درخشش 2 طلا و 2 نقره بر سینه ورزشکاران ایرانی

گروه ورزشی/ پنجمین روز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو با قهرمانی محمدرضا خیرالله‌زاده و وحید نوری در پاراجودو، کسب مدال نقره توسط حامد صلحی‌پور در وزنه‌برداری و علیرضا مختاری در پرتاب وزنه، شکست تیم میکس کامپوند در رده‌بندی، صعود فرزانه عسگری به جمع نفرات برتر تیراندازی و شکست تیم بسکتبال با ویلچر پیگیری شد.
 در وزنه‌برداری سید حامد صلحی‌پور در دسته 97 کیلوگرم با مهار وزنه 222 کیلوگرمی صاحب مدال نقره شد. در جودو ایران دو نماینده داشت و وحید نوری در اولین مبارزه خود در وزن 90 کیلوگرم «آرتور کاوالکانته داسیلوا» از برزیل را ایپون کرد. او در نیمه‌نهایی مقابل «هلیوس لاچومانایا» از فرانسه قرار گرفت و در امتیاز طلایی با یک وازاری به برتری دست یافت و راهی فینال شد. ملی‌پوش کشورمان در فینال برابر «الیوت استیوارت» از بریتانیا قرار گرفت و حریف را ایپون کرد تا قدرتمندانه صاحب مدال طلا شود. این نخستین طلای ایران در تاریخ پارالمپیک در رشته جودو بود. نوری پس از کسب مدال طلا گفت: «این اولین مدال طلای جودو المپیک و پارالمپیک بود که حاصل زحمات چندین ساله مربیانی همچون یوسف‌زاده، امینی رئیس انجمن و درخشان رئیس پیشین فدراسیون جودو بود که زحمات زیادی برای جودو کشیده‌اند تا این موفقیت حاصل شود، از تمام آنها تشکر می‌کنم. این مدال تنها حاصل زحمات من نبود و در طی ۸ سال گذشته برای کسب مدال طلای جودو برنامه‌ریزی شده بود تا امروز به ثمر نشست.»
 همچنین محمدرضا خیرالله‌زاده دیگر جودوکار کشورمان در وزن 100+ کیلوگرم، در اولین مبارزه خود برابر «تیدور سوبا» از جامائیکا با امتیاز ایپون به پیروزی دست یافت و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. خیرالله‌زاده برای صعود به فینال «گئون چوی گوانگ» از کره جنوبی را پیش‌ِرو داشت و این حریف را ایپون کرد و راهی فینال شد. ملی‌پوش کم‌بینای کشورمان در فینال به مصاف «رِواز چیکویدزه» از گرجستان رفت و حریفش را ایپون کرد و سومین طلایی کاروان ایران شد. خیرالله‌زاده پس از این موفقیت اظهار داشت: «مدالم را تقدیم به مردم کشورم می‌کنم و خوشحالم که باعث شادی مردم شدم.این ابتدای راه من در پارالمپیک است و باز هم در این مسیر دنبال کسب موفقیت خواهم بود.»
 در دوومیدانی علیرضا مختاری، ملی‌پوش پرتاب وزنه ایران در کلاس F53 با حریفانی از جمهوری چک، لهستان، یونان، جمهوری‌آذربایجان، کرواسی، امریکا، فلسطین و مکزیک رقابت کرد و با پرتاب 8.48 متر به مقام دوم رسید و صاحب مدال نقره شد. همچنین وحید علی‌نجیمی در دوی 100 متر کلاس T13 موفق به صعود به فینال نشد. تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران در چهارمین بازی خود به مصاف انگلیس رفت و 57 - 69 شکست خورد. در تیراندازی تیم میکس کامپوند ایران با ترکیب رمضان بیابانی و فرزانه عسگری پس از پیروزی 153 - 151 مقابل بریتانیا مقابل چین شکست خورد و در رده‌بندی هم برابر تیم کمیته پارالمپیک روسیه باخت و در کسب مدال برنز ناکام بود. همچنین فرزانه عسگری در مرحله یک‌شانزدهم نهایی مسابقات تیراندازی با کمان بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو با برتری 140 بر 134 مقابل حریف به جمع نفرات برتر رقابت‌های کامپوند راه پیدا کرد.