حمله به فرودگاه کابل، سکوت لندن و دیدار ۲۵ دقیقه‌ای بنت - بایدن!


آفتاب یزد - رضا بردستانی: پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ همانگونه که بارها هشدار داده شده بود فرودگاه کابل آماج حملاتی انتحاری و تروریستی قرار می‌گیرد و صدها نفر کشته و زخمی برجای ماند. در این بین ۱۳ سرباز آمریکایی و ۳ تبعه‌ی بریتانیایی نیز همراه با مردم بی‌دفاع و شهروندان غیرنظامی افغانستان کشته می‌شوند تا لایه‌ی دیگری از سیاست‌های چندگانه و چندلایه‌ی «آنگلوساکسونی» بر جهانیان آشکار شود.
> سی روز قبل؛ شمال اقیانوس آرام
جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۰ خبری منتشر شد مبنی بر هدف قرار گرفتن یک کشتی در آب‌های شمال اقیانوس آرام؛ گروه «زودیاک مریتیم»، تحت مالکیت ایل اوفر میلیاردر اسرائیلی، با صدور بیانیه‌ای گفته بود این نفتکش بدون بار با پرچم لیبریا از بندر دارالسلام تانزانیا به فجیره امارات در حال حرکت بوده که در شمال اقیانوس آرام هدف حمله قرار می‌گیرد. این نفتکش در اصل متعلق به ژاپن بوده است. گروه زودیاک مریتیم بدون اشاره به جزئیات حادثه، این حمله را «دزدی دریایی» توصیف کرده و مدعی می‌شوند دو تبعه رومانیایی و بریتانیایی که به عنوان خدمه در کشتی حضور داشته‌اند جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند.
خیلی زود پروپاگاندای رسانه‌ای تحت مدیریت مثلث «تل آویو - لندن - واشنگتن» بدون هیچ سند و مدرکی (!) ایران را مسبب این حمله عنوان کرده، سفر دور دنیای مقامات اسرائیلی آغاز می‌شود. این کشتیِ تجاری که توسط پهپاد انتحاری هدف قرار گرفته بود به مهم‌ترین سوژه طی این روزها بدل شد تا انواع و اقسام موضع گیری‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به راه افتد.


در همان ابتدا چنین ادعا شد که پهپادی که این کشتی را هدف قرار داده متعلق به ایران بوده و از یمن برخاسته است، همین چند روز قبل
اما این ادعا توسط «بنی گانتز» چنین مطرح شد که پهپاد مذکور از ایران برخاسته بوده است! آن موضوع لا به لای اخبار و تحلیل‌های سیطره‌ی سریعِ طالبان بر افغانستان به یک خبر دستِ چندم تبدیل شد تا پنجشنبه چهارم شهریور که گروهی موسوم به «داعش خراسان» حملاتی را به فرودگاه کابل ترتیب داده و جان صدها بیگناه را گرفتند از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی و ۳ تبعه‌ی بریتانیا.
> سی روز بعد؛ فرودگاه کابل
آن روزها که مقامات بریتانیایی از نخست وزیر گرفته تا مقامات پایین‌تر، مشغول محکوم کردنِ بی‌دلیل و بدونِ سند ایران در قضیه‌ی حمله به کشتی تجاری تحتِ اجاره‌ی تاجر اسرائیلی بودند؛ تحلیلگران، بخشی از این رفتار را به این دلیل که یک تبعه‌ی بریتانیایی در آن کشتی، کشته شده است را طبیعی می‌دانستند اما با وقوع حملات تروریستی به فرودگاه کابل و کشته شدنِ ۱۳ سرباز آمریکایی و ۳ بریتانیایی، آن چه مشاهده نشد ستونی از جبهه‌ی رسانه‌ای علیه تروریسمی بود که می‌دانستند دست پرورده‌ی خودِ آن‌ها است، تروریسمی که شاید اگر پرده‌ها بیافتد بر جهانیان معلوم خواهد شد که سرویس‌های امنیتی بریتانیا، آمریکا، پاکستان و چندین و چند کشور دیگر در به وجود آمدنِ آن دست داشته‌اند اما اخبار حول محور چگونگی ادامه‌ی خروج از افغانستان می‌چرخد و کسی کاری با طالبان و داعش خراسان و گروه حقانی و غیره ندارد چون می‌داند بازی با روح و روان گروه‌های تروریستی خیلی زود صحنه‌ی بازی را علیه آنان تجهیز خواهد کرد.
دیدار مقاماتِ سیا با سرانِ طالبان، دیدار رئیس «ام. آی. ۶» انگلستان با نخست وزیر پاکستان، انواعِ هشدارها از سوی مقامات روسی، آمریکایی و انگلیسی؛ همه و همه نشان از باخبر بودن می‌دهد که حتی اگر این باخبری را نیز، بی‌خبریِ محض قلمداد کنیم طبیعی بود در ازدحام و هرج و مرجی که بر فرودگاه و اطراف فرودگاه کابل حاکم است خیلی زود گروه‌های تروریستی را ترغیب خواهد کرد تا به اصطلاح خودی نشان دهند و عرض اندام کنند.
لا‌به‌لای تمامی این ماجراها اما سفرِ بی‌نتیجه‌ی «نفتالی بنت» به آمریکا و نیز لغوِ سفر آنجلا مرکل به اسرائیل نیز بر پیچیدگی‌های رخدادهای اخیر سایه می‌اندازد.
> سفر به آمریکا برای یک دیدار ۲۵ دقیقه ای؟!
اسرائیلی‌ها عادت دارند وقتی از پیش باخت را حدس بزنند شروع به شلوغ بازی می‌کنند از جمله سفر «نفتالی بنت» به واشنگتن که همگان می‌دانند این سفر در بدترین زمان ممکن و در روزهایی انجام شد که «سی. بی. اس. نیوز» آمریکا آن را بدترین روزهای ریاست جمهوری بایدن معرفی می‌کند. تعویق دو روزه‌ی دیدار و در نهایت نشستی که تنها ۲۵ دقیقه به طول انجامید به خوبی حکایت از روزهای پرتنشی در روابط تل آویو - کاخ سفید دارد روابطی که اگر تصمیم تشکیل کشور فلسطینی را که در مخیله‌ی جو بایدن می‌گذرد بدان اضافه کنیم آن گاه وخامت بیشتری خواهد یافت.
> تاکید بایدن بر اهمیت راهکار دوکشوری در دیدار ۲۵ دقیقه‌ای خود با بنت
رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر اهمیت بهبود وضعیت معیشتی فلسطینی‌ها تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، کاخ سفید در بیانیه‌ای جزئیات دیدار کوتاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس جمهوری آمریکا را فاش کرد. طبق بیانیه کاخ سفید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید بر اهمیت بهبود
وضعیت معیشتی فلسطینی‌ها و فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای آن‌ها تاکید کرد. وی همچنین بر راهکار تشکیل «دو کشور» برای حل نزاع فلسطین و رژیم صهیونیستی تاکید کرد. بایدن و بنت همچنین درباره گسترش روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بعد از امضای توافق نامه‌های عادی‌سازی روابط با امارات، بحرین، مراکش و سودان بحث و گفتگو کردند. در این بیانیه آمده است: بایدن در دیدار با بنت از حمایت کامل دولتش از احیای سیستم گنبد آهنین اسرائیل خبر داد. با اینکه کاخ سفید اشاره‌ای به مخالفت بایدن با افزایش شهرک سازی‌های یهودی در اراضی فلسطینی نکرد اما بایدن بر اهمیت خودداری از اقداماتی تاکید کرد که احتمالا به وخامت و افزایش تنش‌ها می‌انجامد. پیشتر قرار بود پنجشنبه بایدن با بنت دیدار کند اما به دلیل تحولات افغانستان این این دیدار دو بار به تاخیر افتاد. به گفته رسانه‌های اسرائیلی دیدار بنت و بایدن تنها ۲۵ دقیقه طول کشید.
> لغو سفر مرکل به اسرائیل بخاطر وضعیت افغانستان
منابع اسرائیلی از لغو سفر آنگلا مرکل به اسرائیل به دلیل «وضعیت اضطراری در افغانستان و لزوم تکمیل روند خروج نظامیان آلمانی از این کشور» خبر دادند. خبرنگار شبکه اسرائیلی‌کان در پیامی توئیتری در خصوص لغو سفر مرکل به اسرائیل نوشت: «آنگلا مرکل صدراعظم آلمان سفر برنامه‌ریزی شده خود به اسرائیل که قرار بود اوایل هفته آینده انجام شود را به دلیل وضعیت اضطراری در افغانستان و نیاز به تکمیل روند تخلیه نظامیان آلمانی از این کشور لغو کرده است.»
> انفجارهای کابل و پس لرزه‌های آن در واشنگتن
آن طور که در سایت روزنامه العربی الجدید نوشته شده و ایسنا آن را مخابره کرده: «بیشترین چیزی که درباره انفجارهای کابل واشنگتن را شوکه کرد و به لرزه انداخت این بود که چنین عملیاتی پیش‌بینی شده و حتی قطعی بود و با این حال تمام هشدارها و تدابیر اتخاذ شده در ناکام گذاشتن آن شکست خورد.»
در ادامه می‌خوانیم: «دولت آمریکا از زمان عملیات خروج در کابل اطمینان داد که وقوع چنین تحولات فوق‌العاده‌ای ممکن است و درباره خطر احتمالی داعش صحبت کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به تدابیر امنیتی اتخاذ شده در اطراف فرودگاه برای احتمال وقوع چنین عملیاتی اشاره کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که عملیات خروج کنونی با خطرات همراه است. جیک سالیوان، مشاور کاخ سفید نیز تاکید کرد که چنین خطری واقعی است. کمتر از یک ساعت قبل از وقوع انفجار در واشنگتن خبری به نقل از یک منبع نظامی منتشر شد که در آن اعلام شد که این
حمله قریب الوقوع و اطلاعات درباره آن موثق است. جاک جاکوبس، بازنشسته آمریکایی اعلام کرد که این اطلاعات از طریق شنود مکالمه‌های تلفنی به دست آمده و برخی از آن از منابع افغانی گرفته شده است. به رغم این مساله انفجار رخ داد و زلزله‌ای در کاخ سفید ایجاد کرد. تلفات انسانی این انفجار لکه‌ای را بر ریاست جمهوری بایدن گذاشت که شاید پاک کردن آن دشوار باشد. جمهوری خواهان در سنا خواهان استعفای او شدند. رهبر اقلیت جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان گفت که دستان بایدن به خون آلوده شده است. حتی دموکرات‌ها هم به صورت ضمنی ابراز ناامیدی و ناخرسندی کردند. این عملیات پرونده عقب نشینی سریع و پیامدهای آن را مجددا گشود. از جمله این پیامدها بستن زودهنگام پایگاه هوایی بگرام و فقدان توانایی برای جمع آوری داده‌های اطلاعاتی لازم برای تضمین امنیت ترک آن بود. همچنین موضوع تحویل امنیت در اطراف فرودگاه به طالبان را مجددا مطرح کرد. همه این مسائل باعث شد بایدن در مقابل گزینه‌های سختی قرار گیرد که بهترین آن نیز با خطر افزایش تلفات همراه بود. درخواست‌هایی برای پاسخ فوری و جدی مثل بازگشت به پایگاه بگرام داده شد. برخی نیز خواهان کنار گذاشتن این گزینه و تمرکز بر تکمیل عقب نشینی با کمترین خسارت شدند چراکه به عقیده آن‌ها جنگ به پایان رسیده و مجالی برای عملیات مجدد نیست. بایدن در نهایت گزینه دوم را انتخاب کرد. مسئولیت را برعهده گرفته و وعده داد که داعش را در زمان و مکان مناسب مجازات خواهد کرد. برخی معتقدند که احتمالا پاسخ به این حمله به تاخیر نخواهد افتاد چراکه برای تخلیه روانی رئیس جمهوری که تحت فشار است، لازم است.
افغانستان بر سر بایدن در اوایل ریاست جمهوری‌اش خراب شد. برخی معتقدند که انصاف نیست بایدن را به تنهایی مسئول فروپاشی عملیات عقب نشینی دانست. اشتباه اصلی زمانی رخ داد که جنگ علیه افغانستان بدون تعیین اهداف مشخصی اعلام شد. در هر صورت این ضرر ریاست جمهوری بایدن را در کمتر از دو هفته نابود کرد. پنج روز باقی مانده تا موعد ۳۱ اوت/۱۰ شهریور که موعد عقب نشینی آمریکاست سرنوشت ساز خواهد بود. وقوع هرگونه حادثه دیگری احتمالا یک ضربه مهلک خواهد بود. در سایه پیش بینی‌های امنیتی در کابل نگرانی درباره وقوع حملات تروریستی دیگر وجود دارد.»
> قربانی بعدی کیست؟
این روزها، افغانستان به نقطه‌ی ثقل رخدادهای تلخ بدل شده است کمی آنطرف‌تر اما کنفرانسی در بغداد در حال برگزاری است کنفرانسی که اگرچه مکرون در آن حضور دارد اما با توجه به‌عدم حضور رئیس جمهور ایران، رئیس جمهور ترکیه و پادشاه عربستان نمی‌توان از آن دستاورد خارق العاده‌ای انتظار داشت اما آن چه این روزها در خاورمیانه و غرب آسیا قریب الوقوع است به دام افتادنِ قربانی بعدی است، قربانی‌ای که بتواند سکوت لندن را بشکند، بایدن را از زیر فشار رسانه ها، جمهوری خواهان و منتقدان خلاصی بخشد و دستاویزی که برای بعدِ ۳۱ اوت به داد نیروهای باقی مانده‌ی خارجی در خاک افغانستان برسد!