وزیردولت دوازدهم معاون رئیس جمهور سیزدهم

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید زمانی که برخی مطرح می‌کردند برخی از مردان دولت دوازدهم در دولت سیزدهم نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد بسیاری این صحبت را چندان جدی نمی‌گرفتند. اما زمانی که احتمال حضور محمد اسلامی و امیر حاتمی به عنوان وزرای پیشنهادی راه  و دفاع مطرح شد برخی به این نتیجه رسیدند که می‌توان شاهد حضور وزرای دولت روحانی در دولت رئیسی هم بود. هرچند که آن گمانه‌زنی‌ها به سرانجام نرسید و هیچ یک از آنها به کابینه نرسیدند اما دیدار دولت سیزدهم با مقام معظم رهبری و حضور برخی افراد دولت روحانی نشان داد که برخی وزرا و معاونان دولت دوازدهم احتمالا در دولت سیزدهم نیز خواهند بود. رئیس جمهور روز گذشته در اولین انتصاب دولت دوازدهمی، اسلامی را جایگزین صالحی به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد و این احتمال می رود که اوحدی در بنیاد شهید و سورنا ستاری در معاونت علمی و فناوری ابقا شوند تا شاهد حضور  چندی از دولتمردان روحانی در کابینه رئیسی باشیم. 
  اسلامی جایگزین صالحی 
دولت سید ابراهیم رئیسی کم‌کم در حال کامل شدن است و پس از اعلام وزرای پیشنهادی به مجلس و رای اعتماد مجلس به کابینه مدنظر رئیسی  اکنون رئیس جمهور درصدد انتصاب معاونین خویش است. پیش از این رئیسی در ابتدای راه محمد مخبر را به معاونت اول و غلامحسین اسماعیلی را به ریاست دفتر خود برگزیده بود و در ادامه انتصاباتش به تناوب در روزها و هفته‌‌های اخیر مسعود میر کاظمی را به معاونت رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و سید محمد حسینی را به معاونت پارلمانی رئیس‌ جمهور در امور مجلس منصوب کرده بود. البته انتصاب‌‌های رئیس جمهور به همین جا ختم نشده و رئیسی طی روزهای گذشته یکی از  رقبای انتخاباتی خود یعنی محسن رضایی دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز به سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برگزیده است. این در حالی است که در راستای تکمیل معاونت‌‌های رئیس جمهور روز گذشته شاهد انتصابی بودیم که بهت و حیرت بسیاری را در پی داشت. جایی که رئیسی، اسلامی وزیر راه و شهر سازی دولت دوازدهم را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب کرد. این در حالی است که برخی معتقد بودند به لحاظ گرایش فکری و دیدگاهی رئیس جمهور محمد عباسی که سابقه حضور در این سازمان دارد را به این سمت خواهد گمارد و عده‌ای نیز بر این عقیده بودند که علی اکبر صالحی رئیس این سازمان در دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم در سمت خود ابقا خواهد شد. اما رئیس جمهور با این انتصاب خود خط بطلانی بر همه گمانه‌زنی‌ها کشید تا محمد اسلامی جایگزین علی اکبر صالحی در سازمان انرژی اتمی باشد. این در حالی است که پیش از این و در زمان اعلام کابینه از سوی رئیسی بسیاری از ابقای اسلامی در وزارت راه و شهر سازی و معرفی او به عنوان وزیر  این وزارتخانه در دولت سیزدهم خبر می‌دادند و از او به عنوان یکی از معدود وزرای حاضر روحانی در دولت رئیسی یاد می‌کردند. امری که محقق نشد و پس از او حتی سعید محمد نیز به وزارت نرسید تا آن سمت به رستم قاسمی برسد. با این حال آنچه محل تامل و حتی پرسش است اینکه اسلامی با کدام سابقه تحصیلاتی و اجرایی در حوزه انرژی اتمی به عنوان ریاست این سازمان برگزیده شده است؟ اسلامی فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان است که وزارت راه و شهرسازی، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را در سوابق اجرایی خود دارد. باید دید سایر معاونت‌های خالی ریاست جمهوری چه زمانی پر شده و روسای خود را خواهند شناخت.
  ستاری و اوحدی می‌مانند؟ 


انتصاب‌‌های پی در پی رئیس جمهور در حوزه معاونین خود باعث شده تا گمانه‌زنی‌های بسیاری نسبــت بــه سایــر معاونـــت‌های رئیس جمهور و گزینه‌های مد نظر برای حضور در این معاونت‌ها  مطرح شود. گمانه‌زنی‌هایی که برخی از آنها چندان خالی از واقعیت نیز نمی‌تواند باشد. قدر مسلم ریاست جمهوری 11 معاونت دارد که رئیس جمهور بر ای آنها به فراخور معاونت مربوطه خود نفراتی را انتخاب و منصوب می‌کند. تا کنون معاونت‌های اول، اقتصادی، پارلمانی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان انرژی اتمی مشخص شده‌اند و هنوز در مورد شش معاونت دیگر این وزارتخانه گمانه زنی‌ها بر قرار است. شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا در دو معاونت شاهد ابقای معاونین حسن روحانی در دوره سید ابراهیم رئیسی نیز خواهیم بود. نخست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور که تا کنون سورنا ستاری آن را بر عهده داشته  و دیگری معاونت رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که در دولت گذشته 
سعید اوحدی در این معاونت حضور داشته است. حضور اوحدی و ستاری در دیدار دولت با مقام معظم رهبری این گمانه زنی‌ را پر رنگ کرده که هر دو ابقا خواهند شد. هر چند که برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال حضور امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر رقیب رئیسی در انتخابات در این سمت خبر می‌دهند و حتی افراد نزدیک به او این خبر را تایید کرده و به نقل از او گفته‌اند:« امیدوار است با حمایت و همکاری جامعه ایثارگری بتواند ساختار بنیاد را اصلاح کند». اما خود هاشمی این مساله را تایید نکرده و می‌گوید:« هیچگونه خبری را از طرف خودم در این خصوص تایید نمی‌کنم. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد از طریق مسیر قانونی مراحلش طی خواهد شد». این در حالی است که سایر معاونت‌های رئیس جمهوری همچون ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت حقوقی و ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور هنوز سکان‌داران خود را نشناخته‌اند. باید منتظر ماند و دید جایگاه‌های خالی معاونت در دولت رئیسی و دیگر جایگاه‌های مهم چون استانداری‌ها و... با حضور چه چهره‌هایی پر خواهد شد. آیا دولت سیزدهم مسیر فراجناحی بودن را طی خواهد کرد یا مانند کابینه سایر ارکان دولت نیز از یک طیف و جناح تکمیل خواهد شد.