دمشق، دومین مقصد امیرعبداللهیان

وزیر خارجه ‌ پس از نشست منطقه‌ای ‌ از عراق به سوریه رفت دمشق، دومین مقصد امیرعبداللهیان شرق: وزیر خارجه ایران در اولین هفته کاری خود به دومین سفر خارجی خود نیز رفت. حسین امیرعبداللهیان که روز شنبه برای حضور در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق راهی بغداد شده بود، پس از پایان این نشست و دیدارهایی که در حاشیه آن با مقامات حاضر داشت، راهی دمشق شد تا پس از عراق، سوریه دومین مقصد سفرهای خارجی وزیر خارجه جدید ایران شود. امیرعبداللهیان همچنین پس از حضور در نشست و دیدارهایی که با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه داشت، پیش از سفر به سوریه با مقامات ارشد عراق، همتای کویتی خود و حاکم دوبی نیز به گفت‌وگو و رایزنی نشست. نشست شنبه با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر ضرورت یکپارچگی تلاش‌های منطقه‌ای به کار خود پایان داده بود. امیرعبداللهیان همچنین در سفر عراق با ایرج مسجدی سفیر ایران، سرکنسول‌ها، مسئولان نهادها و دیگر اعضای نمایندگی‌های ایران در محل سفارت ایران در عراق نشستی داشت.
 رایزنی با همتای سوری در  اولین سفر «دوجانبه»
وزیر خارجه ایران در بدو ورود به دمشق گفت: «ایران و سوریه در کنار هم در عرصه مبارزه با تروریسم اقتصادی و کمک به مردم دو کشور گام‌های بلندی برخواهند داشت». امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران ایرانی و سوریه‌ای گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با دو کشور سوریه و عراق روابط راهبردی است». وی با اشاره به اینکه اولین سفر دو‌جانبه خود در مقام وزیر خارجه ایران را به دمشق انجام داده است، اظهار کرد: «ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم و در میدان اقدامات مشترک و پیروزی‌های مشترکی را خلق کرده‌اند و امروز اینجا هستیم که روابط دو کشور را در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و در دیگر حوزه‌ها مرور کنیم و برای ارتقای آن تلاش کنیم». او گفت: «معتقدیم که امروز با اراده رهبران دو کشور، ایران و سوریه در کنار هم در عرصه مبارزه با تروریسم اقتصادی و کمک به مردم دو کشور گام‌های بلندی برخواهند داشت». او دیروز در این سفر با فیصل مقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
 گفت‌وگو با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق


امیرعبداللهیان البته پیش از سفر به سوریه با برهم صالح رئیس‌جمهور، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق به گفت‌وگو نشست. در دیدار با صالح، وزیر خارجه ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور ایران و تبریک برگزاری موفق نشست بغداد، حمایت ایران از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق را مورد تأکید قرار داد. رئیس‌جمهور عراق نیز در این دیدار با تشکر از حضور هیئت ایران در نشست، انجام اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مقصد عراق را مهم خواند و از حمایت‌های ایران از عراق تقدیر کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با الکاظمی نیز با تکرار ابلاغ سلام و تبریک، حضور خود به نمایندگی از ریاست‌جمهوری ایران را تأکیدی بر عزم راسخ ایران بر حمایت از عراق دانست. امیرعبداللهیان همچنین در خصوص پروژه‌های اقتصادی فی‌مابین که منافع اقتصادی آن به دو کشور باز‌می‌گردد و زیارت زوار ایرانی در ایام اربعین نیز با نخست‌وزیر عراق به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. الکاظمی نیز در این دیدار ضمن بااهمیت‌ خواندن حسن هم‌جواری و راهبردی‌ دانستن روابط دو کشور، از نقش سازنده و پایدار ایران در حمایت از عراق و همچنین حضور هیئت عالی‌رتبه ایرانی در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق قدردانی کرد. در دیدار با رئیس مجلس عراق، امیرعبداللهیان اهمیت روابط پارلمان‌های دو کشور را مورد تأکید قرار داد و دعوت رئیس مجلس ایران از همتای عراقی خود را تجدید کرد. وی همچنین با توجه به انتخابات پارلمانی آتی عراق حمایت ایران از برگزاری انتخابات زودرس به‌عنوان عرصه‌ای برای تبلور آرا و خواست مردم این کشور را مورد تأکید قرار داد. الحلبوسی نیز با تبریک تصدی وزارت امور خارجه ایران به امیر‌‌عبداللهیان، آمادگی پارلمان عراق برای پیگیری روابط فی‌مابین را اعلام کرد.
 دیدار با  وزیر خارجه کویت و نخست‌وزیر امارات
امیرعبداللهیان همچنین پیش از سفر به سوریه با احمد ناصر المحمد الصباح، همتای کویتی خود و محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی نیز دیدار کرد. او در دیدار با وزیر خارجه کویت ضمن قدردانی از حضور وی در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی، با مروری بر روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، بر ضرورت فعال‌سازی روابط و به فعلیت درآوردن توافقات پیشین دو کشور و آمادگی کامل ایران برای گشایش همکاری‌های فی‌مابین تأکید کرد. امیرعبداللهیان از هرگونه اقدام برای فعال‌کردن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه اعلام حمایت کرد. احمد ناصر المحمد الصباح نیز در این دیدار با ابلاغ سلام امیر کویت به رئیس‌جمهور ایران، ضمن برشمردن ضرورت‌های منطقه در نگاه به آینده از ابعاد مختلف، نقطه‌نظرات خود در زمینه ضرورت فعال‌کردن همکاری‌ها خصوصا تنظیم آن در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌ها را تبیین کرد. محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر امارات و حاکم دوبی، پس از دیدار با امیرعبداللهیان در توییتی نوشت: «امروز در حاشیه نشست بغداد برای همکاری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران دیدار کردم. برای او در مأموریت جدیدش در گسترش روابط مثبت با کشورهای هم‌جوار و تقویت روابط بر اساس حکمت و منفعت ملت‌ها، آرزوی موفقیت می‌کنم. درود همیشگی برای ملت دوست و همسایه، ایران».
بیانیه پایانی نشست منطقه‌ای حمایت از عراق
در نشست همکاری و مشارکت بغداد که در سطح رهبران و مقامات برگزار شد، شرکت‌کنندگان به منظور حمایت از عراق و بحث در خصوص چالش‌ها، مسائل مشترک و چشم‌اندازهای پیش‌‌رو گرد هم جمع آمدند.
شرکت‌کنندگان از تلاش‌های جمهوری عراق 
به منظور برگزاری این نشست که با هماهنگی با جمهوری فرانسه و مشارکت رهبران و مسئولان کشورهای منطقه برگزار شد، ابراز تشکر کرده و اعلام کردند در کنار دولت و ملت عراق خواهند ایستاد؛ همچنین بر ضرورت یکپارچگی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به شکلی که تأثیری مثبت بر ثبات منطقه داشته باشد،‌ تأکید کردند. شرکت‌کنندگان همچنین از تلاش‌های مصرانه و دیپلماتیک عراق برای رسیدن به زمینه‌ای از نقاط اشتراک با سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای تقویت اشتراکات سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین در دستور کار قرار‌دادن گفت‌وگوی سازنده و تحکیم تفاهم‌ها بر اساس منافع مشترک استقبال کردند. آنها همچنین تأکید کردند که میزبانی بغداد از این نشست،‌ دلیلی واضح بر دنبال‌شدن سیاست متوازن و همکاری مثبت در روابط خارجی از سوی عراق است. شرکت‌کنندگان مجددا حمایت خود را از تلاش‌های دولت عراق به منظور تقویت مؤسسات حکومتی بر اساس مکانیسم‌های قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی که نمایندگان ملت عراق را در بر گیرد، اعلام کردند؛ همچنین آنها از خواست عراق به‌ منظور انجام نظارت بین‌المللی برای تضمین پاکی و شفافیت عملیات رأی‌گیری اعلام حمایت کردند. شرکت‌کنندگان اعلام کردند که منطقه با چالش‌های مشترکی رویارو است که نیازمند تعامل کشورهای منطقه با آن بر اساس مشارکت، همکاری، امنیت مشترک و منافع متبادل است. همچنین شرکت‌کنندگان تلاش‌ها و جانفشانی‌های بزرگ عراق را در راستای جنگ علیه تروریسم و تحقق پیروزی علیه آن ستودند و از پیشرفت توانمندی‌های نظامی و دفاعی عراق به شکلی که در تأمین و تقویت امنیت در منطقه سهم ایفا کند، ‌استقبال کردند. آنها همچنین مجددا هر شکل و گونه‌ای از تروریسم و اندیشه‌های افراطی را مردود شمردند. شرکت‌کنندگان همچنین تلاش‌های دولت عراق را در راستای تحقق اصلاحات اقتصادی به شیوه‌ای که پیام‌های مثبتی را به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختف در پی داشته باشد، ستودند؛ امری که در راستای منافع همگان بوده و جو اقتصادی مناسبی را خلق کرده و فرایند توسعه پایدار و ایجاد فرصت‌های اشتغال را تقویت می‌‌کند. شرکت‌کنندگان بر حمایت از تلاش‌های دولت جمهوری عراق در بازسازی و ارائه خدمات و پشتیبانی از زیرساخت‌ها و تقویت نقش بخش خصوصی تأکید کردند؛ همچنین تلاش‌های دولت را در تعامل با پرونده آوارگان و تضمین بازگشت داوطلبانه و آبرومندانه آنها به مناطقشان پس از بسته‌شدن طومار تروریسم، ستودند. شرکت‌کنندگان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها به منظور مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا از طریق تبادل تجارب موفقیت‌آمیز در راستای واکسیناسیون و حمایت از بخش‌های بهداشتی و انجام همکاری فعالانه برای مقابله با این چالش مشترک و تأثیرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بزرگ آن تأکید کردند. همچنین بر ضرورت یکپارچگی تلاش‌ها برای تعامل با چالش‌های پیش‌آمده از تغییرات آب‌و‌هوایی و گازهای گلخانه‌ای و تأثیرات جدی آن بر منطقه و ایجاد مکانیسم عملی برای تقویت همکاری بر اساس توافق‌نامه‌های بین‌المللی ذی‌ربط، به‌ویژه توافق‌نامه تغییرات آب‌وهوایی پاریس، توافق به عمل آمد.