فرمان‌های نخست رئیس‌جمهور

گروه سیاسی/ کار دولت سیزدهم، با شتاب، بی‌وقفه و البته با تعیین دستورکارها و محورهای اعلام شده از قبل آغاز شد. عصر چهارشنبه گذشته وزرای دولت از مجلس رأی اعتماد گرفتند، صبح پنجشنبه، یعنی به فاصله چند ساعت اعضای هیأت دولت جدید به همراه رئیس جمهوری، در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی حضور یافته و با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید پیمان کردند. کابینه سیزدهم پس از این مراسم، نخستین جلسه خود را برگزار کرد؛ جلسه‌ای که مهم‌ترین دستورکار و مهم‌ترین محور بحث‌ها، چگونگی تحقق وعده‌های رئیس جمهوری و اعضای دولت به مردم بود. در همین راستا، رئیس جمهوری خطاب به اعضای دولت، رویکردهای مهم و دارای اولویت دولت در ابتدای کار خود را مشخص کرد؛ که شناسایی بسترهای تولید رانت و فساد و اصلاح آنها، آغاز نهضت ساخت یک میلیون مسکن در سال، تسریع در واکسیناسیون عمومی و ارتقای سطح بهداشتی و درمانی در قبال کرونا و درنهایت برنامه‌ریزی و اقدام برای مهار گرانی و بهبود معیشت مردم را شامل می‌شود. در فاصله حضور در حرم مطهر امام راحل تا جلسه هیأت دولت، رئیس جمهوری شخصاً در جمع کارکنان مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) حضور یافت، دیداری صمیمی با هدف قدردانی از تلاش و کوشش کارکنان این مجتمع که در شرایط کرونایی، سخت‌ترین و پررنج‌ترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند.رئیس جمهوری در این بازدید با اهدای گل به کارکنان مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) روز کارمند را به آنان تبریک گفت و گفت: امروز در تقویم کشور روز کارمند است و من به‌عنوان خدمتگزار باید به کارکنان دولت و شما کارکنان فداکار و جهادی، خسته نباشید بگویم. به هر رو، این بازدید و نیز محورهای تعیین شده برای اعضای کابینه در نخستین جلسه دولت، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت.
 تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و شهدای انقلاب
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و اعضای دولت سیزدهم، پنجشنبه همزمان با هفته دولت و در نخستین روز پس از رأی اعتماد مجلس به وزیران دولت، با حضور در حرم مطهرامام راحل با آرمان‌های رهبرفقید انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند. در این مراسم که حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) نیز حضور داشت، رئیس جمهوری و اعضای دولت با نثار تاج گل و قرائت فاتحه، یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب و یادگار امام را گرامی داشتند و سپس با حضور بر مزار شهدای دولت، شهدای هفتم تیر و گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند. آیت‌الله رئیسی در این مراسم، میثاق با امام راحل را میثاق با همه خوبی‌ها و پاکی‌هاست و گفت: در منظومه اندیشه امام(ره) خدمت به مردم جایگاه ویژه و معنای خاصی دارد و امام(ره) حقیقتاً مردم را باور داشت. او درعین حال تصریح کرد: دولت سیزدهم نیاز دارد که همه مردم از هر سلیقه و گروهی همراه دولت باشند و دولت خود را متعلق و خدمتگزار به همه آحاد مردم می‌داند و باور دارد که تعلق دولت به مردم حق آنان بوده و تکلیف دولت این است که خدمتگزار همه ملت باشد. رئیس جمهوری با بیان اینکه ما باید در عمل و اقدام پایبند اندیشه‌های امام باشیم، افزود: نگاه امام(ره) به مردم نگاهِ تشریفاتی و نگاهِ سیاسی که سیاستمداران به‌صورت متداول در عالم مطرح می‌کنند نبود و اگر می‌فرمود «میزان رأی ملت است» آن را باور داشت. رئیس جمهوری، میثاق با امام راحل برای دولتمردان را به مثابه تأکید بر پایبندی به اندیشه‌ها، رهنمودها و راهبردهای مدنظر امام(ره) برای خدمت به مردم و حل مشکلات کشور در عمل عنوان و تصریح کرد: خیر دنیا و آخرت ما در این است که از خط نورانی اندیشه امام راحل و بهترین تبیین کننده این اندیشه‌ها در زمان حاضر که رهبر معظم انقلاب هستند، پیروی کنیم. رئیسی تأکید کرد: اگرچه مشکلات زیاد است اما امام راحل و رهبر معظم انقلاب به ما آموخته‌اند که با تکیه به قدرت لایزال الهی و پشتیبانی مردم می‌توان بر همه مشکلات و دشمنی‌ها پیروز شد. با امام بزرگوار خود میثاق می‌بندیم که به خط نورانی تفکر و اندیشه او وفادار بمانیم و باور داریم که خیر دولت و ملت ما در پایبندی به این خط نورانی است که امروز همچنان در جامعه ما و دنیا می‌درخشد.
تبیین رویکردهای دولت در نخستین جلسه دولت


در نخستین جلسه هیأت دولت سیزدهم که پس از این مراسم برگزار شد، متن میثاق نامه اعضای دولت با حضور رئیس جمهوری قرائت شد و پس از آن، رئیسی، مهم‌ترین برنامه‌ها، اولویت‌ها و دستورکارها را خطاب به اعضای دولت تشریح کرد.
او نخست با تأکید بر اینکه شرایط امروز کشور شایسته ملت بزرگ ایران نیست و حتماً باید این شرایط تغییر کند، خطاب به اعضای دولت گفت: مردم باید عدالت در امور و پیشرفت را احساس کنند، خدمتگزاران به مردم در دولت باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیرند و در این راه شب و روز نداشته باشند. رئیس جمهور، بهترین ملاک برای عدالت را اجرای قانون دانست و با تأکید بر اینکه قانونمداری با انقلابی‌گری سازگار است، تصریح کرد: در نظام ولایت فقیه هیچ بن‌بستی نداریم، ضمن اینکه نباید گرفتار دیوان سالاری و پیچیدگی‌های اداری شویم.
رئیس جمهوری در تشریح دیگر مطالبات و انتظارات مردم از دولت، نخست به مسأله مهم و جدی مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: در مسیر مبارزه با بسترهای فسادزا باید نسبت به حوزه‌های اقتصادی بویژه بخش صدور مجوز و امتیازها حساسیت ویژه داشت و سازوکار و مقرراتی وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نشود. در این مسیر پیام هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در سال ۸۰ که بخوبی وظایف قوا و دستگاه‌های نظارتی را در اصلاح بسترهای فسادزا ترسیم کردند پیش روی خود داریم.
رئیسی با اشاره به اینکه در راستای وعده به مردم برای مقابله با فساد، حتماً باید مبارزه با رانت و فساد و اصلاح زمینه‌های فساد در دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد، به دیگر مسأله مورد انتظار، یعنی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال اشاره کرد و گفت: از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال کند تا این وعده تحقق یابد.
وی با تأکید بر اینکه باید دولت صادق‌الوعد باشیم، اظهارکرد: وعده‌هایی که به مردم دادیم جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد و امیدوارم با تلاش شبانه روزی به تمام وعده‌های خود عمل کنیم.رئیس جمهوری با تأکید بر استفاده از تجربه‌های دولت‌های پیشین، خطاب به اعضای دولت گفت: نباید سراغ آنچه باعث ناکارآمدی شده است برویم و در مقابل باید آنچه کشور و انقلاب را کامیاب کرده با همه وجود دنبال کنیم.
رئیسی در ادامه، کرونا را اهم مسائل کشور برشمرد و ضمن تأکید بر همکاری دستگاه‌ها برای غلبه بر این بیماری، گفت: ضمن قدردانی از همه تلاش‌های انجام شده معتقدم آنچه تاکنون انجام شده لازم بوده اما کافی نیست و باید بتوانیم در مدت کوتاهی واکسیناسیون و سلامت مردم را تضمین کنیم.
او همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه واردات واکسن و افزایش تولید واکسن داخلی افزود: وزیر خارجه باید رایزنی‌های لازم برای افزایش واردات واکسن را با جدیت پیگیری کند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود مهار گرانی و تورم را جزو مسائل بسیار مهم و اولویت‌دار کشور برشمرد و با بیان اینکه مردم انتظار دارند که در این زمینه آرام ننشینیم، تأکید کرد: باورم این است که با‌وجود تحریم و کرونا می‌توانیم به لطف خدا و کمک و مشارکت مردم گام‌های مناسبی در این مسیر برداریم.
رئیس جمهوری در ادامه، وزرا را به تهیه گزارش شناخت از وضعیت موجود وزارتخانه خود فرا خواند و گفت: باید در این گزارش شناخت وضعیت موجود دستگاه، کاملاً ترسیم و معلوم شود روزی که کار را در آن دستگاه آغاز کردید چه شرایط و وضعیتی داشته است.
رئیس جمهوری گفت: شرایط کنونی کشور نیازمند برنامه و زنان و مردان با اراده‌ای است که در مسیر تغییر وضع موجود نقش آفرینی کرده و گشایش ایجاد کنند.

عهدنامه مدیران دولت مردمی

اعضای هیأت وزیران روز پنجشنبه در نخستین جلسه هیأت دولت سیزدهم با امضای عهدنامه‌ای، خود را به اصول و ارزش‌های دهگانه که برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه‌های دولت است، متعهد و موظف کردند. متن «عهدنامه مدیران دولت مردمی» به این شرح است:
شعارها و برنامه دولت مردمی که با حماسه انتخابات ۲۸ خرداد مورد اقبال عمومی قرار گرفت؛ برآمده از آرمان های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه‌های دولت است. انتظارمی‌رود که تمامی خادمان مردم در این دولت، اصول و ارزش‌های دهگانه زیر را سرلوحه کلیه تصمیم گیری‌ها و اقدامات خود قرارداده و به آن ملتزم باشند.  
۱- التزام عملی به ارزش‌های انقلاب اسلامی
۲- توجه به نیازهای اولویت‌دار مردم بویژه محرومان و اقشار آسیب پذیر و استفاده بهینه از تمامی ظرفیت ها در جهت رفع آنها  ۳- ارج نهادن به فرصت خدمت بی‌منت به مردم و تلاش مخلصانه و جهادی در گره گشایی از مسائل مردم با محوریت وحدت ملی و تقویت پیکره واحد ایران اسلامی و اهتمام در تأمین عادلانه حقوق عامه  ۴- فسادستیزی و نفی مطلق روابط ناسالم اداری، شناسایی زمینه‌های فسادزا و تعارض منافع و اقدام قاطع، سریع و مؤثر در جهت رفع آنها  ۵- قانون گرایی، پاسخگویی، شفافیت و انضباط مالی، طهارت اقتصادی و پرهیز از اشرافی‌گری  ۶- تولید محوری و اهتمام در رفع موانع تولید، ترویج کالای ایرانی، شناسایی تمامی ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور و حرکت به سوی فعال‌سازی کامل آنها به‌عنوان رویکرد حاکم بر تمامی ارکان و اجزا دولت  ۷- بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ابتکارات دانش بنیان در هوشمند‌سازی و چابک‌سازی نظام اداری، تأمین دسترسی عادلانه مردم به خدمات عمومی و دولتی و تبدیل آن به ابزاری برای نظارت مردمی  ۸- شایسته سالاری در انتخاب خدمتگزاران مبتنی بر معیارهای؛ انقلابی بودن، کارآمدی، پاک دستی و فساد ستیزی، مردم محوری  ۹- توسعه ارتباط با آحاد جامعه و رعایت کرامت مردم و تعامل مؤثر با رسانه‌ها، ‌نقدپذیری و اهتمام جدی به افکار عمومی  ۱۰-تمهید و تأمین شرایط مناسب برای مشارکت مردم بویژه نخبگان، صاحبنظران، جوانان و کارآفرینان در حل مسائل کشور و جهش به سوی ایران قوی.