انتقام نمایشی امریکا از داعش

زهره صفاری/ یک روز پس از حمله تروریستی در فرودگاه کابل که بیش از 170نفر را به کام مرگ کشاند و صدها نفر را مجروح کرد، امریکا در عملیاتی پهپادی در شرق افغانستان، مواضع داعش در ولایت ننگرهار را هدف موشک قرار داد و مدعی کشتن طراح عملیات انتحاری روز پنجشنبه شد.
به گزارش «سی ان ان»، این حمله پهپادی پس از آن در دستور کار ارتش امریکا قرار گرفت که بر اثر این انفجار در یکی از ورودی‌های تحت کنترل نیروهای ایالات متحده در فرودگاه کابل، دست‌کم 13 نظامی این کشور نیز کشته شدند و گروهک تروریستی داعش خراسان مسئولیت این جنایت هولناک را برعهده گرفت. «بیل اربان» سخنگوی ارتش در بیانیه‌ای پس از حمله موفقیت‌آمیز امریکا اعلام کرد: «حمله امروز در زمره عملیات‌های ضد تروریستی دوربرد امریکا علیه طراح حملات داعش خراسان بود. براساس آخرین گزارش‌ها، موشک‌ها به هدف خورده و هیچ تلفات غیرنظامی نداشته است.» به نوشته «یورونیوز»، مقامات نظامی امریکا مدعی شده‌اند حمله پهپادی این کشور از یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه انجام شده و فرد داعشی کشته شده مسئول برنامه‌ریزی برای حملات دیگر علیه امریکا بوده است. با این حال هیچ اطلاعات دقیقی که نشان‌دهنده میزان موثر بودن این حمله بوده منتشر نشده است که نوع انتقام امریکا را زیر سؤال می‌برد.
اما در حالی که رئیس جمهوری امریکا و پنتاگون همچنان بر پایان پروسه خروج امریکا در آخرین روز آگوست تأکید دارد، تیم‌های امنیت ملی امریکا بار دیگر به «جو بایدن» و معاونش «کاملا هریس» نسبت به وقوع حملات تروریستی دیگری در فرودگاه هشدار داده‌اند. سفارت امریکا نیز از شهروندان خود خواسته است از حضور در فرودگاه و محوطه اطراف آن خودداری کرده و در انتظار برنامه پرواز خود در خانه‌هایشان بمانند. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: «بدون شک چند روز مانده از این عملیات خروج، خطرناک ترین روزهای ارتش خواهد بود.» همزمان «جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز ادعای طالبان برای به دست گرفتن کنترل فرودگاه را رد کرد و گفت: «این شایعات کذب است و همچنان امریکا، فرودگاه کابل را در کنترل خود دارد.»
بنا بر اظهارات خبرنگار سی ان ان از کابل، شمار محدودی از غیرنظامیان افغان در فرودگاه پس از انفجار مانده‌اند اما این افراد اجازه ورود به محوطه مرکزی را ندارند. به باور ناظران حمله اخیر داعش به فرودگاه اما سرعت خروج نظامیان خارجی را افزایش داده است به طوری که انگلیس آخرین نیروهایش را تا دیروز از افغانستان خارج کرد و آلمان، فرانسه، استرالیا، نیوزیلند، سوئد، بلژیک، هلند، لهستان، ترکیه و اسپانیا نیز پایان عملیات در افغانستان را با خروج نیروهایشان اعلام کردند.


درخواست کمک طالبان از ترکیه
نیروهای ترکیه که از آغاز پروسه خروج امریکا مسئولیت تأمین امنیت فرودگاه را در اختیار داشتند، در حالی تا روز جمعه به طور کامل از کابل خارج شدند که طالبان از ابتدای سلطه بر افغانستان، بارها نیروهای نظامی «رجب طیب اردوغان» را مانند امریکایی‌ها خارجی خوانده و خواستار خروج آنها بود. اما در پی حمله داعش و ناتوانی امریکا در مهار این عملیات انتحاری آن هم در شرایطی که آژانس اطلاعاتی امریکا در آخرین ساعات چهارشنبه نسبت به تهدید بالقوه داعش هشدار داده بود، طالبان در پی نخستین مذاکرات با ترکیه دست یاری به سوی این کشور دراز کرد و کمک به تأمین امنیت فرودگاه کابل را بهانه نخستین دیدار با مقامات این کشور قرار داد. درخواستی که گفته می‌شود هنوز از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در دست بررسی است و پذیرفته نشده است. به نوشته طلوع نیوز افغانستان، «اردوغان» در نشست خبری روز جمعه با اشاره به مذاکرات مقامات کشورش با طالبان در کابل گفت: «این مذاکرات در بخش نظامی میدان هوایی کابل و محل استقرار نیروهای ترکیه برگزار شد و اگر لازم باشد ادامه خواهد یافت. طالبان خواستار کمک لجستیکی ترکیه در میدان هوایی کابل است که ما این درخواست را در دست بررسی داریم.»
این در حالی است که به نوشته «الجزیره»، ترکیه به عنوان عضوی از ناتو در 6 سال گذشته مسئولیت تأمین امنیت فرودگاه کابل را برعهده داشت اما پس از سلطه طالبان بر افغانستان اعلام آمادگی این کشور برای ادامه این روند با واکنش شدید طالبان روبه‌رو شد. رئیس جمهوری ترکیه افزود: «طالبان می‌خواهد راساً امنیت میدان هوایی کابل را تاًمین کند و تنها در بخش لجستیکی از ما کمک می‌خواهد.»
ترکیه از روز چهارشنبه خروج نیروهایش از افغانستان را آغاز کرد و اردوغان معتقد است تا بازگشت آرامش به کابل، تصمیم‌گیری برای ادامه همکاری بسیار دشوار است: «گرچه طالبان اعلام کرده که امنیت را برقرار خواهد کرد اما ما همچنان تصمیمی نگرفته‌ایم.»

نصرالله: از روش برخورد واشنگتن با افغانستان عبرت بگیرید

دبیرکل حزب الله لبنان، وقوع حوادث اخیر در افغانستان را صحنه کامل شکست و ناکامی امریکا خواند.
«سید حسن نصرالله» در چهارمین سالروز آزادسازی جرود، عرسال، راس، بعلبک و... با اشاره به وضعیت افغانستان در حالی که امریکا را مسئول اصلی بحران این کشور عنوان کرد؛ گفت: «هدف امریکا از اقدامات اخیر خود در افغانستان سردرگم کردن کشورهای همسایه است. هواپیماها و بالگردهای امریکایی خود داعشی‌ها را از سوریه به افغانستان بردند. داعش ابزار امریکا است و تجربه افغانستان باید درسی برای سایر کشورها باشد. اروپایی‌ها نیز اعتراف کردند که امریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان با آنها رایزنی نکرده است. بنابراین از کسانی که به امریکا اعتماد کرده‌اند می‌خواهم از روش برخورد واشنگتن با افغانستان عبرت بگیرند.»