نتيجه واكسن هراسي؛ مخالفت با واكسن

آرمان ملی- منیره چگینی:‌ شاید باور این موضوع مقداری سخت باشد که در شرایطی که ده‌ها میلیون‌ نفر از شهروندان ایرانــی در آرزوی یک دُز واکسن کرونا به‌ســر می‌برند، عده‌ای هستند که به رونـد واکسیناسیون در کشور اعتــراض دارند. البته‌ این موضوع تازه‌ای در کشور ما نیست و پیش از نیز و در زمانی‌که واکسن‌های کرونا در دنیا کشـف شد، برخی از مسئولان ما واکسن‌های خارجی را ابزاری برای جاســوسی دشمنان می‌دانستند و طرفداران این عقیده نیز به تبع آن از این موضوع پیروی می‌کردند. حتی نامــه 2500 پزشک و عضو هیات علمــی دانشگاه‌ها به رئــیس جمهـور وقــت در ۲۳ دی ۱۳۹۹ مبنی بر اینکه ورود واکسن‌های خارجی به کشور، بازی با جان مردم تلقی می‌شود و حجت الاسلام حسن روحانی از ورود واکسن‌های خارجی به کشور امتناع کند. اما حالا که دنیا به این باور رسیده که واکسن تنها راه‌حال عبور از این بحران و پاندومی است و طرز تفکر جهانیان نسبت به واکسن‌های کرونا که تنها راه عبور از این ورطه مرگبار است، تغییر کرده حال برخی از مردم در شهرهای مختلف ایران به‌دلیل مخالفت با واکسن، دست به‌تجمع اعتراضی می‌زنند. صفحه‌ اینستاگرام بابلسر نیوز، روزگذشته تصویری از تجمع گروهی از شهروندان در این شهر در اعتراض به اجباری شدن واکسیناسیون کرونا منتشر کرد. آنها تابلوهایی با شعار «نه به اجبار واکسن» در دست داشتند. اما شاید این عکس‌ها و تصاویر ساختگی باشد، چون ساعاتی بعد از پیج اینستاگرامی پست خود را پاک کرد، اما در اظهار نظری از مقامات رسمی کشور، بیژن سلیمانپور، معاون استاندار قم،‌ از استقبال پایین مردم از واکسیناسیون در این استان خبر داد و گفت: «ترس و دلهره،‌ ضعف اعتماد عمومی، واکسن‌هراسی و ایجاد دو قطبی‌هایی مانند طب سنتی و نوین از جمله دلایل استقبال کم از واکسیناسیون در استان است.» او همچنین این موضوع را مرتبط با تبلیغات رسانه‌های بیگانه انداخت در جایی که معتقد است که آنها  دو قطبی دین و علم را وسیله‌ای برای واکسن هراسی کرده و در ادامه صحبت‌هایش افزود: « تنها ۵۲ درصد از جامعه هدف بالای ۸۰ سال در استان هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و این در حالی است که ۹۰ درصد این گروه هدف در کشور هر ۲ دز واکسن را دریافت کرده‌اند.» 
 پروژه واکسن هراسی برای جذب فالوور 
اما این روزها، اطلاعاتی پیرامون تزریق واکسن در فضای مجازی منتشر می‌شود که فاقد سند علمی بوده و بیشتر پیج‌های اینستاگرامی به بهای افزایش فالوور، با جان مردم بازی می‌کنند. با وجود اینکه تاکنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دُز رسید، عوامل مختلفی در واکسن‌هراسی‌ نقش دارد، از شایعه‌های موثر نبودن واکسن سینوفارم برای سالمندان در مقابله با ویروس دلتا تا اما و اگرهای ابتلا و مرگ پس از تزریق دوز دوم واکسن. مسعود صادقی، یکی از متخصصان شرکت فایزر در بلژیک است و با تحقیقاتی که درباره اثربخشی واکسن‌ها انجام داده درباره این موضوعات مطرح شده، می‌گوید: «اخباری که درباره اثربخشی واکسن سینوفارم برای سالمندان در سویه دلتا منتشر می‌شود، به 3دلیل نباید منجر به هراس مردم شود؛ اول اینکه بخش زیادی از جمعیت سالمندان کشور واکسینه شده‌اند و اثربخشی واکسن در آنها رخ داده است، دوم اینکه ساختار ایمنی بدن افراد بالای 60سال به‌گونه‌ای است که ایمنی به‌صورت آرام‌تر در آنها رخ می‌دهد و نکته سوم اثربخشی پایین تمام واکسن‌ها در برابر سویه دلتاست.» به‌گفته او، این مساله نباید منجر به ایجاد حساسیت نسبت به استفاده از برند خاصی از واکسن شود: «در تمام کشورها افراد بدون توجه به نوع واکسن، اقدام به تزریق می‌کنند. به هر حال بخشی از تفاوت برندها، جنبه تبلیغاتی دارد و بخشی هم واقعیت است، اما آنچه تفاوت زیادی ایجاد می‌کند زدن یا نزدن واکسن است.» او ادامه می‌دهد: «گزارش‌هایی درباره مرگ افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، وجود دارد، اما تعداد این افراد، حدود یک در 10میلیون نفر است، اما همین عدد برای افرادی که واکسن نزده‌اند، بسیار بالاتر است.» 
 چرا گروهی از واکسینه‌شده‌ها جان باختند؟


محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: «بررسی‌ها در دنیا نشان داده است که میزان مرگ‌ومیر در میان افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، بسیار پایین آمده است. حتی در ارتباط با جهش دلتا هم واکسن‌های مختلف، کارایی‌هایی نشان داده‌اند. آخرین مطالعه‌ای که در پیش مقاله‌ای در بلومبرگ آمده، عنوان شده که واکسن فایزر در برابر دلتا، نزدیک به 90روز می‌تواند ایمنی ایجاد کند و واکسن آسترازنیکا، بیش از 90روز. میزان کارایی واکسن‌ها در ارتباط با سوش‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد، اما اعتقاد دنیا این است که تزریق هر واکسنی می‌تواند در نجات جان آدم‌ها مؤثر باشد.» 
 روزهای سخت آقای وزیر در سه جبهه 
در این میان وزیر بهداشت دولت جدید راه سختی در گذر از این بحران در پیش دارد، وی که پرونده سنگین بیش از 550 نفر هر روز، روی میز کاری‌اش می‌رود، باید در دو جبهه برای واکسیناسیون عمومی بجنگد. اول اینکه واکسن‌های معتبر را به کشور وارد کند، دو در مقابل شایعاتی که موجب ترس مردم از واکسن می‌شود، بی‌استد. البته ناگفته نماند که عین الهی که در قامت وزیر بهداشت، سکاندار سلامت کشور است، تا چند مدت دیگر باید با ویروس به مراتب خطرناک‌تر از «دلتا» با تدابیری که می‌اندیشد، مقابله کند. ویروس جهش یافته لامبدا که تا ساعت‌ها پیش در پشت مرزهای ایران و کشورهایی نظیر هندوستان، ترکیه و قطر شیوع پیدا کرده‌ بود، اما حالا یک مورد مشکوک از ابتلا به ویروس لامبدا، در کشور شناسایی شده است. این موضوع را علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونای تهران تایید کرده و گفته است: «اخیرا موردی را در یکی از بیمارستان‌های تهران با توجه به سفر خارجی که داشت مشکوک شدیم» اما وی توضیحات بیشتری در این خصوص نداده است.