مردم نگران کمبود واکسن

کاهش واردات واکسن کرونا طی روزهای گذشته منجر به نیمه تعطیلی برخی مراکز تزریق شده است. مسئولان وعده می‌دهند از هفته آینده روند واردات واکسن تسریع می‌شود
آفتاب یزد- گروه شبکه: در شرایطی که کرونا روزانه جان بیش از ۶۰۰ هزار نفر را می‌گیرد، انتظار می‌رود که روند واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام پذیرد تا بتوان با این بحران مقابله کرد. اگرچه تا حدودی این امر تحقق پذیرفته بود اما بار دیگر شاهد کمبود واکسن در برخی از مراکز واکسیناسیون هستیم حتی در برخی از شهرها به دلیل همین کمبود، مراکز واکسیناسیون تعطیل شده‌اند یا برخی از مراکز تنها دُز دوم واکسن کرونا را تزریق می‌کنند. مثلا کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفته است: «با توجه به محدودیت موجودی واکسن و نیاز به ارتقای نحوه نوبت دهی از افراد دارای نوبت، روزهای دیگر برای تزریق واکسیناسیون دعوت می‌شود.» یا زهرا نهبندانی، رئیس گروه مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: «نبود واکسن به علت‌عدم توزیع سهمیه اختصاص داده شده از سوی وزارت بهداشت رخ داده است با این حال این وزارتخانه قول داده تا پایان همین هفته یا دُز دوم واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را تامین کند یا دستورالعملی مبنی بر استفاده از واکسن جایگزین تدوین و ابلاغ نماید.» به هر حال این موضوع بار دیگر سرگردانی گروه‌های اعلام شده جهت واکسیناسیون را درپی داشته است. آنهم در حالی که سرعت عمل در روند واکسیناسیون، این روزها بسیار مهم است زیرا اگر جمعیت بالایی واکسینه شوند، مقاومت بیشتری نسبت به سویه‌های جهش یافته، مشاهده خواهد شد و این کار می‌تواند کشور را به ایمنی جمعی برساند.
> اگر تامین واکسن صورت نگیرد به مشکل می‌خوریم
در این باره چندی پیش دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران نسبت به روند تامین واکسن اظهار نگرانی کرده و گفته بود: «در بحث واکسیناسیون نگرانی در حوزه زنجیره تامین واکسن وجود دارد که واردات واکسن دچار خدشه نشود.» وی در عین حال گفت که «در استان تهران آمادگی لازم برای راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون و همچنین افزایش شیفت‌های کاری برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون وجود دارد.» به تازگی نیز نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفته است: «اگر تامین واکسن صورت نگیرد دوباره به مشکل می‌خوریم و میزان دسترسی به واکسن بسیار تعیین‌کننده است. ذخیره واکسن‌ها در معاونت‌های بهداشتی تاحدودی رو به اتمام است و قاعدتا این مسئله باید در دستور کار قرار بگیرد که مشکلی ایجاد نشود.»


> واکسن جدیدی وارد نشد
اما معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به چرایی تاخیر در تزریق دوز اول واکسن کرونا برای گروه‌های سنی که اخیرا اعلام شده، گفت: «در این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و موکول به آخر هفته شد؛ یعنی به پنجشنبه و از آنجایی که نوبت دوز دومی‌ها رسیده است، ترجیح‌مان این است که دوز دومی‌ها را بزنیم تا واکسیناسیون‌شان به تاخیر نیفتد و کامل شود و از شنبه هفته آینده، گروه سنی که نوبت‌دهی شدند، دوز اول‌شان را دریافت می‌کنند.» به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا، گفت: «در زمینه بحث واکسیناسیون اکنون فاز یک که واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان بود، تمام شد. فاز دو هم گروه‌های سنی بودند و خوشبختانه ۸۷ درصد گروه سالمندی ما که افراد ۶۰ سال به بالا هستند و مورد نظرمان در فاز دوم بودند، واکسینه شدند. فاز سوم مربوط به مشاغل حساس و گروه‌های شغلی و همچنین بیماران سرطانی، دیابتی، دیالیزی و هموفیلی، تالاسمی و بیماران خاص بود که خوشبختانه واکسیناسیون این عزیزان هم تقریبا بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد پایان پذیرفته است.» وی با بیان اینکه عملا در حال حاضر وارد فاز چهارم واکسیناسیون علیه کرونا شده‌ایم، افزود: «فاز چهارم برای واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال بود که حدود تقریبا ۴۲ میلیون نفر شامل این فاز می‌شوند که تقریبا حدود ۸۴ تا ۸۵ میلیون واکسن برای این فاز نیاز داریم.» رئیسی ادامه داد: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خوشبختانه خبر خوب این است که از هفته آینده به طور مستمر میزان قابل توجهی واکسن وارد کشور می‌شود و هفتگی ۵ میلیون دوز وارد کشور خواهد شد. با این حساب فکر می‌کنم در شهریور ماه با احتساب واکسن‌هایی که در حال حاضر در اختیار داریم، مجموعا حداقل ۲۰ میلیون واکسن در شهریور ماه و حدود ۳۰ میلیون واکسن هم با توجه به اقدامات خوبی که انجام شده در مهر ماه به دستمان می‌رسد که سرعت واکسیناسیون‌مان بالا خواهد رفت.»
> واکنش کاربران
این موضوع نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را نیز در پی داشته است. مثلا کاربرانی در این باره نوشته اند: «در مراکز واکسیناسیون، واکسن تمام شده اما مسئولان حوزه‌های واکسیناسیون به مراجعین نوبت داده‌اند و گفته‌اند منتظر بمانید. خب چرا اذیت می‌کنید خدا رو خوش نمیاد تو این شرایط»، «شاید باورتون نشه، ولی کمبود واکسن هستش و اعلام کردن اولویت‌ها با دوز دومی‌ها هستش بعد اگه چیزی موند واسه دوز اولی‌ها»، «کاش حداقل وقتی واکسن نیست
نوبت ندن».