رستمی نخستین طلایی ایران در پارالمپیک

گروه ورزشی/   چهارمین روز از بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو برگزار شد و  ورزشکاران ایران در 5 رشته دوومیدانی، وزنه‌برداری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و تیراندازی با کمان به مصاف حریفان خود رفتند. در وزنه‌برداری روح‌الله رستمی ملی‌پوش شایسته کشورمان در دسته 80- کیلوگرم و رکورددار جهان در این دسته با مهار وزنه 234 کیلوگرمی به مدال طلا دست یافت و نخستین طلایی کاروان ایران لقب گرفت. در بسکتبال با ویلچر تیم ملی ایران در سومین دیدار خود در گروه B (پس از شکست برابر استرالیا و امریکا) به مصاف الجزایر رفت و 81 - 47 به پیروزی رسید تا شانس تیم تحت هدایت عباس آقاکوچکی برای صعود زنده بماند.
 در تیراندازی با کمان رمضان بیابانی در مرحله یک شانزدهم نهایی کامپوند انفرادی با «پیتر مارچانت» از استرالیا رقابت کرد و مقابل این حریف 141 - 139 پیروز شد و گام به مرحله یک هشتم نهایی گذاشت. بیابانی در این مرحله روز سه‌شنبه با «پیوتر فن‌مونتاگو» از بلژیک رقابت خواهد کرد. همچنین علی سینا منشازاده در مرحله یک شانزدهم مسابقات کامپوند انفرادی کلاس W2 به مصاف فیلیپ کواتس از آفریقای جنوبی رفت و با برتری 143 - 130 راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. وی در این مرحله روز سه‌شنبه به مصاف «جیری فورسبرگ» از فنلاند خواهد رفت. تیم ملی والیبال نشسته ایران هم در نخستین دیدار خود در گروه B به مصاف آلمان رفت و3-0 (25 بر 23 ، 25 بر 16 و 25 بر 17) پیروز شد. تیم کشورمان این دیدار را با ترکیب مهدی بابادی، داوود علیپوریان، حسین گلستانی، مرتضی مهرزاد، مجید لشگری و صادق بیگدلی آغاز کرد و رقابت بسیار نزدیکی با حریفش داشت.
 ملی‌پوشان والیبال نشسته ایران روز دوشنبه در دومین دیدار خود به مصاف برزیل خواهند رفت و در سومین و آخرین دیدار خود نیز روز سه‌شنبه برابر چین قرار می‌گیرند. مرتضی مهرزاد، بازیکن تیم ملی والیبال نشسته در پایان مسابقه گفت: «بازی خیلی دشواری بود چون انتظار چنین عملکردی از آلمان نداشتیم. آنها در ست نخست واقعا یک بازی پایاپای را ارائه کردند. قطعاً بازی با برزیل هم دشوار خواهد بود اما مربیان تیم شناخت خوبی از این تیم دارند. ان شاءالله آن بازی را هم با پیروزی پشت سر می‌گذاریم. تیم ایران بازی به بازی بهتر می‌شود.  اینجا هستیم تا مردم ایران را شاد کنیم. از مردم می‌خواهم برای موفقیت کاروان دعا کنند.» در دوومیدانی نیز سامان پاکباز در پرتاب وزنه کلاس F12 با حریفانی از اوکراین (2 نفر)، اسپانیا (2 نفر)، ازبکستان، لهستان و مولداوی رقابت کرد. وی در این رقابت رکوردهای 12.05 متر، 14.28 متر را در پرتاب‌های اول و دوم به ثبت رساند و در پرتاب‌های سوم و چهارم خطا کرد. وی در تلاش پنجم پرتابی به اندازه 14.29 متر داشت. پاکباز که در پارالمپیک 2016 ریو صاحب مدال نقره شده بود، در آخرین فرصت خود وزنه را 14.24 متر پرتاب کرد و در نهایت با رکورد 14.29 متر در رده پنجم قرار گرفت. در این رقابت نماینده اسپانیا ضمن کسب مدال طلا، رکورد جدیدی هم در جهان و هم در پارالمپیک به ثبت رساند.
 امان الله پاپی، نماینده کشورمان در پرتاب نیزه با پرتابی به طول 49 متر و 56 سانتی متر ضمن شکستن رکورد جهان به مدال نقره رسید. ورزشکار آذربایجانی با شکستن رکورد پاپی و پارالمپیک، 51 متر و 42 سانتی متر به مدال طلا دست یافت. همچنین امیر جعفری، ملی پوش دسته ۶۵ کیلوگرم نخستین مدال آور کشورمان بود که روز جمعه به مدال نقره دست یافت.



تماس تلفنی وزیر ورزش و جوانان با رئیس کمیته ملی پارالمپیک؛
سجادی: سیامند رحمان افسانه‌ای بود

سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی تلفنی با محمود خسروی وفا، رئیس کمیته پارالمپیک ضمن تبریک شروع مدال‌آوری کاروان ورزشی سردار دل‌ها (مدال نقره امیر جعفری در وزنه‌برداری) و پیروزی‌های ارزشمند ورزشکاران پارالمپیکی جویای حال ورزشکاران شد و پیرامون آخرین وضعیت مسابقات و شرایط کاروان ایران آگاهی یافت. سجادی در این ارتباط تلفنی یاد و خاطره سیامند رحمان را گرامیداشت و از وی به عنوان رکورددار افسانه‌ای نام برد و برای کاروان سردار دل‌ها آرزوی موفقیت کرد. خسروی وفا هم با گرامیداشت یاد سیامند رحمان گفت: «رکوردهای او بنا به گفته کارشناسان جهانی تا 100 سال آینده هم تکرار نمی‌شود.» رئیس کمیته پارالمپیک همچنین مسابقات وزنه‌برداری و دوومیدانی را مورد توجه قرار داد و گفت: «اصل مدال آوری ما از امروز (شنبه) آغاز خواهد شد و پیش‌بینی ما برای دیگر رشته‌ها هم خوب است.»