«ابتکار» به بررسی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی پرداخت روزهای مبهم و پر التهاب بورس

کیمیا نجفی
رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: قیمت دلار، فاکتور مهمی برای وضعیت سودآوری تمام شرکت‌ها است و به راحتی می‌تواند قیمت سهام شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
روز گذشته شاخص کل بورس با اصلاح روبه‌رو شد و بیشترین افت هفته‌های اخیر را تجربه کر.. شاخص در پایان بازار بیش از ۳ درصد افت و ۴۹ هزار واحد منفی را نشان داد تا در محدوده یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحدی قرار بگیرد. شاخص کل هم‌وزن هم حدودا سه درصد افت و ۱۳ هزار واحد منفی را داشت و در کانال ۴۵۴ هزار واحد قرار گرفت. کارشناسان متفاوتی را برای ریزش شاخص طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه مطرح می‌کنند. شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه درباره برخی از دلایل ریزش بازار روز گذشته در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: «یکی از عواملی که شوک زیادی را به بازار تحمیل کرد بحث الزام بانک‌ها از سمت دولت برای پرداخت تسهیلات ۲۰ درصدی برای ساخت مسکن است که فشار زیادی را به بانک‌ها وارد کرده است. همچنین روز گذشته نرخ بهره بین بانکی از محدوده ۱۸ درصد دوباره به ۲۲ درصد رسید و این موضوع باعث شده تا به خروج پول از بازار کمک کند و تمایل افراد را برای خرید اوراق با درآمد ثابت بیشتر کند.»
عده‌ای هم معتقدند که رسیدن شاخص به محدوده مقاومتی یک میلیون 600 هزار واحد عامل اصلی اصلاح در بازار است. از سوی دیگر برخی‌ها نیز معتقدند ریزش قیمت دلار سبب ریزش شاخص شده است احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر ریزش شاخص بورس در روز گذشته به «ابتکار» گفت: قیمت دلار به واسطه تاثیر زیادی که بر حاشیه سود بنگاه‌ها دارد، فاکتور مهمی برای وضعیت سودآوری تمام شرکت‌ها است و به راحتی می‌تواند قیمت سهام شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اما باید توجه کرد که برای گروه زیادی از شرکت‌ها در بازار سرمایه دلاری که مبنای محاسبات نرخ فروش و بهای تمام‌شده قرار می‌گیرد دلار نیمایی است که دلار نیمایی در اوایل هفته جاری حداکثر خود را به محدوده 23 هزار تومان رساند و در همین محدوده معامله می‌شد. این در حالی است که دلار در بازار آزاد نرخ‌های بالاتری را تجربه می‌کرد.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: من معتقدم عاملی که بیشتر بازار را تحت تاثیر قرار داد، رشد پرشتابی بود که طی هفته‌های اخیر در بازار شاهد بودیم به گونه‌ای که برخی نمادها بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشتند و این انتظار به وجود آمده بود که رفته رفته ما شاهد افزایش عرضه در بازار باشیم که این افزایش عرضه گاهی ممکن است به صورت استراحت نمادها نمود پیدا کند و هم می‌تواند خود را با اصلاحات جزئی در بازار نشان دهد.
رضاپور با اشاره به گزارش شرکت‌ها گفت: آن چیزی که در بازار سرمایه روز دوشنبه دیدیم اینگونه نبود که فقط شرکت‌های تاثیرپذیر از دلار در صف فروش قرار داشته باشند، روز دوشنبه تقریبا شاهد یک فشار جامع در بازار سرمایه بودیم که شرکت‌های دلاری و ریالی را در بر داشت.
وی گفت: به دنبال گزارش سه‌ماهه شرکت‌ها، گزارش مردادماه در حال مخابره شدن به بازار هستند و این گزارش‌ها تاییدکننده وضعیت خوب و مناسب شرکت‌ها است. از آنجایی که دلار نیمایی محدوده‌های بالای 23 هزار تومان را تجربه نکرده است و با توجه به گزارشات، به نظر نمی‌رسد که نگرانی خاصی درخصوص سودآوری شرکت‌ها وجود داشته باشد. به هرحال این مسئله پشتوانه خوبی برای بازار خواهد بود و سبب می‌شود انتظار کاهش شدید را در بازار نداشته باشیم.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اصلاح شاخص، ماهیت هیجانی بازار بوده و این در حالی است که بازار منتظر یک سری اخبار بود تا مقداری عقب‌نشینی کند و اگر خبر بدی به بازار مخابره نشود ما شاهد برگشت سهام شرکت‌ها در معاملات روزهای آینده خواهیم بود.
اقبال در انتظار بورس
رضاپور در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان تا پایان سال چشم‌اندازی مثبت و صعودی را برای بازار سرمایه ترسیم کرد؟ گفت: گزارش شرکت‌ها در فصل بهار و عملکرد پنج ماهه نخست نشان‌دهنده افزایش بیش از 100 درصدی در فروش و سودآوری بنگاه‌ها است. این مسئله (جهش در سودآوری شرکت‌ها) با وجود تحریم‌ها و نرخ دلار کمتر از 22 هزار تومان نیمایی محقق شد. این در حالی است که بازارهای موازی همچون بازار مسکن خود را با دلار 30 هزار تومان منطبق کرده است بنابراین بازار سرمایه، بازاری گران باشد، پس با اصلاحات جزئی به نظر می‌رسد تا پایان سال ما شاهد بازگشت اقبال به بازار باشیم. بازار سرمایه علی‌رغم تاثیرپذیری‌اش از نرخ دلار نسبت به بازارهای موازی جذابیت بیشتری دارد و من گمان می‌کنم بازار سرمایه در ماه‌های آتی می‌تواند وضعیت قابل قبولی را تجربه کند.
وی افزود: البته دغدغه‌هایی همچون هزینه انرژی بنگاه‌های تولیدی، بحث مالیات‌ها و تعرفه‌ها در بازار وجود دارد و این نگرانی را ایجاد می‌کند که مشکلات گفته شده تهدیدی برای سودآوری شرکت‌ها باشد. به هرحال باید منتظر ماند و دید که رویکردهای دولت در بازار چگونه خواهد بود، اگر سیاست‌ها صحیح نباشد ممکن است عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران در بازار را تجربه کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
آذری جهرمی، صالحی و ظریف در کلاب هاوس چه گفتند؟ رازهای سر به مُهر مانده ظریف جلال خوش‌چهره بازی پلیس خوب، پلیس بد با طالبان چگونه از ورود لامبدا به کشور جلوگیری کنیم؟ «لامبدا» در همسایگی ایران چه کسی سکان سازمان سینمایی را به عهده خواهد گرفت؟ چالش سینمایی وزیر جدید تلاش فرانسه برای تکرار نقش خود در زمان انقلاب ایران نشست بغداد، یخ روابط ایران و کشور‌های عربی را ذوب می‌کند؟ حقانی‌ها رفتار خود را بهبود بخشیدند؟ شبکه مخوف حقانی در قلب حکومت طالبان «ابتکار» به بررسی وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آتی پرداخت روزهای مبهم و پر التهاب بورس محمد باقر قالیباف: ظرفیت قانونی برای مسکن‌سازی با تایید طرح جهش تولید مسکن فراهم شد خطیب‌زاده : بن‌بست غیر قابل حل با عربستان نداریم چرا آمریکا در افغانستان شکست خورد؟ عضو مجلس خبرگان: انقلابی بودن معلول خردورزی و عقلانیت است روابط عمومی مجلس در اطلاعیه ای اعلام کرد رئیس مجلس درباره موضوع تصاویر دوربین زندان اوین اظهار نظری نکرده است معاون رئیس جمهوری: رئیس جمهوری برنامه های تحول آفرین دارد