آیت الله رئیسی: مردم باید تغییرات را در زندگی و سفره خود حس کنند

گروه سیاسی/ «فسادستیزی و پاکدستی و کارآمدی عملی و علمی وزرا.» اینها شاخص‌های اساسی و کلی است که رئیس جمهوری اعلام کرد وزرا و اعضای کابینه را براساس این شاخص‌ها انتخاب کرده است. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی حتی اعلام کرد که برای تحقق کامل این شاخص‌ها در انتخاب وزرا، از نهادهای نظارتی همچون سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور درباره تک‌تک اسامی مطرح شده استعلام شده است. رئیس جمهوری که روز گذشته در پایان بررسی صلاحیت وزرا در مجلس حاضر شده بود، بار دیگر محور رویکردهای دولت را تشریح و بر آنها تأکید کرد که مقابله با تحریم‌ها، شرطی نکردن اقتصاد و سفره مردم نسبت به تحریم‌ها و درنهایت، مقابله با کرونا، مبارزه با فساد در صدر آنها قرار داشت.
اقدامات مجلس، جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی سخنان روز گذشته خود را با قدردانی از پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور آغاز کرد که به گفته او، مجاهدانه از جان مردم صیانت می‌کنند و همه ما باید از حرکت مجاهدانه کادر درمانی کشور و خدمتگزاران برای این صیانت متشکر باشیم. او سپس از مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های مختلف، هیأت رئیسه و رئیس مجلس بابت صرف وقت دو هفته‌ای در بررسی وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها و صحن علنی قدردانی کرد و گفت: در آیین‌نامه تصریحی وجود ندارد وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها بررسی شوند، اما شما وقت و همت گذاشتید و این کار بسیار خوبی بود که در فرایند بررسی وزیران پیشنهادی انجام شد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، اقدام مجلس را جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی توصیف و اظهار کرد که نمایندگان مردم با دغدغه‌مندی و با حساسیت صلاحیت کاندیداها را بررسی کردند که این امر هم برای وزیران و هم برای عموم مردم بسیار خوب است، زیرا مردم حساسیت وکلای شان به مسائل را در‌می‌یابند و بیان این حساسیت‌ها جلوه‌ای از همان مردم‌سالاری دینی است.
تشریح فرایند معرفی وزیران به مجلس


آیت‌الله رئیسی در ادامه، درباره فرایند و شاخص‌های انتخاب وزرا، با تأکید بر اینکه این شاخص‌ها همان بود که در انتخابات به مردم قول داده بودم، کارآمدی، تخصص، مردمداری، فسادستیزی، صداقت با مردم و در نهایت مسأله کارآمدی را از جمله اصلی‌ترین شاخص‌ها در انتخاب وزرا برشمرد.
او با اشاره به اینکه صلاحیت علمی و صلاحیت عملی و اجرایی افراد معرفی شده هم مدنظر بوده است، اضافه کرد: در سایتی که برای نظرخواهی از مردم معرفی کردیم و از ناحیه نخبگان و بسیاری از جوانان عزیز و کادرهای فعال در سازمان‌ های اداری، استقبال شد، نام ۲ وزیر نبود، دلیل‌ آن هم این بود که از یک مجموعه امنیتی مثل وزارت اطلاعات و وزارت دفاع بودند و در این خصوص با نیروهای مسلح در وزارت دفاع و با نخبگان و کارشناسان در وزارت اطلاعات، مشورت کردم. رئیس جمهوری اضافه کرد: از ۱۷ وزیر پیشنهادی دیگر، نام برخی ۲۰ تا ۶۰ بار از سوی مردم در آن سایت تکرار شده بود که می‌توانند در مدیریت مورد استفاده در کابینه باشند و برای بقیه نیز در رده‌های مدیریتی بعدی، از اطلاعات مردم استفاده می‌کنیم.
او با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی تهیه شده از سوی مردم در انتخاب معاونان وزرا و استانداران مورد توجه قرار گرفته و این بانک در اختیار وزیران قرار خواهد گرفت، گفت: علاوه بر فرایند بررسی در کمیته‌ها و کارگروه‌های مسئول، درباره تک تک کسانی که در معرض وزیر شدن بودند استعلاماتی درباره صلاحیت آنان گرفته شد که استعلامات آنها موجود است.
رئیس جمهوری در این زمینه، از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و نیز از دیوان محاسبات به دلیل پاسخ به استعلامات قدردانی کرد که باعث شد اطلاع بیشتری نسبت به صلاحیت وزرا و هم شرایط علمی و عملی آنان ایجاد شود.
شرط ضروری سلامت نفس وزرا
آیت‌الله رئیسی، سلامت نفس و سالم بودن از هرگونه شائبه‌های فساد، کجی و آلودگی را مسأله محوری دیگر در انتخاب وزرا دانست و تأکید کرد: این موضوع شرطی نیست که بشود از آن گذشت، لذا سلامت وزیران معرفی شده مورد تأکید بوده است. چون دولتی که می‌خواهد فسادستیز باشد حتماً باید عناصر پاکدست و فسادستیز امر اجرای آن را به دست بگیرند.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه پاکدستی و فسادستیزی از تأکیدات ما بوده است، گفت: این شرطی نیست که ابتدا ضرورت داشته باشد، بلکه در ادامه کار دولت هم ضرورت دارد، این شرطی نیست که فقط امروز مورد تأکید باشد، بلکه فردا و بعد از رأی اعتماد هم مورد تأکید خواهد بود. آیت‌الله رئیسی، خطاب به نمایندگان مجلس، به آنان اطمینان داد برای هرکسی که با دولت همکاری می‌کند، نه فقط در جایگاه وزیر، بلکه در جایگاه معاون وزیر و همه دست‌اندرکاران دولت، سلامت یک امر مهم و محوری است و کوچک‌ترین ناسلامتی تحمل نخواهد شد.
ضرورت همراهی و همکاری دولت و مجلس
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری و همراهی مجلس با دولت را ضروری خواند و با بیان اینکه مردم تاب تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند، افزود: مردم از تکرار خاطرات تلخ ادوار گذشته از گفت‌و‌گوهای بین قوا در رنج هستند. به عنوان یک ضرورت عرض می‌کنم همکاری ملت و دولت و مجلس برای پیشبرد امور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و آن را در عمل تأکید خواهیم داشت.
آیت‌الله رئیسی، در عین حال، مطالب مطرح شده از سوی موافقان و مخالفان وزرا را از سر دغدغه و دلسوزی دانست و تأکید کرد که ما نیز این شرایط را پیگیری می‌کنیم.
تأکید بر اهمیت نان و سلامت
رئیس دولت سیزدهم با اشاره به اینکه شرایط معیشتی و سفره مردم و نیز وضعیت کشور، آغاز به کار سریع دولت را اجتناب‌ناپذیر ساخته است، ابراز امیدواری کرد با استقرار دولت و همکاری و پیگیری مجلس شورای اسلامی شرایط تغییر یابد به‌طوری که دغدغه مردم و مجلس، حل شود و مشکلات مردم هر چه بیشتر کاهش یابد.

او با مهم خواندن همه وزارتخانه‌ها گفت: بخش‌هایی که مسئولیت حفظ جان و نان را برعهده دارند، مانند وزارتخانه‌های بهداشت، اقتصاد، کشاورزی، رفاه و صمت که در خط مقدم خدمت‌رسانی به سفره مردم هستند، اهمیت ویژه‌ای دارند و باید هرچه زودتر با رأی اعتماد نمایندگان این وزارتخانه‌ها و البته همه وزارتخانه‌ها سر‌و‌سامان یابند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در فاصله پایان کار دولت گذشته و آغاز به کار دولت جدید، طبیعتاً سستی‌هایی ایجاد شده است، ادامه داد: این امر می‌طلبد افراد سریع و بدون فاصله مشغول کار شده و با رأی و پشتوانه جدی مجلس شورای اسلامی کار را شروع کنند.
ضرورت جوانگرایی در دولت
او در واکنش به انتقادهای مطرح شده نسبت به برخی وزرا، اطمینان داد که اگر شرایط وزارت را احراز نمی‌کردم، کسی را معرفی نمی‌کردم، توانایی علمی و عملی و اجرایی کسانی که معرفی شده‌اند مورد تأیید است و آنان از پس کار برمی‌آیند. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها در جلسات عمومی و خصوصی فرمودند که امام(ره) به جوانان اعتماد داشتند و من نیز به جوانان اعتماد دارم. بعضی از انتصابات ایشان را نگاه کنید، برخی از آنان سابقه اجرایی ندارند اما به آنان میدان داده‌اند و ما سعی کردیم ترکیب کابینه ترکیبی از جوانگرایی و تجربه‌گرایی باشد.
او با اشاره به اینکه جوانان انتخاب شده کسانی نیستند که تازه از دانشگاه مدرک گرفته باشند، بلکه کار کرده‌، مدیریت داشته و تجربه اندوخته‌اند، گفت: می‌خواهیم در کنار جوانگرایی، تحولگرایی هم رخ دهد، زیرا روحیه جوان در کنار تجربه موجب تحول می‌شود که ضرورت هر بخشی از بخش‌های کشور است. به گفته آیت‌الله رئیسی، گذاشتن جوانان در رأس وزارتخانه، پیام امید به جوانان کشور است که اگر بدانید جوان با‌استعدادی است، ما حاضریم میدان را به شما بدهیم. باورمان آن است جایی که به جوانان اعتماد کردیم، ضرر نخواهیم کرد.
برنامه دولت سیزدهم، همراستا با برنامه هفتم
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به برخی مبنی بر اینکه چرا برنامه تفصیلی به مجلس داده نشد، اظهارکرد: این برنامه مختصری بود که نمودی از آن برنامه تفصیلی است که قرار است در آینده تقدیم شود. او با بیان اینکه این حق نمایندگان است که آن را بدانند، ادامه داد: در جلسه تنفیذ هم گفتم براساس برنامه هفتم، برنامه دولت سیزدهم را ارائه خواهیم داد یعنی مشکل، علل وقوع آن، راهبرد آن و راهکارها به صورت تفصیلی ذکر شده که در مورد 30 مشکل کشور است. بخشی از مشکلات فرا وزارتخانه‌ای است که تقدیم مجلس و نمایندگان می‌شود.
کرونا، مسأله‌ای که غفلت از آن جایز نیست
رئیس جمهوری خطاب به نمایندگان با بیان اینکه ما بعد از رأی اعتماد شما نمایندگان، از اول صبح فردا (امروز پنجشنبه) نخستین جلسه دولت را برگزار خواهیم کرد و بدون هیچ وقفه‌ای دولت شبانه‌روز مشغول به‌کار می‌شود، اضافه کرد: ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت هم برای ما غفلت جایز نیست. کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی از مسائل بسیار مهم ما است که من در ارتباط با دولت‌هایی که می‌توانستند این میزان واکسن را تأمین کنند، این موضوع را پیگیری کرده‌ام.
آیت‌الله رئیسی گفت: در ارتباط با ارزی که باید تأمین می‌شد خداوند تفضل کرده و گشایش‌هایی در حال ایجاد است، من در اینجا به صورت کلی عرض می‌کنم و بعداً هم به صورت خاص عرض خواهم کرد که گشایش‌های جدی نسبت به بخش‌های مختلف به وجود می‌آید.
رئیس جمهوری افزود: امیدوارم کرونا که امروز یکی از مسائل بسیار دردآور ما شده و همچنین مسأله معیشت مردم که درد مضاعف شده است، با فعالیت‌ دولت و حمایت شما نمایندگان و با پیگیری‌هایی که خواهد شد، در شرایط و وضعیتی که در زندگی مردم وجود دارد، شاهد تغییر باشیم که ما آن را شدنی و دست‌یافتنی می‌دانیم.
او ادامه داد: برخلاف آنچه برخی معتقد هستند با این وضعیت اعتبارات و برنامه و دشمنی‌های خارجی مگر می‌شود (کار کرد) اما ما معتقدیم امکان انجام همه اینها وجود دارد. با همین وضعیت و امکانات مادی و معنوی و بویژه نیروی متراکم جوان و کارآمدی که در کشور داریم، امکان برون رفت از مشکلات کاملاً ممکن است و ما با تأسی از بزرگانمان و با یاد گرفتن از فرهنگی که حاج قاسم عزیز به همه ما یاد دادند می‌گوییم «ما می‌توانیم.»
رفع تحریم‌ها را با قوت دنبال می‌کنیم
رئیس جمهوری درباره سیاست خارجی نیز با بیان اینکه برنامه ما تعامل با کشورها خواهد بود، عزت، حکمت و مصلحت را محور دولت در سیاست خارجی دانست و گفت: حقوق حقه و منافع ملت ایران مسأله محوری ما است و در همه سخنان، اعلام نظرها و ملاقات‌ها روی این نکته تأکید کرده‌ام و باز هم تأکید خواهم کرد.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: رفع تحریم‌ها را با قوت دنبال می‌کنیم، اما سفره مردم را بند به این مسائل نخواهیم کرد. اقتصاد شرطی و بازاری که ثباتش به دلیل تکانه‌هایی از دست برود، ایجاد مشکل می‌کند و ما نمی‌خواهیم اجازه بدهیم که بازار دچار تکانه شود.
او گفت: برخی سیاست‌ها، در کشور بسیار راهگشا است اما به آن توجه بایسته و شایسته نشده است البته نمی‌گویم اصلاً به این سیاست‌ها توجه نشده زیرا بی‌انصافی است و ما با بی‌انصافی با هیچ‌کس برخورد نمی‌کنیم و کار خوب را می‌گویم خوب است. رئیس جمهوری بیان کرد: برخی از کارها و قدم‌ها برداشته شده اما اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اعلامی رهبری می‌توانست کشور را از مشکلات خارج کند و متأسفانه این کارها را انجام نداند. تصمیم ما این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان دستور کار- نه به عنوان شعار یا نوشتن در برنامه-ما باشد. راه برون رفت کشور از مشکلات توجه به اقتصاد مقاومتی است و بنای ما هم این است که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را با قدرت دنبال کنیم.
توجه رئیس جمهوری به تیم همکار وزرا
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در کنار وزیر، تیمی که می‌خواهد وزارتخانه را اداره کند هم برای ما بسیار مهم است، تأکید کرد: علاوه بر وزیر، نسبت به تیم وزارتخانه هم نظر خواهم داشت که وزیران معاونان کارآمد داشته باشند. زیرا اگر معاونان وزیران و استانداران و سفیران کارآمد نباشند، حتی اگر وزیران هم خوب باشند، اتفاقی نمی‌افتد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه گام بعدی ما در ارتباط با وزارتخانه‌ها، تیمی است که در آن وزارتخانه نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: ما حتماً نسبت به معاونان وزیران و مدیران کل و همین‌طور بخش‌های مختلف نظر خواهیم داشت. اگر نمایندگان هم نظری داشتند، حتماً مسائل و نظراتشان را اعلام کنند که وزیران از مشورت دوستان نماینده هم بهره‌مند شوند.
او با تأکید بر اینکه باید وزارتخانه قوی داشته باشیم، اظهارکرد: ایران قوی نیازمند دولت قوی و وزارتخانه قوی و سازوکاری با مؤلفه‌های قوت است. همه مؤلفه‌های قوت باید در وزارتخانه‌ها باشد، وگرنه قوت اتفاق نمی‌افتد.
رئیس دولت سیزدهم با اشاره به اینکه وزیران محترم حتماً باید به این موضوع توجه داشته باشند که همکارانشان هم فسادستیز، پاکدست، کارآمد و مردمی باشند و همه صفاتی که در مورد وزیران هست باید در مورد معاونان و مدیران کل هم صدق کند، گفت: ارتباط دولت و مجلس باید به نحوی باشد که ما هم بتوانیم از تجربیات و نظرات دوستان نماینده بهره ببریم و هم دغدغه‌های وزیران که در میدان کار، نیازمند حمایت عملی مجلس هستند را به نمایندگان منتقل کنیم.