هیچ نیرویی خارج از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده این کشور تصمیم بگیرد

  سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به دنبال آن هستیم که مردم افغانستان برای سرنوشتشان تصمیم‌گیری کنند. هیچ نیرویی، بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد در مورد آینده این کشور تصمیم‌گیری کند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز در نشست خبری در تشریح دلایل عدم حضور رئیس‌جمهور در نشست بغداد، گفت: درباره هر اجلاس بین‌المللی، سطح و‌ ترکیب شرکت‌کنندگان توسط کشورها
بر اساس جزییات برگزاری و آمادگی در کشورها، تصمیم گرفته می‌شود.
وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور یا وزیر امور خارجه در یک اجلاسی شرکت کند، بر اساس سطح شرکت‌کنندگان و برنامه‌های رئیس‌جمهور و مسائلی مثل این تصمیم‌گیری می‌شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عملاً تفاوتی در حوزه سیاست خارجی ایران به‌ویژه درخصوص عراق وجود ندارد. چراکه ما به‌عنوان همسایه عراق، بارها اعلام کرده‌ایم که بر اساس یک سیاست اصولی، هر حرکتی که به صلح و ثبات و آرامش عراق کمک کند، در کنار این کشور هستیم.
خطیب‌زاده گفت: آقای رئیسی چندی پیش سفر بسیار موفقی را به عراق داشت و با تمامی مقامات عراقی گفت‌وگوهای بسیار خوبی کرد. ان‌شاءالله در آینده هم این سفر انجام خواهد شد و سفر آقای امیرعبداللهیان نیز به اجلاس بغداد سفر موفقی بود.
وی افزود: وزیر امور خارجه با مقامات عراق، گروه‌های مختلف و همچنین با مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس به‌صورت دوجانبه و چندجانبه رایزنی‌های فشرده‌ای داشت.
برای تجارت مشروع خود بسیار جدی هستیم
وی همچنین درخصوص انتقال محموله بنزین ایران به لبنان نیز گفت: این یک تصمیم حاکمیتی است که ما نفت و سوخت خود را به چه کشورهایی و یا چه مشتریانی بفروشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: نه ایالات متحده و نه هیچ کشوری در جایگاه فراقانونی نیست که بخواهد از تجارت مشروع جلوگیری کند، ضمن اینکه ما درخصوص اعمال حاکمیت‌های خودمان بسیار جدی هستیم و تجارت مشروع در حوزه سوخت از بدیهیات اولیه حقوق بین‌الملل است.
خطیب‌زاده افزود: درخصوص فروش محموله‌های سوخت خود به لبنان نیز همین مسیر را رفتیم، تا وقتی که مشتری داشته باشیم و تقاضا باشد این مسیر و این فروش ادامه پیدا خواهد کرد.
وی تأکید کرد: کشورهای دیگر هم اگر بتوانند آلام مردم لبنان را کم کنند، حتما نباید لحظه‌ای تعلل کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن‌ اشاره به بهره‌مندی مردم لبنان از ثروت و منابع اقتصادی، تصریح کرد: مردم لبنان، احتیاجی به «اعانه» ندارند و می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند.
خطیب‌زاده گفت: برخی از کشورها با دسیسه مانع این امر شده‌اند، از این رو باید از سیاسی‌کردن همه مسائل دست بردارند و اجازه دهند مردم لبنان نیازهای خود را تامین کنند.
اولویت ما تامین صلح و ثبات و پیشرفت جامعه افغانستان
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص افغانستان، گفت: ما به‌دنبال آن هستیم که مردم افغانستان برای سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند. هیچ نیرویی، بیرون از جغرافیای افغانستان حق ندارد در مورد آینده این کشور تصمیم‌گیری
کند.
وی اظهار داشت: این پیام را به تمامی کشورها و گروه‌ها دادیم که باید گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تسهیل کنیم و دولت فراگیر و نه یک دولت اقلیت در برابر اکثریت داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: طالبان به‌عنوان یک گروه، بخشی از افغانستان و آینده این کشور است. جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون سیاست تداوم‌داری را در حوزه تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی
داشته است.
خطیب‌زاده در عین حال گفت: ما آمادگی خود را برای دور دوم گفت‌وگوهای ابتکار صلح تهران اعلام کردیم.