بعضی تفکرات ما بر اساس پارادایم‌های بی‌معناست

ظریف در کلاب‌هاوس: بعضی تفکرات ما بر اساس پارادایم‌های بی‌معناست شرق: محمدجواد ظریف، یک‌شنبه‌شب در نشستی که در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس برای تقدیر از عملکرد و بررسی کارنامه او در هشت سال گذشته برگزار شد، درباره عملکرد خود و همکارانش در دولت، مذاکرات هسته‌ای، ماجرای فایل صوتی افشاشده از او و رویکرد کلی سیاست خارجی در ایران به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش ایسنا در این نشست علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی که همین هفته جای خود را به محمد اسلامی، وزیر راه دولت حسن روحانی داد و نیز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که عیسی زارع‌پور را به‌جای خود می‌بیند نیز 
حضور داشتند.
 ظریف: باید چشم‌هایمان را بشوییم
وزیر خارجه سابق ایران در این نشست با بیان اینکه «بعضا تفکرات ما براساس پارادایم‌های بی‌معنا‌ست و باید در راه رفع این پارادایم‌ها و گسترش نگرش‌های جدید کوشش کنیم»، گفت: «به‌جای تقدیر از افراد باید کاری کنیم که راه آینده کشور و راه فکرکردن برای حفظ و تحقق مصالح کشور بازتر شود. باید چشم‌هایمان را بشوییم و بدانیم همه ما در دنیا در یک کشتی نشسته‌ایم». او در پاسخ به پرسشی درباره فایل صوتی منتشرشده از او گفت: «این مصاحبه هفت ساعت بود. نصف آن پخش شده و نصف دیگر آن را دوستانی که بخش اول را پخش کردند، صلاح ندانستند که منتشر کنند». او ادامه داد: «این قصه پر‌غصه‌ای است که بالاخره یک‌روزی مشخص می‌شود و در کل باید گفت به‌هر‌حال این نیز بگذرد».


 صالحی بر گردن مردم حق بزرگی دارد
او با تقدیر از زحمات صالحی و تشکر از صحبت‌های او در این نشست گفت: «امروز [یکشنبه هفتم شهریور] پایان ریاست آقای دکتر صالحی بر سازمان انرژی اتمی بود. آقای دکتر صالحی حق بزرگی بر گردن مردم ایران دارند البته ما همه قدردان حمایت‌ها و فداکاری‌های مردم ایران هستیم و مردم ایران بر همه ما حق دارند». او ادامه داد: «آقای صالحی زحمت زیادی کشیدند. در مذاکرات هسته‌ای زحمات و تلاش‌های زیادی انجام دادند و تحولات در شش، هفت ماه اخیر نشان داد که ایشان در مذاکرات هسته‌ای چقدر خوب مذاکره کرده و منافع کشور را حفظ کرده‌اند». ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشکر از آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «ایشان نیز برای پاسداری از فضای مجازی فشار زیادی تحمل کردند. ایشان زحمت زیادی برای پاسداری از فضای مجازی کشیدند که این فضا مورد صیانت عده‌ای قرار نگیرد».
 صالحی: ظریف برندی بین‌المللی برای ایران است
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی که در پرونده هسته‌ای و برجام تعاملات گسترده‌ای با وزیر خارجه سابق داشته است، با اشاره به سابقه آشنایی خود با ظریف گفت: «من سه دهه است که آقای ظریف را می‌شناسم و ایشان دوست گران‌قدر و عزیزی برای ما هستند». او با بیان اینکه «آقای ظریف یک برند بین‌المللی برای ایران است»، تصریح کرد: «این موضوع از همت عالی، ذات پرتحرک و وجود مملو از تجربه و علم ایشان و همچنین حمایتی که مردم از ایشان کرده‌اند، به وجود آمده است. حضور ایشان به‌عنوان نماینده یک ملت بزرگ باعث شده که ایشان در جهان شناخته شوند و تبدیل به یک برند بین‌المللی برای ایران شوند». او با بیان اینکه آقای ظریف با تلاش‌ها و اقدامات خوب توانست تصویر زیبایی از جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارد و این باعث ناراحتی خیلی‌ها ازجمله دولتمردان سابق آمریکا شده بود، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: «ملت‌هایی عاقبت‌بخیر هستند و به پیش می‌روند و در تاریخ جایگاهی پیدا می‌کنند که قدر بزرگان خود را بدانند و ما نیز باید قدر بزرگان خود را بدانیم». صالحی در این ارتباط گفت: «ما بزرگان و قهرمانان زیادی در داخل و خارج از کشور داریم ولی بعضا احساس می‌شود که به آنها توجه ویژه و لازم نمی‌شود».