وزیران کابینه سیزدهم عهدنامه امضا کردند وعده وزاری اقتصادی در نخستین روز کاری

با اعلام رای اعتماد وزیران پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی از سوی مجلس شورای اسلامی، وزیران دولت سیزدهم در محل کار خود حاضر شده و اولویت‌های مهم و کوتاه‌مدت کاری شان را اعلام کردند.
به گزارش خبرآنلاین، تیم اقتصادی کابینه که همگی رای اعتماد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کردند و در اولین ساعات پس از اعلام تصمیم مجلس با حضور در وزارتخانه‌های متبوع خود اولویت‌های کاری‌شان را شرح دادند .
دولت سیزدهم در حالی رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایران در وضعیتی استثنایی قرار دارد. تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سال ۱۳۹۷‌، مسیر حرکت اقتصاد ایران به واسطه کاهش شدید درآمدهای نفتی و نبود امکان ورود ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی به کشور با دشواری‌های متعددی روبرو کرد. دولت سیزدهم اما وعده داده است سفره مردم را به ماجرای رفع یا عدم رفع تحریم گره نزند . وزیران ۱۸ وزارتخانه‌ای که رای اعتماد دریافت کردند‌، پس از حضور در اولین نشست هیات وزیران عهدنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن همگی ملزم و پایبند به انجام همه تعهدها و برنامه‌های کاری زیرمجموعه خود شدند.
این گزارش نگاهی دارد به اولویت‎های کوتاه‎مدت فور که در اولین روز کاری از سوی وزیران اعلام شده است.


بازگشت ثبات به اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین روز حضور خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اولویت اقتصاد ایران نیازمند چندین اقدام کوتاه‌مدت با اثربخشی خوب است، گفت: مسئولیت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین مالی توسعه اقتصادی و دولت از روش‌های پایدار سالم و کم خطر است. «احسان خاندوزی» در خصوص مهمترین اولویت‌ها و برنامه‌های پیش‌روی خود گفت: اقتصاد ایران نیازمند به چندین اقدام کوتاه مدت با اثربخشی خوب است که البته این اقدامات کوتاه‌مدت باید در مسیر بلندمدت اصلاحات اقتصادی مدنظر قرار گیرد. وی افزود: این اصلاحات شامل ارتقای نقش وزارت اقتصاد در زمینه سیاست‌گذاری اقتصاد کلان برای بازگشت ثبات اقتصاد کلان، کاهش نوسانات قیمتی و ارزی و مشکلاتی از این دست است که متاسفانه در آستانه‌های بسیار نامناسبی نسبت به دهه‌های گذشته قرار داریم و پس از ایجاد ثبات اقتصادی کلان حرکت سریع به سوی رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه که باز هم در یکی از پایین‌ترین نقاط درآمد سرانه در دهه گذشته قرار داریم خواهیم داشت. خاندوزی در ادامه اظهار کرر: نکته سوم کمک کردن به بازآرایی عملکرد اقتصاد ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌ها است و همچنین اقتصاد ایران آنقدر شکننده و آسیب پذیر در مواجهه با فشارهای خارجی نباشد. وزیر اقتصاد به مسئولیت اصلی وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: مسئولیت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین مالی توسعه اقتصادی و تامین مالی دولت از روش‌های پایدار سالم و کم خطر است که امیدواریم با مجموعه سیاست‌ها و تدابیر مالیاتی، فروش اوراق از طریق مولدسازی دارایی‌ها که در برنامه‌های وزارت اقتصاد نیز اعلام کردیم، بتوانیم مسیر جدیدی را در تحول اقتصادی کلید بزنیم.
اولویت اصلی؛ تنظیم بازار
وزیر صنعت معدن و تجارت در نخستین روز حضور خود در این وزارتخانه با تاکید بر نقش بخش خصوصی در تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری، توجه به تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید را جزو برنامه‌های کوتاه‌مدت و اولویت‌های اصلی وزارت صمت اعلام کرد.
سیدرضا فاطمی‌امین گفت: تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید جزو اولویت‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت وزارتخانه خواهد بود و در کنار این موضوعات، ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده است که به‌ موازات برنامه‌های کوتاه‌مدت اجرا خواهد شد.
توجه به بخش تعاون
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: ما باید سهم تعاون را افزایش دهیم. حجت‌الله عبدالملکی افزود: سهم بخش تعاون را بالا خواهیم برد و بیشترین تمرکز بر روی بخش تعاون قرار می دهیم زیرا این امر منجر به ایجاد اشتغالزایی و رفاه اجتماعی می شود.
این مقام مسوول با بیان اینکه وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یک نهاد مردمی است گفت: مردم در تعاون و مشارکت متجلی می شوند از این رو بر روی تعاون کار می کنیم.وی ادامه داد: سند توسعه تعاون را که مصوب سال ۹۲ است را به جد پیگیری می کنیم.
عبدالملکی با بیان اینکه بانک توسعه تعاون را نیز تقویت می کنیم گفت: از این طریق تعاونی‌ها را تقویت و پشتیبانی خواهیم کرد. در عین حال برنامه‎ریزی‌هایی می کنیم تا از بازار سرمایه به نفع تعاونی‌ها استفاده شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تقویت مشاغل خانگی گفت: کارهای زیادی در حوزه اشتغال داریم که یکی از آنها تقویت و توسعه مشاغل خانگی با استفاده از روش نوین با عنوان «کار از منزل» است در این طرح راهبران شغلی، کل زنجیره مشاغل خانگی را پوشش می دهند ضمن اینکه پیش تر این طرح با حدود یک هزار و ۵۰۰ راهبر شغلی انجام و منجر به ایجاد ۵۰ هزار شغل در کشور شد.
عبدالملکی گفت: همچنین خصوص مسائل حقوقی کار نیز بین کارگران، کارفرمایان و دولت، یک نظام سه جانبه ای ایجاد می کنیم.
مسکن مهر و مسکن ملی ادامه دارد
وزیر راه و شهرسازی در حالی در وزارت راه و شهرسازی حاضر شد که یکی از مهمترین وعده‎های اعلامی سید ابراهیم رئیسی به حوزه تحت تصدی وی برمی‎گردد . رئیس جمهوری وعده داده است که سالی یک میلیون واحد مسکونی و در چهار سال ، چهار میلیون واحد مسکونی در ایران ساخته شود. قاسمی نیز بخش مهمی از وعده‌های خود را بر این حوزه متمرکز کرده است. وی در اولین ساعات حضور در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: ما به دنبال دو مقوله اصلی حمل و نقل که شامل بخش‌های هوایی، دریایی، زمینی و ریلی که از موضوعات عمده کشور است و همچنین ساخت مسکن هستیم. وی گفت: موضوع دیگر ساخت مسکن است که زحمات زیادی کشیده شده و بخشی از آن را شروع کردند ما نیز تلاش می‌کنیم در اولویت نخست، کارهای نیمه تمام را به اتمام برسانیم و هم آن‌ها را توسعه دهیم .
وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های مسکن ملی را ادامه می‌دهید؟ نیز افزود: حتما طرح‌های مسکن ملی بخشی از طرح‌هایی است که در کشور شروع شده ادامه پیدا می‌کند و همچنین بخش باقیمانده مسکن مهر را به پایان می‌رسانیم. وی گفت: برای ساخت مسکن هم آنچه تعهد دولت است انجام خواهیم داد تا بتوانیم در بخش مسکن محرومان جاذبه ایجاد کنیم و مردم صاحب مسکن شوند.
وزیر راه و شهرسازی معتقد است: نسبت خانه‌های خالی به کل موجودی واحدهای مسکونی کشور ۱۱ درصد است که نشان‌می‌دهد از هر ۱۰ خانه در کشور یکی خالی است.وی می‌گوید: تولید سالیانه مسکن از متوسط ۷۷۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۲ به متوسط سالانه حدود ۴۰۰ هزار واحد از سال ۱۳۹۳ تا کنون کاهش یافته است.
اولویت کاری؛ شبکه ملی ارتباطات
زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین روز حضور خود در وزارتخانه متبوعش تاکید کرد: اولویت اصلی ما شبکه ملی اطلاعات است.
وی تاکید کرد: باید با همکاری همه دستگاه‌ها طعم شیرین فناوری را در زندگی مردم بچشانیم.
زارع‌پور با اشاره به اینکه امروز فناوری اطلاعات و فضای مجازی تبدیل به بخش قابل توجه و جدایی ناپذیر زندگی مردم شده است، گفت: البته این فناوری آسیب‌هایی هم دارد که برای آن باید تمهیداتی صورت داد و ما در ده پانزده سال اخیر شاهد کارهای زیادی بوده ایم که البته با ایده آل فاصله داریم و ما هنوز فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را نداریم و ما مسیر پر پیچ و خمی را در پیش روی خود داریم چرا که این فناوری در لایه‌های زندگی مردم نفوذ کرده است و هر تصمیمی بگیریم همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اولین اقدام؛ تامین نهاده‎های دامی
ساداتی‌نژاد وزیر جدید جهاد کشاورزی اعلام کرد: در حال حاضر در بازارهای مختلف، چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید هر چه زودتر این چالش‌ها برطرف شود و مهمترین این چالش‌ها تامین نهاده‌های دامی است. وی در توضیح برنامه‎های کوتاه‌مدت خود افزود: باید زمینه‌ای را فراهم آوریم تا سود تولید به دست کشاورزان برسد و واسطه‌ها از میان برداشته شوند.
ساداتی نژاد گفت: در همین راستا باید به اتحادیه و تشکل‌های کشاورزی اهیمت ویژه‌ای داده شود و در واقع کار را به عهده آن‌ها بگذاریم و نقش وزارت جهاد کشاورزی بیشتر نظارتی باشد.
اوجی؛ پیگیری سوخت زمستانی
وزیر نفت تامین سوخت زمستانی را به‌عنوان نخستین دستور کار وزارت نفت مطرح کرد و گفت: تشکیل نشست‌های تامین سوخت زمستانی از روز شنبه (ششم شهریور ماه) آغاز و مشکلات و چالش‌های پیرامون آن پیگیری می‌شود.
جواد اوجی تاکید کرد: قرار است در آینده نشست‌هایی نیز با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو برگزار و مسئله تامین سوخت نیروگاه‌ها به‌صورت منظم و حساب شده حل و فصل شود. وزیر نفت حفظ و نگهداشت تولید، ساماندهی سرمایه انسانی، فروش نفت و میعانات گازی، جلوگیری از خام‌فروشی و ورود به زنجیره صنایع تکمیلی را از اولویت‌های اصلی صنعت نفت دانست و درباره تغییرها در صنعت نفت گفت: به‌زودی با مدیران صنعت نفت نشست برگزار می‌شود و پس از ارزیابی و در صورت نیاز تحولات انجام خواهد شد.
وعده‌های محرابیان
علی‌اکبر محرابیان با وعده های احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید، اصلاح نظام حکمرانی آب، برخورداری ۹۰ درصد روستاها از آب شرب، استخراج آب دریا و شیرین کردن آن توانست کرسی خدمت در وزارت نیروی دولت سیزدهم را از آن خود کند. وی هنوز تا ساعت تنظیم خبر در وزارت نیرو حضور نیافته است و در خورستان به سر می‌برد.