دیدار امیرعبداللهیان با بشار اسد

گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از حضور در اجلاس بغداد روز گذشته به منظور دیدار با مقام‌های بلندپایه سوریه به دمشق سفر کرد.
او پس از دیدار با فیصل المقداد  وزیر امور خارجه سوریه، عصر دیروز در کاخ ریاست جمهوری حاضر شد و مورد استقبال بشار اسد رئیس جمهوری این کشور قرار گرفت.
وزیر خارجه در بدو ورود به این کشور روابط ایران، عراق و سوریه را راهبردی خواند و نخستین سفر دوجانبه خود به سوریه را ناظر به اهمیت چنین سطحی از رابطه توصیف کرد. دیدار امیرعبداللهیان با مقام‌های سوری در حالی انجام شد که یک روز پیش از آن، او از عدم دعوت سوریه به اجلاس بغداد انتقاد کرده و اعلام کرده بود که جزئیات رایزنی‌های دیپلماتیک این نشست به طور مستقیم با مسئولان سوریه درمیان گذاشته خواهد شد.
از این رو می‌توان گفت محورهای دیدار و گفت‌وگوی وزیرخارجه کشورمان در دمشق علاوه بر گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه به موضوعات منطقه‌ای و اجلاس یادشده اختصاص یافت.


امیرعبداللهیان در بدو ورود به دمشق، تأکید کرد که ایران و سوریه با اراده رهبران دو‌ کشور در کنار هم مبارزه با تروریسم اقتصادی و در کمک به مردم دو کشور گام‌های بلندی را برخواهند داشت و بدون تردید ایران از حکومت و مردم و رهبری سوریه حمایت می‌کند.
وزیر خارجه ایران در نخستین برنامه خود در این سفر با «فیصل المقداد»، وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. «فیصل المقداد» در این دیدار ضمن خیرمقدم به وی، به مقام معظم رهبری به خاطر برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که رئیسی در مسئولیت جدید موفق باشد.
امیرعبداللهیان نیز برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را تبریک گفت و افزود: بسیار خرسندیم که سوریه از بحران‌ها خارج شد و دشمنان سوریه شکست خوردند. رشادت‌های سردار سلیمانی بود که در کنار نیروهای مسلح سوریه در شکست داعش نقش بزرگی ایفا کرد. وی بیان کرد: امروز خون مشترک ایرانی و سوریه‌ای که به عنوان مدافعان حرم به زمین ریخته شده ضامنی قوی برای تداوم روابط استراتژیک دو کشور است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی دو کشور شده‌ایم و امروز اینجا هستم که تأکید کنیم بر توسعه هر چه بیشتر روابط و تأکید بر اینکه سوریه در خط مقدم مقاومت است و مراحل سربلندی را بخوبی پشت سر گذاشته است.
وزیر خارجه ایران گفت که حضور نیروهای بیگانه در منطقه هیچ کمکی به امنیت و ثبات پایدار در این منطقه حساس نخواهد کرد. به گزارش تسنیم، امیرعبداللهیان پس از دیدار با فیصل المقداد در نشست خبری مشترک اظهار داشت: گفت‌وگوهای خیلی مفیدی را با برادر عزیزم آقای فصیل المقداد درباره گسترش و تحکیم هر چه بیشتر روابط داشتیم. دو کشور در حال ترسیم نقشه توسعه فعال همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمنان هستند. وی  در ادامه گفت: آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دادیم، معتقدیم هرگونه ترتیبات سیاسی و امنیتی در منطقه با حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری عربی سوریه محقق خواهد شد و در این مسیر نقش عراق و سوریه را برای کمک به ایجاد ترتیبات جدید منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی مهم می‌دانیم. وزیر خارجه همچنین گفت: حضور نیروهای بیگانه در منطقه هیچ کمکی به امنیت و ثبات پایدار در این منطقه حساس نخواهد کرد. وی گفت: ما مشورت‌های نزدیکی درباره تحولات در افغانستان داریم و معتقدیم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راهکار سیاسی است که باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد. امیرعبداللهیان افزود: صهیونیست‌ها در منطقه عامل مهمی در ناامنی هستند. صهیونیست‌ها، مسلمانان، مسیحیان و حتی یهودیان را در سرزمین تاریخی فلسطین به اسارت گرفته‌اند. بدون تردید رایزنی‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه و مسلمان نقش مهمی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه ما ایفا می‌کند. وزیر خارجه گفت: همکاری‌های جدی بخش خصوصی و تجار دو کشور از جمله موضوعاتی است که در این سفر مورد توجه جدی دو طرف قرار دارد.
دیدار با مقامات عراق
وزیر امور خارجه کشورمان  در سفر به بغداد همچنین با رئیس جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
حسین امیرعبداللهیان در دیدار با برهم صالح رئیس جمهوری عراق ضمن ابلاغ سلام رئیس‌ جمهوری کشورمان و تبریک برگزاری موفق نشست بغداد، حمایت جمهوری اسلامی ایران از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را مورد تأکید قرار داد.به گزارش ایسنا، تحولات منطقه، همکاری اقتصادی و تجاری کشورهای منطقه و لزوم بسط و توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو وتبادل نظر وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهوری عراق در این دیدار بود.امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با الکاظمی، نخست‌وزیر عراق  درخصوص پروژه‌های اقتصادی فی‌مابین که منافع اقتصادی آن به دو کشور باز می‌گردد و زیارت زوار ایرانی در ایام اربعین به گفت‌وگو وتبادل نظر پرداخت.مصطفی الکاظمی نیز در این دیدار ضمن با اهمیت خواندن حسن همجواری و راهبردی دانستن روابط دو کشور،  از نقش سازنده و پایدار ایران در حمایت از عراق و همچنین حضور هیأت عالیرتبه ایرانی در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق قدردانی کرد.وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق دیدار و ضمن تبریک برگزاری موفق این نشست، اهمیت روابط پارلمان‌های دو کشور را مورد تأکید قرار داد و دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از همتای عراقی خود را تجدید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خلال حضورش در بغداد در نشست مشترک با سفیر جمهوری اسلامی ایران، سرکنسول‌ها، مسئولان نهاد‌ها و دیگر اعضای نمایندگی‌های کشورمان در محل سفارت ایران در خصوص آخرین وضعیت روابط ایران و عراق به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.
امیرعبداللهیان در این نشست با استماع نقطه نظرات و دیدگاه بخش‌های مختلف سفارت و نمایندگی‌های کشورمان در حوزه موضوعات مختلف مرتبط با بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی- مردمی، علمی،  دانشگاهی، دیدگاه خود در زمینه توسعه همکاری‌های بین ایران عراق و همچنین موضوعات مطرح شده از سوی کارگزاران کشورمان در عراق را به شرح زیر مطرح ساخت.
وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر نقش سردار شهید سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت از جمله ابومهدی المهندس به تشریح عمق روابط دو کشور ایران و عراق و شکل‌گیری روابط دولتی و مردمی فی‌مابین بر پایه‌های عمیق دینی و تمدنی، حوزه‌های مختلف روابط در بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی،  علمی و فناوری را مورد اشاره قرار داد و با توجه به اهمیت روابط همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، ضرورت توسعه مناسبات فیمابین را مورد تأکید قرار داد.