بغداد، مقصد اولین سفر امیرعبداللهیان

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه جدید ایران که پنجشنبه رسماً کار خود را آغاز کرد در بدو امر از تشکیل ستاد ویژه واکسن کرونا در وزارت خارجه خبر داد و همچنین با همتای پاکستانی خود که به تهران سفر کرده بود، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حسین امیرعبداللهیان همچنین دیروز عازم عراق شد تا در اجلاس منطقه‌ای بغداد که با حضور شماری از نمایندگان کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی برگزار خواهد شد، شرکت کند. امیرعبداللهیان که چهارشنبه با ۲۷۰ رأی موافق نمایندگان مجلس به عنوان وزیر امور خارجه جدید ایران انتخاب شد، پنجشنبه گذشته با استقبال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین در محل وزارت امور خارجه حضور یافت و در نشستی خصوصی با او به گفت‌وگو نشست. ظریف پیش از آن در پیامی توئیتری امیرعبداللهیان را شخصیتی متین و محبوب بویژه در میان همکاران در وزارت امور خارجه توصیف و ابراز امیدواری کرد که در انجام مسئولیتش در وزارت خارجه از پشتیبانی همه مردم و همه گروه‌ها بهره‌مند باشد. نخستین اقدامی که امیرعبداللهیان بلافاصله بعد از حضور در وزارت خارجه آغاز کرد، تشکیل ستاد ویژه واکسن کرونا در وزارت خارجه بود.  او در همین رابطه گفت که نخستین کارش بعد از جلسه هیأت دولت اجرای دو برنامه خواهد بود که برنامه اول اولویت اصلی است که مردم گرفتار آن هستند. امیرعبداللهیان در این زمینه توضیح داد: «ما در وزارت امور خارجه ستاد ویژه‌ای را برای تسریع در تأمین واکسن از کشورهای مختلف تشکیل داده‌ایم که این جلسه را با حضور مسئولان ذیربط وزارت خارجه، دستگاه‌های مختلف مرتبط با این موضوع در کشور و با حضور وزیر بهداشت در وزارت امور خارجه برگزار می‌کنیم و هدف این است که تمام سفارتخانه‌های ما و ظرفیت‌های خود در خارج از کشور را چه در بخش دولتی و خصوصی برای تسریع در این کار فعال کنیم». امیرعبداللهیان افزود: «تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت که از هر کشوری که امکان انتقال واکسن به داخل بوده و از نظر استانداردهای علمی مورد تأیید وزارت بهداشت باشد، بتوانیم بدون هیچ محدودیتی واکسن را وارد کنیم». در همین زمینه وزیر خارجه جدید ایران در نشست مشترکی درباره واکنس کرونا حضور یافت که با حضور «بهرام عین اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولان سازمان‌های ذیربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی و مدیران بخش‌های مختلف اقتصادی و منطقه‌ای وزارت امور خارجه و با هدف تشدید تلاش‌ها و هماهنگی‌های بین سازمانی در حوزه تأمین واکسن کرونا در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.
نشست قریب الوقوع وزرای خارجه ۶ کشور همسایه
امیرعبداللهیان همچنین در نخستین دیدار خارجی خود نیز روز پنجشنبه با «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان که بعداز ترکمنستان به تهران سفر کرده بود، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر از این دیدار ابراز خرسندی کرد و موضوع گفت‌و‌گوی خود با همتای پاکستانی‌اش را روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای، از جمله اوضاع حساس افغانستان اعلام کرد. وزرای امور خارجه ایران و پاکستان در این دیدار ضمن تأکید بر گسترش روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در خصوص اقدامات مثبت انجام شده در ماه‌های گذشته در خصوص توسعه روابط اقتصادی دو کشور بویژه ایجاد دو مرز جدید و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته مشترک تجاری دو کشور در آینده نزدیک گفت‌و‌گو کردند.
امیرعبداللهیان در این دیدار رفع موانع زیرساختی توسعه روابط، مشکلات موجود در پایانه‌های مرزی بویژه تسهیل تردد کامیون‌ها از پایانه‌های مرزی دو کشور، توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی با توجه به مکمل بودن اقتصاد دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نیازهای انرژی در پاکستان بویژه گاز، برق و مصنوعات صنعتی و متقابلا تأمین نیازهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از تولیدات پاکستانی را مورد تأکید قرار داد.


شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار ضمن تشریح مذاکرات خود با مقامات سه کشور آسیای مرکزی آخرین وضعیت افغانستان را تشریح کرد. حمایت دو کشور از صلح و ثبات در افغانستان و تشکیل دولتی فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها از دیگر موضوعات مورد گفت‌و‌گوی وزرای امور خارجه ایران و پاکستان در این دیدار بود. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این دیدار از پیشنهاد طرف پاکستانی برای برگزاری نشست وزرای خارجه ۶ کشور همسایه استقبال و آمادگی کشورمان برای برگزاری این نشست در روزهای آینده در تهران را اعلام کرد.
شرکت در اجلاس بغداد
وزیر خارجه جدید ایران در اولین سفر خارجی خود راهی بغداد شد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته از اعزام هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیرعبداللهیان برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق خبر داد. نشست بغداد امروز ۶ شهریور ماه برگزار می‌شود و از نمایندگان کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. نمایندگانی از فرانسه، امریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. تاکنون حضور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست قطعی شده است.
گفت‌و‌گوهای تلفنی امیرعبداللهیان
رایزنی‌های تلفنی با مقام‌های خارجی دیپلماتیک از دیگر برنامه‌های دو روز گذشته وزیر خارجه جدید ایران بود. در همین چهارچوب وزرای خارجه ایران و روسیه پنجشنبه شب تلفنی گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان و «سرگئی لاوروف» در این گفت‌و‌گوی تلفنی گسترش همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های مختلف دوجانبه و تداوم رایزنی‌ها در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تأکید قرار دادند و در خصوص اوضاع افغانستان به تبادل نظر پرداختند. همچنین بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه «لاوروف» در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار آن شد که مذاکرات وین در خصوص برجام در اسرع وقت آغاز شوند. امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گوی تلفنی با «مولود چاوش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه ضمن مرور بر روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و تبادل نظر در زمینه راه‌های گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها درباره آخرین تحولات در منطقه گفت‌و‌گو کرد. علاوه بر «لاوروف» و «چاوش اوغلو»، وزرای خارجه سوریه، یونان، اردن، صربستان، جمهوری آذربایجان، عمان، ارمنستان ، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری لبنان و وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیام‌هایی جداگانه به امیرعبداللهیان تبریک گفتند.