قـارچ سياه هم به كرونا اضافه شد

آرمان ملی: باید به کابوس کرونا، کابوس ابتلا به قارچ سیاه را نیز اضافه کنیم. ویروس فرصت طلبی که با نام علمی «موکورمایکوزیس» که به قارچ سیاه مشهور است و در افــرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نقص ایمنی بدن و ... شایع شده است. اما در روزهایی که بیمارستان‌ها یک تخت خالی برای بستری بیمار جدید ندارند، تعداد به این ویروس مبتلا شده‌اند. در  بیمارستان امام خمینی تهران بیش از ۱۰ مورد بستری صورت گرفته، همچنین ۲۰ مورد ابتلا در مشهد و ۲۰ مورد ابتلا به این ویروس در مازندران سبب شده که با پیک این بیماری در کشور مواجه شویم. در شرایطی که بسیاری از کارشناسان کرونا و مصرف برخی داروها را عامل اصلی بروز این بیماری می‌دانند، مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست با اشاره به چرایی افزایش موارد بروز بیماری قارچ سیاه، گفته است: «علت بیماری قارچ سیاه، کووید ۱۹ نیست، بلکه علت بروز آن ضعف سیستــم ایمنی است و همیشه هم به صورت تک‌گیر وجود داشته. بیماری قارچ سیاه همان‌طور که از نامش مشخص است، یک بیماری قارچی است و در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال افرادی که دیابت یا بیماری‌های سرطانی دارند و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند.» اما شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نظر دیگری دارد و معتقد است: «‌تمام بیماران مبتلا به قارچ سیاه در مشهد از بیماران کرونایی بوده‌اند.» در این میان کارشناسان دیگر اعلام کرده‌اند بیماری قارچ سیاه توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. «موکورمیستس» در بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا، استرالیا و هند دیده شده است. همان‌طور که اولین بار و در بحران کرونا، اولین کشوری که این بیماری در آن شایع شد، هند بود. 
 قارچ سیاه در کرونا ترسناک شد 
مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی جزو نخستین کسانی بود که درباره دیده‌شدن این بیماری در ایران صحبت کرد. او معتقد است: «این بیماری از گذشته در ایران و کشورهای دیگر وجود داشته است. تنها اتفاق جدیدی که رخ داده این است که برخی از بیماران کرونایی که کورتون با دوز فوق فیزیولوژیک مثل دگزامتازون را برای مدت زمان طولانی دریافت می‌کنند، ممکن است این قارچ به دستگاه تنفسی، چشم، مغز و اعصاب آنها ورود پیدا کرده و منجر به عفونت شود، این بیماری هم بسیار کشنده است.» او به شیوع این بیماری در هند و کشورهای دیگر اشاره می‌کند: «این مسأله تنها در هند رخ نداده، بلکه در ایران در بیمارستان لقمان یک مورد ابتلا به قارچ سیاه را داشتیم که به‌ دلیل تشخیص زودهنگام حال این بیمار با درمان ضد قارچ بهبود پیدا کرد. در کشور هند این موارد ابتلا اما بسیار قابل توجه است و می‌توان گفت که دلایلی ازجمله گرمای هوا، افزایش جمعیت مبتلا به کرونا و استفاده بیشتر از کورتون برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند این وضعیت را در آن کشور رقم زده است.» به‌ گفته این متخصص، قارچ سیاه بیماری مسأله‌ای نیست و تنها افرادی را هدف قرار می‌دهد که نقص سیستم ایمنی دارند؛ مثل مبتلایان به دیابت کنترل‌نشده، کسانی که استفاده بیش از حد از کورتون دارند یا بیماران دارای سرطان که شیمی‌درمانی شده‌اند. به همین دلیل نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد، فقط این که مردم از مصرف خودسرانه کورتون و دگزامتازون خودداری کنند.
 نایاب شدن داروی درمان 
طی چند روز گذشته کارشــناسان و پزشــکان اعلام کرده‌اند که داروی این بیماری «آمفوتیریسین بی» است و همین امر سبب شده این دارو در کشور نایاب‌شدن شود. بنا به گزارش تجارت نیوز، هر آمپول آمفوتریسین، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار سیاه خرید و فروش می‌شود، در حالی که داروخانه‌ها این دارو را ندارند و قیمت این آمپول پیش از این حدود 300 هزار تومان بود.