کام مقاطع فولادی از صادرات شیرین نمی‌شود

آرمان‌ملی: مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، با ارائه لیستی از واحدهای مجاز برای صادرات مقاطع طویل فولادی خواستار ساماندهی صادرات این حوزه شده است. درواقع نکته حائز اهمیت در این نامه کاهش تعداد واحدهای صادر کننده 102 به 18 شرکت است. موضوعی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل عدم رعایت کف عرضه 70 درصدی از سوی این واحدها صورت گرفته است اگرچه که به گفته کارشناسان این آزادسازی و محدودیت‌های عرضه به‌دلیل آنکه صادرات محصولات طویل تحت‌تاثیر وضع عوارض واردات از سوی اکثر کشورهای متقاضی عملا امکان‌پذیر نیست؛ چندان تاثیری در رشد صادرات کشور بازی نخواهد کرد و به‌نوعی تنها با ایجاد جوروانی به برهم‌خوردن تعادل در بازار نیز می‌انجامد.
 18 واحد مجوز صادرات دارند 
براساس این گزارش  سیف‌ا...امیری مدیــرکل دفتــر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه‌ای به سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات، ضمن ارائه فهرست واحدهای مجاز به صادرات محصولات  فولادی (مقاطع طویل)، پیرو دو نامه در ۲۰ اردیبشهت‌ماه و سوم تیرماه سالجاری، با ارائه مشخصات اعلام شده و شناسه ملی واحدهایی که کف عرضه خود را طی چهارماهه نخست امسال رعایت کرده‌اند، خواستار انجام اقدامات لازم برای فراهم‌آمدن امکان صادرات و ابلاغ به گمرک جمهوری اسلامی ایران شد. امیری در نامه خود آورده است: واحدهای معرفی شده به مدت سه ماه از ابتدی  شهریورماه نیازی به تایید دفتر صنایع معدنی در سامانه فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران (EPL)  نخواهند داشت. همچنین لازم به توضیح است که باتوجه به تعطیلات غیرمنتظره کرونا از (۲۵ لغایت ۳۰ مردادماه)، گمرکات کشور با هماهنگی این دفتر، در تاریخ‌های مذکور مجوز خروج صادر کرده است. براساس لیست اعلام شده توسط مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، اقدام برای این فهرست برای مدت سه ماه از امروز اعتبار دارد و آن دسته از تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی که نام آنها به گمرک اعلام شده است، طبق روال در این دوره سه‌ماهه نیاز به دریافت تیک صادراتی وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارند. درواقع نکته حائز اهمیت در فهرست کنونی کاهش تعداد واحدهای مجاز نسبت به لیست تیرماه است به‌گونه‌ای که تعداد واحدهای مجاز به صادرات مقاطع طویل فولادی از 102 به 18 واحد کاهش‌یافته که به معنای حذف 84 شرکت از گردونه صادرکنندگان این محصولات است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های جدید اعمال شده دفتر صنایع معدنی در لیست جدید واحدهایی را که کف عرضه 70 درصدی در بورس کالا را در چهارماه نخست امسال رعایت نکرده‌اند حذف کرده است. این الزام قانونی برای رعایت کف عرضه 70 درصدی پس از افزایش التهابات در بازار و برای جلوگیری از کمبود و ساماندهای بازار سیاه اعمال شده است موضوعی که به اعتقاد کارشناسان با توجه به شرایط و مقررات تعرفه‌ای در کشورهای هدف عملا فاقد کاربرد شده است.
 وضع عوارض اجازه صادرات  را نمی‌دهد
در این رابطه کیوان جعفری‌طهرانی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل بازارهای فولادی و سنگ‌آهن در رابطه با تاثیر آزادسازی صادرات مقاطع طویل فولادی و البته الزام رعایت کف عرضه 70 درصدی به «آرمان‌ملی» می‌گوید:  باید توجه داشت در شرایطی که اکثر کشورها برای حمایت از تولیدات داخلی خود نسبت به وضع عوارض واردات برای مقاطع طویل فولادی اقدام کرده‌اند؛ بنابراین آزادسازی صادرات تاثیری در روند افزایش حجم مبادلات این حوزه نخواهد داشت. وی در ادامه با عنوان اینکه هم‌اکنون محصولات زنجیره پایین‌دست همچون میلگرد متقاضی ندارد، افزود: بیشترین محصول فولادی که از بازار صادراتی برخوردار است ورق ‌و اسلب بوده که در این میان اسلب بهترین بازار صادراتی را به‌خود اختصاص داده است. به‌گفته طهرانی این اقدام بیش از آنکه منافعی برای صادرات داشته باشد باعث ایجاد جوروانی در بازار می‌شود و از سوی دیگر بازار داخلی نیز با توجه به رکود حاکم چندان از رونق برخوردار نخواهد بود. در این رابطه  باید توجه داشت که علاوه بر رکود حاکم بر بازار الزام رعایت کف عرضه در زمانی تاثیرگذار خواهد بود که تمامی واحدها این الزام را رعایت کنند، بنابراین همانگونه که از  نامه مدیر کل دفتر صنایع معدنی مشخص است این روند رعایت نمی‌شود و کاهش تعداد واحدهای مجاز صادراتی نیز از این محل نشات می‌گیرد. بنابراین طبیعتا این نامه‌نگاری‌ها بیش‌از هرچیزی به ایجاد جوروانی و افزایش تنش در بازار دامن خواهد زد.