فرمانده اقتصادی دولت کیست؛مخبر،میرکاظمی،خاندوزی یا رضایی؟

آفتاب یزد: روز گذشته خبر رسید که محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ و رقیب ابراهیم رئیسی که سال هاست سودای ریاست جمهوری را در سر دارد، با حکم رئیس جمهور، به سِمت معاون اقتصادی او، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب شده است؛ او که تا کنون در سمت‌های مختلف قرار داشته به وعده‌های اقتصادی عجیب‌اش شهره است در حالی به سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور منصوب شده که لوایح مربوط به پول‌شویی سال‌هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام که وی دبیری آن را بر عهده دارد، خاک می‌خورد. با این حال به نظر می‌رسد با منصوب شدن محسن رضایی در سمت معاون اقتصادی، شاهد چند دستگی در این حوزه باشیم چون هر یک از افراد حاضر در این تیم در حوزه اقتصاد مدعی هستند و خود را تئوریسین اقتصادی می‌دانند؛ همین موضوع نیز این ابهام را به وجود می‌آورد که در نهایت فرمانده اقتصادی کابینه رئیسی چه کسی خواهد بود؟
‏nرضائی و سودای ریاست جمهوری
محسن رضایی در پی استعفاء از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از سایر ارگان‌های نظامی نیز کناره‌گیری کرد و وارد دنیای سیاست شد. در همان سال هم با حکم مقام معظم رهبری به سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و از سال ۱۳۷۹ نیز ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت. اما در همه این سال‌ها سودای ریاست جمهوری را هم در سر می‌پروراند و حالا می‌توان گفت که او رکورددار حضور در انتخابات است تا جایی که تاکنون ۴ بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اما هر بار شکست خورده است.
او سال ۸۴ با شعار انتخاباتی «دولت عشق» در انتخابات ریاست جمهوری حضور یافت، اما دو روز پیش از برگزاری انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کرد و در بیانیه‌ای دلیل کناره‌گیری خود را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» در اثر کثرت نامزدها عنوان کرد. رضایی سال ۸۸ و ۹۲ هم به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شد و تا پایان هم ماند و رای نیاورد.


او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم ثبت‌نام کرد. رضایی ابتدا اعلام کرده بود که در صورت شرکت سید ابراهیم رئیسی در انتخابات، کناره‌گیری خواهد کرد اما بعد از ثبت نام رئیسی، در انتخابات ثبت نام کرد و اعلام کرد که قصد کناره‌گیری هم ندارد.
تا پیش از انتخابات 1400 رکورد محسن رضایی و محمد باقر قالیباف یکسان بود اما با نام‌نویسی رضایی برای انتخابات ۱۴۰۰، او گوی رقابت را از قالیباف ربود و رکورددار حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.
البته در فروردین ۱۳۹۴، رضایی از بازگشتش به سپاه پاسداران خبر داد. وی دلیل
این کار را تدوین کافی سیاست‌های کلان اقتصادی کشور برای ۵۰ سال آینده در طول زمان حضورش در مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین در اولویت بودن امنیت ملی عنوان کرد. حالا شاهدیم که با تدوین سیاست‌های کلان اقتصادی که به دست محسن رضایی رقم خورده است، امروز اقتصاد کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد.
‏nوعده‌های اقتصادی محسن رضایی
رضایی در دوم خرداد ۱۳۹۵ و در برنامه پایش که به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به صورت زنده در صدا و سیمای پخش می‌شد، از تهیه طرح اقتصادی انتظار و تقدیم آن به دولت خبر داد. وی گفت:« در این طرح ۳۱۳ نقطه از هزار شهر در ایران مشخص شده و حدود ۵۰۰۰ مدیر جهادی هم اعلام آمادگی کردند و ۱۱۰ بنگاه کارآفرین و ۳۳ دانشگاه مشخص شده‌اند. این ۳۱۳ نقطه توسعه‌ای در سراسر کشور شامل ۲۰ میلیون جمعیت آن مناطق است که در صورت اجرا شدن این طرح شاهد ایجاد یک میلیون شغل در سال پنجم و درآمد سالانه ۳۰ میلیارد دلار، خواهیم بود.» اما این طرح هیچ وقت عملی نشد. بیستم تیرماه سال ۱۳۹۴ وهم زمان با برگزاری مذاکرات برجام هم در گفتگوی ویژه خبری در مورد بحث تجاوز نظامی و درگیری با آمریکا بیان داشت که:« اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ایران چشم بد داشته باشند و به فکر حمله نظامی باشند مطمئن باشند ما در هفته اول حداقل ۱۰۰۰ آمریکایی را اسیر می‌گیریم و آن موقع برای آزاد کردن هر یک از آنها باید چند میلیارد دلار بدهند. آن موقع مشکل اقتصادی ما نیز ممکن است حل شود.» افزایش یارانه یکی از شعار‌های انتخاباتی او در هر دوره کاندیدایی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری است. در همین انتخابات اخیر نیز با رونمایی از تصویر یک چک ادعا کرد در صورت پیروزی در انتخابات، «در وهله اول به ۴۰ میلیون ایرانی و در وهله دوم به ۶۰ میلیون ایرانی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی در هر ماه» پرداخت خواهد
کرد. محسن رضایی در حالی به سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور منصوب شده است که لوایح مربوط به پول‌شویی سال‌هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام که وی دبیری آن را بر عهده دارد، خاک می‌خورد و کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند تصویب نشدن این لوایح و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه پول‌شویی باعث به حداقل رسیدن داد و ستد مالی و بانکی حتی با کشورهایی چون چین و روسیه شده است.
با این همه باید دید او که خود را تئوریسین اقتصادی می‌داند، حال که سمت معاونت اقتصادی رئیس جمهور را بر عهده گرفته می‌تواند با عمل به وعده‌های عجیب و غریبش مشکلات اقتصادی کشور را بر طرف سازد؟
‏nتیم اقتصادی دولت سیزدهم
همین چند وقت پیش بود که سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی قرار داده است.پس از آن میرکاظمی نیز به عنوان رئیس سازمان برنامه منصوب شد.
پس از آن هم وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی سید احسان خاندوزی معرفی شد که با کسب رای اعتماد از مجلس راهی پاستور شد. حالا هم محسن رضائی است که بر صندلی معاونت اقتصادی رئیس جمهور جای گرفته است. با توجه به اینکه سبک هر یک از افراد حاضر در تیم اقتصادی دولت سیزدهم در مدیریت‌های اقتصادی با یک دیگر متفاوت است و از آن جایی که هر یک خود را تئوریسین این حوزه می‌دانند به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یک چندگانگی خواهیم بود.البته در این میان یک سوال مهمتر هم وجود دارد؛فرمانده اقتصادی دولت کیست؟مخبر،میرکاظمی،خاندوزی یا محسن رضایی؟