تیم ملی لیگ برتری

حامد جیرودی/ تیم ملی باید 2 دیدار نخستش در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر را 11 و 16 شهریور مقابل سوریه و عراق انجام دهد. برهمین اساس، دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات تیم ملی، اسامی ۲۲ بازیکن شاغل در لیگ برتر ایران را برای حضور در اردوی تیم ملی فوتبال اعلام کرد. طبق برنامه بازیکنان از ساعت 12 دیروز در اردوی تیم ملی حضور پیدا کرده و تست کرونایی‌شان را انجام دادند و تمرینات تیم ملی قرار است از امروز آغاز شود و از دوشنبه 8 مردادماه نیز لژیونرها به اردو ملحق شوند.
بازیکنان دعوت شده
سید‌حسین حسینی، عارف آقاسی، محمدحسین مرادمند، فرشید اسماعیلی، امیرارسلان مطهری، سیاوش یزدانی و زبیر نیک‌نفس (استقلال)، سعید آقایی، وحید امیری، مهدی ترابی، مهدی عبدی و میلاد سرلک (پرسپولیس)، امید نورافکن، یاسین سلمانی، شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده و محمد کریمی (سپاهان)، مهدی تیکدری، آرمین سهرابیان و احمدرضا زنده‌روح (گل‌گهر)، محمدرضا اخباری (تراکتور) و صالح حردانی (فولاد)
چهره‌های جدید تیم ملی


در این لیست چهره‌های جدیدی به چشم می‌خورند که رنگ و بوی تازه‌ای به تیم ملی داده‌اند. ملی پوشان استقلال نفراتی هستند که نامشان در اردوی قبل و یا حتی قبل از آن دیده نمی‌شد و تنها یزدانی در مقطعی از جمع آنها به تیم ملی دعوت شده بود. اسماعیلی تنها یک بار توسط کارلوس کی روش دعوت شده بود و حسینی هم مدت‌ها بود رنگ تیم ملی را ندیده بود ولی با فیکس شدن در استقلال در هفته‌های پایانی لیگ به تیم ملی دعوت شد و جالب اینکه خبری از محمد رشید مظاهری که در اردوهای قبل حضور داشت، در این اردو نیست. آقایی و عبدی ملی پوشان جدید پرسپولیس هستند. البته با توجه به نیمکت‌نشینی آقایی در پرسپولیس، دعوت او کمی عجیب به نظر می‌رسد. نفرات دعوت شده از سپاهان هم تجربه چندانی از دعوت شدن به تیم ملی ندارند و تنها نورافکن چندین بار به تیم ملی دعوت شده است و در بین بازیکنان دعوت شده از گل گهر و فولاد نیز وضع به همین ترتیب است و فقط سهرابیان یک بار توسط کی روش دعوت شده بود.
باتجربه‌ترین‌ها
باتجربه‌ترین بازیکن های این لیست دو بازیکن پرسپولیس هستند که حضور در جام جهانی 2018 را هم تجربه کرده‌اند. امیری که 57 بازی ملی دارد و حالا پس از مصدومیتی که در بازی با بحرین نصیبش شد و ادامه بازی‌های تیم ملی در مرحله قبل را از دست داد، دوباره به اردو دعوت شده است. در کنار او ترابی دیگر ملی‌پوش پرسپولیس هم قرار دارد که 32 بازی ملی را تجربه کرده و حالا هم یکی از مردان مورد نظر اسکوچیچ است.
استقلال دارای بیشترین ملی‌پوش
نگاهی به نفرات دعوت شده نشان می‌دهد که 7 ملی پوش متعلق به استقلال هستند و پرسپولیس و سپاهان هر کدام 5 نماینده در تیم ملی دارند و گل‌گهر هم دارای 3 نماینده در تیم ملی است. فولاد و تراکتور هم هر کدام یک بازیکن ملی‌پوش دارند که البته نباید از تأثیر نقل و انتقالات بر افزایش یا کاهش نمایندگان هر تیم گذشت. عارف آقاسی و زبیر نیک‌نفس 2 بازیکنی هستند که فصل گذشته در فولاد بودند ولی به تازگی به استقلال ملحق شده‌اند. البته نمایندگان پرسپولیس همان 5 نفری هستند که فصل قبل در همین تیم بودند و برعکس یکی از ملی‌پوشان این تیم (مغانلو) راهی سپاهان شده است. ضمن اینکه سپاهان فرشاد احمدزاده از فولاد را هم جذب کرده تا تعداد ملی‌پوشانش به 5 نفر برسد. گل‌گهر هم که تیکدری را از تراکتور جذب کرده تا یک نفر به جمع ملی‌پوشانش اضافه شود و با این شرایط تراکتور هم با یک کاهش در لیست نفرات ملی‌پوش خود مواجه شد.
اسکوچیچ و هاشمیان منتظر جواب تست
اردوی تیم ملی در حالی آغاز می‌شود که در خبرها آمده بود اسکوچیچ و دستیارش وحید هاشمیان به‌دلیل ابتلا به کرونا در این اردو حضور نخواهند داشت و اردو زیر نظر باقری آغاز خواهد شد اما آن‌طور که محمودرضا رضایی مدیر رسانه‌ای تیم ملی به خبرنگار «ایران» اعلام کرد، هنوز مسأله درگیر شدن مربیان تیم ملی به کووید19 قطعی نیست. اسکوچیچ و هاشمیان دیروز صبح تست کرونا دادند که قرار بود جواب این تست در پایان شب گذشته اعلام شود و اگر مشکلی نباشد اسکوچیچ و هاشمیان از امروز در تمرین تیم ملی حاضر می‌شوند.
لیست تغییری نکرده است
در این بین در خبرها آمده بود که سرمربی کروات تیم ملی قصد داشته لیست تیم ملی را سه‌شنبه اعلام کند اما چهار بازیکن را تغییر داده و تصمیم گرفته بازیکنانی مانند کمال کامیابی‌نیا و احسان حاج صفی را دعوت نکند که این موضوع توسط مدیر رسانه‌ای تیم ملی رد و عنوان شد که اسکوچیچ از هفته قبل تصمیم داشته تا دیروز اسامی تیم ملی را اعلام کند.
قدوس مشکلی برای آمدن ندارد
ابهام دیگری که در چند روز اخیر مطرح شده بود این بود که اتحادیه فوتبال انگلیس به بازیکنان خارجی شاغل در این لیگ به‌دلیل کرونا اجازه سفر به کشورهایشان جهت حضور در بازی‌های ملی را نمی‌دهد و سامان قدوس بازیکن ایرانی و ملی پوش برنتفورد هم شامل همین شرایط است ولی مدیر رسانه‌ای تیم ملی با رد این خبر اعلام کرد که قدوس مشکلی برای حضور در ایران و رفتن به 10 روز در قرنطینه ندارد و در صورت صلاحدید کادرفنی تیم ملی حتماً به اردوی ایران برای بازی با سوریه و عراق دعوت خواهد شد.