ارتباط کرونا با بیماری مهلک قارچ سیاه

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: موکورمایکوزیس که به نام «قارچ سیاه» نیز شناخته می‌شود، عفونتی نادر اما بسیار خطرناک است. این شرایط به واسطه گروهی از قارچ‌ها به نام موکورمایسیت‌ها ایجاد می‌شود و اغلب سینوس ها، ریه ها، پوست و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.چندی پیش عصر ایران به نقل از «وب ام‌دی» نوشت: «افراد می‌توانند هاگ‌های قارچ را استنشاق کرده یا از طریق چیزهایی مانند خاک، محصول یا نان فاسد یا توده‌های کمپوست در معرض آنها قرار بگیرند.مدتی پیش اخباری مبتنی با درگیری بیماران کرونایی در هند با این عفونت قارچی منتشر شد که نگرانی‌های بسیاری را در این رابطه ایجاد کرد.ویروس کرونا با جهش‌ها و علائم متفاوتی خود را نشان داده است از آبریزش بینی و تنگی نفس گرفته تا ناراحتی‌های گوارشی، اما اکنون به گفته برخی از متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی آمریکا نیز در این باره می‌گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد. یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام کرده که رقمی هشدار‌دهنده است.همچنین پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود وجود داشته باشد. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی به شدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند. در روزهای سیاه کرونایی قارچ سیاه هشدار بزرگی محسوب می‌شود زیرا داروهای این بیماری هم در کشور کمیاب هستند. البته روز گذشته دکتر اسدی، متخصص ریه اعلام کرده است که عموم کسانی که مبتلا به کرونا شده‌اند، نگران عفونت قارچ سیاه نباشند؛ قارچ سیاه، عفونتی است که اغلب بیماران دیابتی و نقص سیستم ایمنی به آن دچار می‌شوند و در کشورمان به‌راحتی قابل درمان است! امیدواریم که بیماران به حال خود رها نشوند و این بیماری جدی گرفته شود تا تلفات مهلکی نداشته باشد.
‏nتجویز و استفاده زود هنگام کورتون
هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:
« دلیل اصلی ابتلا به قارچ سیاه مصرف بی‌رویه کورتون‌ها است که به قارچ‌های فرصت طلب فرصت می‌دهد.این بدان معناست که کورتون که بهترین دارو برای درمان بیماران کووید است باید در زمان مناسب تجویز و مورد استفاده قرار بگیرد.یعنی اگر استفاده


دیر هنگام باشد بیمار وارد سیری می‌شود که به مرگ نزدیک می‌گردد و اگر تجویز زود هنگام باشد بیمار مستعد عفونت‌های قارچی می‌شود. در بیمارستان امام حسین اصفهان هم مورد قارچ سیاه در اطفال دیده شده بود. هند هم اوایل امسال با افزایش کرونای دلتا با حجم عظیمی از قارچ سیاه مواجه شد.»
‏nولنگاری درمان در کشور
یزدانی در پاسخ به این سوال که چرا دستورالعمل واحدی برای درمان وجود ندارد که چنین مسائلی رخ ندهند، گفت:«دستورالعمل واحد برای درمان بیماران کرونایی وجود دارد و در چند دفعه تا به حال بازنویسی شده است ولی مسئله فقط بحث پزشکان و تجویز نیست. بلکه مسئله دخالت بیماران و همراه بیمار در روند درمان و سهولت دسترسی به دارو است.من بیماری را می‌شناسم که بدون تجویز پزشک به توصیه اطرافیان در حال دریافت داروهای بیمارستانی است.ازسوی دیگر این مسئله است که چطور بدون نسخه دارو در دسترس بیمار قرار می‌گیرد.پروتکل کشوری وجود دارد و پزشکان آموزش دیده‌اند پس مسئله فقط پزشکان نیست. ولنگاری درمان در کشور باعث شده است که هرکسی بتواند خودخواسته و فعالانه در روند درمان دخالت بکند. آمفوتریسین B دارویی است که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و جزو روتین نسخه‌ها نیست که در دسترس باشد. بر اساس نیاز این داروها در کشور موجود می‌شود.وقتی یک بحرانی ایجاد می‌شود تمام امور‌ روزمره مختل می‌شود و یکی همین است که هرلحظه ممکن است به دلیل کرونا یا حواشی ناشی از آن مدیریت و نظم دارو و سیستم درمانی از دست برود.»
‏nعوارض درمانی کرونا
بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: «بیماری قارچ سیاه معمولا در افرادی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند شایع است. در روند درمانی بیماران کرونایی برای کاهش تحریک سیستم دفاعی بدن و کاهش التهاب کورتون به میزان بالایی تجویز می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که عملا سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب ببیند و در صورتی که مراقبت‌های لازم وجود نداشته باشد در بیماران بیماری‌های قارچی خطرناک از جمله قارچ سیاه ایجاد می‌شود. بنابراین در این شرایط قارچ سیاه به خود بیماری کرونا ارتباطی ندارد بلکه به عوارض درمانی بیماری کرونا مربوط است. این دارو‌ها برای نجات جان بیماران باید تجویز شود و چاره‌ای نیست. آمفوتریسین B کم شده است به این دلیل که متاسفانه افراد سودجو منتظر چنین شرایطی هستند زیرا استفاده از این داروی ضد قارچ در بیماران دچار کرونا در طول این مدت بالا رفته است بنابراین تقاضا بالا رفته است و یک عده سودجو دنبال خرید این دارو‌ها و فروششان در بازار آزاد هستند.»