هر ۳ دقیقه یک نفر از کرونا می‌میرد پیک پنجم تمام نشدنی

پیک پنجم آنقدر طولانی شده است که به نظر می‌رسد قصد رسیدن به نقطه پایانی را ندارد و مرگ‌های روزانه همچنان بر مدار ۶۰۰ تا ۷۰۰ فوتی قرار دارد.
به گزارش مهر، بیش از دو ماه از شروع پیک پنجم کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان نیز ادامه دارد. در حالی که طول مدت پیک‌های قبلی خیلی کمتر بود. اما ویروس دلتا قصد رفتن ندارد و همچنان قربانی می‌گیرد.
البته آنطور که دست‌اندرکاران حوزه سلامت ادعا می‌کنند، میزان مرگ و میر در پیک پنجم نسبت به پیک چهارم بیشتر نیست و فقط موارد ابتلاء افزایش یافته است. اما با این حال به نظر می‌رسد که در پیک پنجم بیشتر از پیک‌های قبلی، آمار روزانه مرگ و میر بالا است. ویروس دلتا از استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور شروع شد و در نهایت ظرف مدت کمتر از دو هفته کل کشور درگیر این ویروس شد و همچنان نیز شاهد تاخت و تاز دلتا در کشور هستیم. تا جایی که موارد ابتلاء و مرگ در همین پیک پنجم رکورد زده است.
سیدعلی دهقان‌منشادی متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: هنوز مشخص نیست ما به قله پیک پنجم رسیده‌ایم یا نه ولی از آمارهای کشوری و شواهد موجود، وضع اغلب بیمارستان‌ها در چند روز اخیر ثابت مانده یا رو به کاهش است.


وی تاکید کرد: باید دید آثار تعطیلات اخیر در روزهای آینده چگونه خواهد بود. واقعیت این است که ما در بیمارستان امام خمینی از فروردین ۱۴۰۰ تا کنون تقریباً جز یک وقفه کوتاه بین پیک‌های چهارم و پنجم، کاملاً زیر بار کووید ۱۹ بوده‌ایم، درست زمانی که مراجعات غیر کرونایی هم ادامه داشت.
دهقان‌منشادی با عنوان این مطلب که شدت دو پیک آخر قابل مقایسه با سال گذشته نیست، به وضعیت بیماران کرونایی در بیمارستان امام خمینی‌(ره) اشاره کرد و گفت: تعداد بستری‌های ما از مرز ۱۶ هزار بیمار هم گذشت. در پیک پنجم روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تریاژ تنفسی و ۸۰ تا ۱۰۰ مورد بستری روزانه در کنار ۵۰۰ بیمار بستری موجود در بخش‌های کووید ۱۹ داریم.
در همین حال، خسرو صادق‌نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، با ابراز نگرانی از تکمیل ظرفیت تخت‌های ICU کرونا و غیر کرونا در پیک پنجم، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه در نوبت پذیرش هستند ولی متاسفانه به دلیل حجم بالای مراجعات و بیماران بدحال پیک پنجم کووید ۱۹ به شدت با کمبود تخت‌های ویژه مواجهیم.
وی افزود: بستری بیماران نیازمند به خدمات ICU در بخش‌ها با توجه به کمبود جدی نیروی پرستاری علاوه بر افزایش فشار کاری کارکنان، استرس و فشار روحی آنان را در پی بدحال شدن و مرگ احتمالی این بیماران به دنبال خواهد داشت که به ویژه در شرایط کنونی در روحیه و توان کارکنان بسیار اثرگذار است. تمام سعی ما این است فشار بیشتری به بدنه کادر درمانی مجتمع وارد نشود.
مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اینکه چرا هنوز مرگ و میرهای کرونایی کاهش نیافته است، گفت: افزایش و کاهش مرگ و میرها با حدود دو هفته تاخیر پس از بستری و چهار هفته تاخیر پس از ابتلاء است.
در پیک سوم، تعداد فوتی‌ها به ازای هر یک میلیون نفر، حدود ۶ نفر و در پیک چهارم، این رقم کمتر شد و در پیک پنجم به حدود هفت نفر در یک میلیون نفر رسید.
تعداد موارد ابتلاء به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در پیک چهارم، تقریباً دو برابر پیک سوم و در پیک پنجم، تقریباً دو برابر پیک چهارم بوده است. یعنی کشندگی پیک پنجم بیشتر از کشندگی پیک‌های قبلی نیست و حتی کمتر از پیک سوم است، بلکه تعداد موارد ابتلاء خیلی بالا رفته است.
با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد طولانی شدن پیک پنجم کرونا که ناشی از قدرت سرایت ویروس دلتا است، میزان مرگ و میرها را افزایش داده و در مرز هر دو تا سه دقیقه یک قربانی، ثابت نگه داشته است.
قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که تعداد بستری‌ها اکنون بالای ۵۰ هزار نفر است و جامعه پزشکی و کادر درمان خیلی تحت فشار هستند، گفت: پزشکان ما مجبورند بیش از چند برابر موارد بستری خدمات به بیماران سرپایی ارائه دهند.
یا توجه به اینکه در برخی استان‌ها به قله پیک پنجم کرونا رسیده‌ایم، پیش‌بینی می‌شود این پیک هم بالاخره تمام شود. در عین حال، نگرانی برای ورود به پیک ششم بیماری وجود دارد.
چرایی افزایش قارچ سیاه در پیک پنجم
علاوه بر طولانی شدن پیک پنجم و خطر پیک ششم، قارچ سیاه نیز یکی از نگرانی‌های این روزهای جامعه است. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با تاکید بر اینکه کرونا تمام نمی‌شود و ممکن است پیک ششم بیماری را با جهش لامبدا شاهد باشیم، گفت: احتیاج به مقررات بهداشتی قوی در کشور داریم و تا چنین مقرراتی جاری نشود، هر چقدر هم واکسن تزریق کنیم و دارو در کشور باشد بازهم کرونا در کشور کنترل نخواهد شد.
پیام طبرسی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با تاکید بر اینکه بروز قارچ سیاه در مبتلایان به کرونا موضوع تازه‌ای نیست، گفت: این موضوع ربطی به پروتکل‌های دارویی که برای این بیماران استفاده می‌شود، ندارد. تعدادی از مبتلایان به کرونا به بیماری زمینه‌ای دیابت نیز مبتلا هستند و اگر به بیمار دیابتی بدون در نظر گرفتن شرایط کورتون زیادی تزریق شود، بروز قارچ سیاه افزایش می‌یابد. به دلیل تعداد بالای بیماران در پیک پنجم شاهد افزایش تعداد مبتلایان به قارچ سیاه در این پیک هستیم. مردم باید احتیاط کنند و به هیچ عنوان خودسرانه کورتون تزریق نکنند؛ بر این اساس نگرانی وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در حدود ۳ روز اخیر ورودی بیمارستان‌ مسیح دانشوری در تهران اندکی کاهش یافته است، اظهار کرد: ورودی روزانه پیش از این بیش از ۴۰۰ نفر بود اما اکنون به حدود ۳۲۰ نفر رسیدیم. اگر این روند تا یک هفته پایدار باشد شاید بتوان گفت قله پیک را رد کرده‌ایم ولی باید دید در روزهای آتی چه اتفاقی می‌افتد.
طبرسی با اشاره به رکوردشکنی‌های اخیر در آمارهای کرونا، تصریح کرد: معمولا هرچه به آخر پیک نزدیک می‌شویم مرگ و میر افزایش می‌یابد. از تعداد موارد مبتلا می‌توان گفت شاید در تهران پیک پنجم در روزهای اوج خود به سر می‌برد.
وی افزود: نمی‌توان گفت برای تامین دارو و تجهیزات مشکلی نداشتیم ولی مشکل کرونا ۱۰۰ درصد با دارو رفع نمی‌شود. ما احتیاج به مقررات بهداشتی قوی در کشور داریم. تا چنین مقرراتی جاری نشود، هر چقدر هم واکسن تزریق کنیم و دارو در کشور باشد بازهم کرونا در کشور کنترل نخواهد شد.
وی درباره نگرانی‌ها پیرامون ورود جهش لامبدا ویروس کرونا، بیان کرد: در برخی کشورهایی که جهش لامبدا روئیت شده است مانند آمریکا بازهم جهش دلتا بر آن غلبه کرده است اما در برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی لامبدا بر دلتا غلبه کرده است. باید ببینیم روند در روزهای آتی برایمان چگونه است. با ورود جهش لامبدا به کشور پیک بعدی کرونا با درگیری بالاتر آغاز خواهد شد. این جهش واکسن گریزی بیشتری دارد و سن ابتلا را هم کاهش می‌دهد.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، تاکید کرد: امیدوارم با مدیریت خوب بتوانیم از این روزها عبور کنیم و فکر نکنیم تنها با تزریق واکسن، کرونا نابود می‌شود. تجربه انگلستان مقابل ما است که ۸۰ درصد واکسن تزریق کردند و مقررات بهداشتی سفت و سختی‌ هم دارند اما میزان بروز بالای بیماری را تجربه می‌کنند. این یعنی کرونا تحت کنترل درمی‌آید اما کاملا تمام نمی‌شود و داستان ما با کرونا کماکان ادامه خواهد داشت.
وی درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا، گفت: همه کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدند که بعد از گذشت ۸ ماه از تزریق دُز دوم واکسن باید دُز سوم را تزریق کنند. در مورد نوع دُز یادآور سوم برای کسانی که قبلا واکسن‌های آدنوویروسی مانند اسپوتنیک و آسترازنیکا تزریق کردند بهتر است از پلتفرم‌های دیگر ساخت واکسن استفاده شود.
۵۸۱ فوتی و ۳۱۵۱۶ ابتلای جدید کرونا در کشور
بنابر اعلام وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۱ بیمار کووید - ۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین ۳۱۵۱۶ بیمار جدید نیز طی از شنبه تا یک‌شنبه شناسایی شدند.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۸ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۸۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۱۲۶ دُز رسید.
از روز شنبه تا روز گذشته ۷ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۱۴ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۹۶۴ نفر رسید.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد دستور اقتصادی رئیس جمهوری برای کنترل بازار ارز و نرخ تورم علیرضا صدقی توقف چرخه خشونت به مثابه یک ضرورت ترکیب معاونت‌های دولت، فراجناحی و متنوع‌تر خواهد شد؟ جاماندگان دولت روحانی در پاستور هر ۳ دقیقه یک نفر از کرونا می‌میرد پیک پنجم تمام نشدنی 30 میلیون دلار در روز برای یک نبرد بی حاصل رکوردشکنی‌های آمریکا در جنگ 20 ساله افغانستان ریز و درشت لیگ برتر بیستم؛ ضعیف در ستاره‌سازی و بد سلیقه در برنامه‌ریزی از چمن‌های بی‌کیفیت تا سکوهای خالی سخنگوی هیات رئیسه مجلس: طرح جهش تولید مسکن، به زودی ابلاغ و لازم‌الاجرا می‌شود «ابتکار» عوامل موثر بر تورم را بررسی کرد چالش‌های تنش زدایی از بازار ارز با حکم رئیس جمهوری محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی شد امیر عبداللهیان: ایران و سوریه در حال ترسیم نقشه توسعه فعال همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند تظاهرات افغان‌های مقیم یونان در مقابل سفارت آمریکا ده‌ها کشته و زخمی در حمله انصارالله به پایگاه العند سرلشکر باقری: توسعه قدرت دفاعی یک وظیفه قطعی و اجتناب‌ناپذیر است واردات سوخت از ایران چگونه طرح معروف آمریکا ضد لبنان را ناکام می‌گذارد؟