محسنی اژه‌ای: برای مردمی که توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی را ندارند باید چاره‌جویی شود

رییس قوه قضاییه گفت: برای مردمی که توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی یا اعتراض به آن را ندارند باید چاره‌جویی شود.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست‌های نخبگانی و تخصصی برای پیگیری برنامه‌های تحولی دستگاه قضا و در راستای کاهش اطاله دادرسی و هزینه‌های آن برای مردم و دستگاه قضائی، میزبان اعضای شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری بود تا راهکارهای اصلاح روند کارشناسی‌ها که بعضا مورد انتقاد مردم و مراجعان به دستگاه قضایی نیز قرار دارد، مورد بررسی قرار گیرد.
نقش کارشناسی در تحقق عدالت بسیار مهم است
رئیس قوه قضائیه در این دیدار گفت: نقش کارشناسی در تحقق عدالت بسیار مهم است و اگر بخواهیم عدالت را گسترش دهیم باید نقش اساسی و تعیین کننده کارشناسان مورد توجه قرار گیرد.


محسنی اژه‌ای امر قضا را کاری بسیار خطیر دانست و افزود: بسیاری از آراء قضایی مبتنی بر کارشناسی‌هاست و کارشناسی نیز به اندازه قضاوت و داوری خطیر است، چرا که کارشناس نقش تصمیم‌ساز برای قاضی را ایفا می‌کند.
کارشناسان در تبعات مثبت و منفی نظری که می‌دهند سهیم هستند.
وی ادامه داد: کارشناس باید مسئولیت کارش را برعهده بگیرد و به هر اندازه که نظرات کارشناسی از استحکام و مبانی صحیح و دقیق برخوردار باشد اثر مثبت دارد و اگر بی دقتی شده و نظری ناحق ارائه شود، هر حکم باطلی بر اساس این نظریه صادر شود، مسئولیت آن بر عهده کارشناس است.
رئیس قوه قضائیه با طرح برخی پرسش‌ها از اعضای شورای عالی و کانون کارشناسان دادگستری و پس از شنیدن پاسخ‌های آنها به آسیب‌ها و مشکلات مربوط به کارشناسی‌ها از جمله دلایل اطاله دادرسی اشاره کرد و به بیان توصیه‌هایی برای حل این مسائل پرداخت.
منشاء بخش قابل‌توجهی از مشکلات در پرونده‌های بانکی کارشناسی‌های نادرست و غیر اصولی است
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کارشناسی‌های نادرست علاوه بر عقوبت اخروی و مجازات‌های قانونی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیز مشکل ساز است، گفت: منشاء بخش قابل توجهی از مشکلات در پرونده‌های بانکی کارشناسی‌های نادرست و ... اصولی است که باعث تشکیل پرونده قضایی و بازداشت افراد و گرفتاری خانواده‌ها و ایجاد ذهنیت نادرست در جامعه می‌شود.
وی تصریح کرد: در این پرونده‌ها کارشناسی‌های غیر متعارف صورت می‌گیرد و گاهی یک ملک تا ده برابر قیمت واقعی و یا بالعکس کمتر از قیمت ارزش‌گذاری می‌شود که باعث عدم اخذ تضمین لازم برای ارائه تسهیلات می‌گردد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: گاهی شنیده می‌شود که دستگاهی فردی بی‌تجربه یا آلوده به فساد را به عنوان کارشناس استخدام می‌کند و آن فرد با ارائه نظر نادرست، هم باعث تضییع حقوق بیت‌المال و بدنامی جامعه شریف و تلاشگر کارشناسان می‌شود و هم برای مردم دردسر ایجاد می‌کند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به ذکر نمونه دیگری از مشکلات ناشی از کارشناسی‌های نادرست اشاره کرد و گفت: در پرونده‌های خصوصی‌سازی نیز شاهد کارشناسی‌های غیراصولی و مسئله‌دار هستیم که باعث تشکیل پرونده‌های قضایی زیادی در این زمینه شده است.
محسنی اژه‌ای افزود: خصوصی‌سازی از اصول قانون اساسی و مورد تاکید مقام معظم رهبری و از ضرورت‌های امروز ماست، اما کارشناسی‌های غلط و مسئله دار موجب بسیاری از مشکلات شده که اگر این کارشناسی‌ها دقیق و متقن بود شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.
به دنبال مچ گیری نیستیم، هدف اصلاح امور است
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضا در اصلاح روند کارشناسی‌ها بدنبال مچ‌ گیری نیست بلکه به دنبال آسیب شناسی برای اصلاح روندهای نادرست است، یکی از اشکالات موجود در روند کارشناسی‌ها را ارجاع غیرضروری و نادرست پرونده‌ها به کارشناسان عنوان کرد.
محسنی اژه‌ای افزود اینکه ۱۰ درصد کارشناسی‌ها فقط از طریق قانون رسمی کارشناسان ارجاع می‌شود یک آسیب است که باید برای اصلاح این نحوه ارجاع راهکار درست طراحی شود.
رئیس قوه قضائیه گفت: نحوه ارجاع کارشناسی‌ها از سوی قضات نیز نیازمند شفافیت و تعیین زمان و پیگیری و نظارت است که البته به زودی دستورالعملی در این خصوص ابلاغ خواهد شد.
محسنی اژه‌ای افزود: زمان انجام کارشناسی باید منطقی و معقول باشد و نه آنقدر محدود باشد که کارشناس نتواند مسئله را به درستی بررسی و اظهار نظر نماید و نه آنقدر نامحدود باشد که کارشناس به حال خود رها شود و احساس مسئولیت نکند و حتماً در مواردی که کار با تاخیر انجام می‌شود باید کارشناس پرونده مورد سوال قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر آینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟ گردنه سخت گردشگری و سکان‌دار جدید پیمان مولوی رویکرد سیستمی در اقتصاد ایران نایاب است فرماندهی اقتصاد به دست دبیر مجمع تشخیص مصلحت محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری شد رویکرد دولت سیزدهم نسبت به غرب چه خواهد بود مقابله یا مذاکره؟ رئیس دفتر رییس جمهوری: دولت سیزدهم برای جبران کاستی‌ها کمر همت بسته است «ابتکار» سیگنال‌ وزیر پیشنهادی نفت به بازارها را بررسی کرد راه دشوار دور زدن تحریم با تهاتر همه وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی به جز حسین باغ‌گلی رای آوردند اعتماد حداکثری مجلس به دولت رئیس جمهوری در مجلس‌: معرفی وزرا بر اساس شاخص‌هایی بود که به مردم قول داده بودم محسنی اژه‌ای: برای مردمی که توان پرداخت هزینه‌های کارشناسی را ندارند باید چاره‌جویی شود اولین انتخابات پارلمانی قطر کارشکنی عربستان و امارات علیه «دوحه» آنچه اکنون خودی را نشانه گرفته است افغانستان آزمایشگاه فن‌آوری‌های غرب بایدن: داعش دنبال حمله به فرودگاه کابل است جدیدترین خبرها از منع تردد در جاده‌ها سفر همچنان ممنوع