شکست آمریکا در افغانستان استراتژیک و غیرقابل جبران است

  سرویس خارجی-

امروز 31 آگوست(9 شهریور) قرار است طبق برنامه خروج نظامی و دیپلماتیک آمریکا از طولانی‌ترین و تحقیر‌آمیزترین جنگ تاریخ این کشور تکمیل شود. خروجی که از سوی رسانه‌ها و مقامات و کارشناسان این کشور «فرار تحقیرآمیز» لقب گرفت و به نوشته‌اندیشکده امریکن اینترپرایز «این تراژدی فاجعه بار بیش از 2 تریلیون و 300 میلیون دلار» هزینه روی دوش دولت‌های این کشور گذاشت. «هنری کیسینجر» استراتژیست برجسته آمریکایی نیز به بهانه شکست آمریکا در افغانستان در مقاله‌ای این شکست را استراتژیک و غیر قابل جبران خواند. «کیسینجر» در هفته نامه اکونومیست نوشت: «آن‌چه که در افغانستان روی داد یک شکست داوطلبانه و ناگزیر آمریکا بود و واشنگتن خود را در شرایطی دید که مجبور به عقب‌نشینی از افغانستان شد. در تصمیمی که هیچ توجهی‌ به هشدار هم‌پیمانان یا افرادی که در در طول ۲۰ سال گذشته در افغانستان حضور داشتند نشد و مشاوره‌ای با آنان صورت نگرفت». وزیرخارجه سابق آمریکا تاکید کرد: «نمی‌توان با هیچ اقدام راهبردی دراماتیک دیگری که در آینده نزدیک در دسترس نخواهد بود، شکست در افغانستان را جبران کرد. ارائه تعهدات جدید در دیگر مناطق میسر نیست و صرفا باعث نا امیدی هم پیمانان و شادمانی کشورهای متخاصم آمریکا می‌شود».
به گزارش فارس وزیر خارجه  اسبق آمریکا در ادامه نوشت که« جنگ در افغانستان به مرور به درگیری‌ نامحدود با شورشیان سوق پیدا کرد و نشانه‌های جنگ‌های قبلی را به خود گرفت و اینگونه حمایت داخلی آمریکایی‌ها به تدریج از بین رفت. در اصل پایگاههای طالبان نابود شد اما تشکیل حکومت در سرزمینی که جنگ آن را چند تکه کرده، نیازمند حضور نیروهای نظامی زیادی است». کیسینجر تأکید کرد: «طالبان قابل مهار بود اما از بین رفتنی نبود. بنابراین می‌طلبید تا نوع غیر متعارفی از دولت تشکیل شود که این موضوع نیز موجب تضعیف التزام سیاسی و افزایش شدید فساد در افغانستان شد».


بازگشت جنازه سربازان
همزمان با بازگشت نظامیان آمریکا از جهنم افغانستان دیروز خبر رسید که جنازه‌های 13 سرباز آمریکایی کشته شده در انفجارهای روز پنج شنبه کابل به این کشور بازگردانده شدند. اما نگاه کردن رئیس‌جمهور آمریکا به ساعتش در مراسم استقبال از اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در کابل، انتقادهای زیادی را متوجه او کرده است. به گزارش فارس، در این مراسم که در پایگاه هوایی «دُوِر» در ایالت «دِلوِر» برگزار می‌شد، بایدن در حالی که کنار همسرش، مقام‌های نظامی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و اعضای خانواده درگذشتگان ایستاده بود، هنگام ادای احترام، اقدام به چک کردن زمان کرد که این اقدام از دیدها پنهان نماند و انتقادات زیادی را در فضای مجازی متوجه وی کرد. بسیاری این اقدام وی را بی‌احترامی و بی‌توجهی به این مراسم تلقی کردند. برخی نوشتند فردی که مسئول مرگ ۱۳ سرباز است، ساعت خود را چک می‌کند در حالی که تابوت آنها را از مقابلش حمل می‌کنند و ظاهراً کارهای بهتری برای انجام دارد.  بسیاری نوشتند که ظاهراً وقت چُرت زدن بایدن بوده که باید در میانه مراسمی مهم زمان را چک می‌کرده است. اشاره آنها به چُرت زدن
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار روز قبل وی با نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. 
پس از کشته شدن دست‌کم ۱۳ نظامی آمریکایی در افغانستان، درخواست‌ها برای استعفای جو بایدن در محافل سیاسی این کشور که پیش از آن هم به دلیل خروج بی‌برنامه از افغانستان تحت انتقادات شدید بود، بالا گرفته است. بسیاری از رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، روز پنجشنبه که انفجارها نزدیک فرودگاه کابل رخ داد را بدترین روز برای ریاست‌جمهوری بایدن توصیف کرده‌ و به اشتباهات فاحش و خطاهای محاسباتی‌ دولتش در تخلیه شهروندان آمریکایی از افغانستان اشاره کرده‌اند. 
افزایش میل به خودکشی
از سوی دیگر همزمان با خروج مفتضحانه و شکست مأموریت آمریکا در افغانستان، میل به خودکشی و ناراحتی‌های روحی میان کهنه سربازان آمریکایی افزایش یافته است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، به گفته «متیو میلر» مدیر بخش جلوگیری از خودکشی اداره امور کهنه‌سربازان آمریکایی، خطوط تلفنی مختص مشاوره تلفنی این مرکز به شدت شلوغ شده‌اند.به گفته میلر، از ۱۳ آگوست (۲۲ مرداد) تا ۲۵ آگوست (سوم شهریور) تماس‌ها با خط ویژه بحران کهنه سربازان با ۶ درصد افزایش مواجه شده است. در تاریخ ۱۶ آگوست (۲۵ مرداد) یک روز بعد از آنکه گروه طالبان توانست شهر کابل را تصرف کند، خطوط تماس با این مرکز نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشت. این تماس‌ها در تاریخ ۲۵ آگوست (سوم شهریور) نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش نشان داد.
به گفته «پل ریکهوف» مدیر و بنیان‌گذار امور کهنه سربازان جنگ‌های عراق و افغانستان، این کهنه سربازان که شاهد فرارسیدن مهلت خروج آمریکا از افغانستان تا امروز هستند می‌گویند:‌ «دولت دوستان ما را نجات نمی‌دهد و ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم». علاوه‌بر این، شکست مأموریت آمریکا در افغانستان و نحوه خروج آنها از کابل که یادآور شکست آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام بود، موجب شده کهنه سربازان آمریکایی بیشتر به این نتیجه برسند که حضورشان در بیست سال جنگ افغانستان بی‌دلیل و فاقد نتیجه بوده است.گروه «توقف خودکشی سربازان» اعلام کرده در ماه جاری میلادی با 15تا 20 درصد افزایش تقاضای کمک به کهنه سربازان مواجه شده است.طبق آمارهای منتشر شده، در پی جنگ‌ها و عملیات‌های آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، بیش از
7 هزار سرباز آمریکایی کشته شده‌اند. اما در مقابل، در همین بازه زمانی چیزی حدود سی هزار نظامی آمریکایی در اثر خودکشی مرده‌اند.
جنایت دیگر آمریکا
خبر دیگر از افغانستان اینکه نظامیان آمریکا در آستانه خروج کامل از افغانستان جنایت دیگری را در کارنامه سیاه خود ثبت کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از شاهدان عینی خبر داد که در حمله هوایی روز یکشنبه آمریکا به کابل 9 عضو یک خانواده کشته شدند. بر اساس گفته این شاهدان عینی، 6 نفر از کشته شدگان در حمله هوایی دیروز، کودک بوده‌اند.شبکه خبری «فاکس نیوز» نیز گزارش داد که این حمله در فاصله 3 کیلومتری فرودگاه کابل انجام شده و طی آن دو عضو گروه تروریستی داعش کشته شدند.منابع خبری عصر یکشنبه به وقت تهران از حمله هوایی آمریکا به شهر کابل در افغانستان به بهانه هدف قرار‌دادن اعضای داعش خبر دادند. خبرنگار نشریه آمریکایی
«فارن پالیسی» نیز در توئیتی نوشت که دو مقام پنتاگون گفته‌اند که آمریکا حمله هوایی در کابل انجام داده است. دو مقام آمریکا  به خبرگزاری انگلیسی «رویترز» گفتند که  آمریکا به موضعی در کابل حمله کرده است. این مقام‌ها گفته‌اند که این حمله شبه نظامیان مظنون داعش شاخه خراسان را هدف قرار‌داده است.مقام‌های پنتاگون بعد از آن خبر دادند که در این حمله یک خودروی مملو از مواد منفجره را که در آن دو فرد انتحاری حضور داشتند را هدف قرار‌داده‌اند. بامداد دوشنبه نیز چندین راکت که در یک خودرو جا‌سازی شده بود، به سمت  فرودگاه کابل شلیک شد.آماری از تعداد دقیق راکت‌ها مشخص نیست،اما مردم محلی می‌گویند‌،سه راکت که در یک خودروی کرولا جا‌سازی شده بود از منطقه
« لب جر خیرخانه» بالای فرودگاه کابل شلیک شده است. عصر دیروز گروه تروریستی داعش در کانال تلگرامی خود از پذیرش مسئولیت حمله راکتی صبح دیروز به فرودگاه کابل خبر داد. طبق گزارش شبکه «العربیه»، این گروه تروریستی اعلام کرد عناصرش فرودگاه بین‌المللی کابل را با 6 راکت کاتیوشا هدف قرار‌دادند. 
هشدار طالبان به آمریکا
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز در واکنش به جنایت روز یک شنبه آمریکا در کابل اعلام کرد فجایعی که آمریکایی‌ها در چند روز اخیر در فرودگاه کابل به بار آوردند، کافی است برای اینکه در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند و هر چه سریعتر به این نزاع پایان دهند. سخنگوی رسمی طالبان گفت، اگر در زمان تعیین شده خارج نشوند و تصمیم بگیرند نظامیانشان را در کشور نگه دارند، جور دیگری با آنان رفتار خواهیم کرد و واکنش جدی نشان خواهیم داد. «سهیل شاهین» سخنگوی سیاسی طالبان در قطر نیز ایجاد منطقه امن (پیشنهاد انگلیس و فرانسه) در افغانستان را رد کرد و آن را غیرضروری خواند.شاهین در واکنش به این پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه ضمن رد این طرح گفت: افغانستان کشور مستقلی است و بهتر است منطقه امن در کشورهایی که این طرح را پیشنهاد کردند صورت گیرد.وی تاکید کرد که پس از ۳۱ آگوست(امروز سه شنبه) هر افغان می‌تواند در صورت تمایل به خارج سفر کند.
توافق با طالبان
پایگاه خبری اکسیوس نیز در خبری اعلام کرد آمریکا به همراه 97 کشور با طالبان برای ادامه خروج متحدان افغان از افغانستان توافق کرده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: همه ما متعهد هستیم که شهروندان ما، اتباع و ساکنان، کارمندان، افغان‌هایی که با ما کار کرده‌اند و کسانی که در معرض خطر هستند به سفر آزادانه خود به مقاصد خارج از افغانستان ادامه دهند.در این بیانیه تاکید شد: ما از طالبان این اطمینان را دریافت کرده‌ایم که به همه اتباع خارجی و شهروندان افغان که دارای مجوز سفر از کشورهای ما هستند، اجازه داده می‌شود تا به روشی ایمن و منظم به نقاط عزیمت رفته و به سفر به خارج از این کشور ادامه دهند.