پرداخت که در توکیو حضور دارند. در راس این فهرست زهرا نعمتی تیرانداز با کمان کشورمان قرار دارد. در این مطلب آمده است: «می توان عنوان داشت که محبوب‌ترین و موفقترین بانوی پارالمپین این قاره از ایران است. زهرا نعمتی به دنبال آن است تا سومین مدال تاریخی خود را در رشته ریکرو توکیو ثبت کند. تاکنون هیچ ورزشکاری به این موفقیت دست نیافته است. او در لندن رکوردزنی را شروع کرد که توانست به مدال طلای انفرادی دست یابد. او مدال نقره و برنز پارالمپیک را نیز به دست آورده است.» در این گزارش، به حضور ساره جوانمردی از کشورمان هم اشاره شده است: «قهرمان جهان و المپیک، آمده تا حریفانش را بار دیگر در تپانچه شکست دهد. وی با موفقیت‌هایی که در مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی و پاراآسیایی جاکارتا داشت و توانست رکورد جهان را نیز در جام جهانی العین بشکند، نشان داده که آماده است تا از عناوین پارالمپیکی‌اش دفاع کند.»
کرونایی شدن یک ورزشکار در دهکده بازی‌ها
قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو،
«ماسا تاکایا» سخنگوی برگزاری بازی‌ها اعلام کرد که یکی از ورزشکاران حاضر در دهکده بازی‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده است. قرار است تحقیقات لازم برای شناسایی افرادی که با این ورزشکار کرونایی در تماس بوده‌اند، به منظور اطمینان از عدم شیوع ویروس انجام شود. این ورزشکار، یکی از سه نفری است که در دهکده بازی‌ها مبتلا به کرونا شده‌اند و باید 14 روز در قرنطینه بمانند. پیش از این 36 نفر از جمله 16 ورزشکار طی روزهای اول تا 21 آگوست در دهکده بازی‌ها مبتلا به کرونا شده بودند. «ماسا تاکایا» سخنگوی برگزاری بازی‌ها درباره اقدامات پیشگیرانه گفت: این ورزشکار در حال حاضر قرنطینه است و ما تحقیقات خود را برای شناسایی افرادی که با وی در ارتباط بوده‌اند، آغاز می‌کنیم. این یک پروتکل استاندارد است و ما درخصوص آن پاسخگو هستیم. وی ادامه داد: چنین اتفاقاتی در جریان برگزاری بازی‌های المپیک نیز رخ داد، به همین دلیل ما انتظارش را داشتیم که شاهد وقوع آن در پارالمپیک باشیم. ما نمی‌توانیم بگوییم که خطر ابتلا صفر خواهد بود، اما اقدامات پیشگیرانه می‌تواند خطر ابتلا را به حداقل برسد.
حضور ۱۶۲ کاروان ورزشی در توکیو
وب سایت IPC با انتشار گزارشی اعلام کرد که بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ با شرکت ۱۶۲ کشور رکورد تعداد کشورهای شرکت‌کننده را به نسبت بازی‌های ریو ۲۰۱۶ شکسته است.همچنین در این گزارش از کشورهای بوتان، گرانادا، مالدیو، پاراگوئه و سنت وینسنت به عنوان پنج کشوری که برای اولین بار در بازی‌های پارالمپیک شرکت می‌کنند، یاد شده است. در این دوره از بازی‌ها ۱۶۲ کشور و نیز تیم پناهجویان حضور دارند و ۲۱ کشور نیز به دلایل مختلف از جمله تعلیق از سوی از سوی IPC، نداشتن ورزشکار، محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تصمیم دولت‌ها مبنی بر عدم حضور ورزشکاران یا عدم حمایت از آنها در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ حضور نخواهند داشت.
اقدام جالب هنرمند هندی با ماسه
بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو از دیروز با برگزاری مراسم افتتاحیه، رسماً آغاز شد. در آستانه شروع این دوره از بازی‌ها یک هنرمند هندی طرح زیبایی مربوط به این بازی‌ها با استفاده از ماسه خلق کرد که تصویر آن در زیر آمده است:
سایر اخبار این روزنامه