پیشگیری از کرونا و هویج!

آرزو مسیب زاده‪-‬ این روزها که درگیر ویروس منحوس کرونا هستیم ادعاهای زیادی پیرامون پیشگیری و درمان کووید-19 می‌شنویم که متاسفانه خیلی از آن‌ها پایه علمی ندارند. در این مقاله به بررسی یکی از این ادعاها که درباره هویج است می‌پردازیم و در انتها نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا مطرح خواهم کرد. این ادعا که اگر ما هویج، لیموترش، زنجبیل یا هر ماده خاص دیگری را به میزان زیاد بخوریم کرونا نمیگیریم؛ پایه علمی ندارد. حقیقت این است که تنها نسخه در علم تغذیه برای پیشگیری از کرونا، داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از انواع مواد مغذی است. مصرف پروتئین ها، ویتامین‌های A، D، C و املاح زینک و آهن از موارد ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. گوشتها، غذاهای دریایی، میوه‌ها و سبزیجات تازه، مغزها، و حبوبات سرشار از مواد مغذی فوق هستند که باید در رژیم روزانه خود بگنجانیم. هویج بدلیل داشتن بتاکاروتن که در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود و همانطور که گفتیم در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد، این روزها محبوب شده و این محبوبیت منجر به گرانی آن گردیده است!
اما آیا این ویتامین فقط در هویج وجود دارد؟ پاسخ منفی است.
بتا کاروتن بعنوان پیش ساز ویتامین A در تمام سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی از جمله انبه، زردآلو، طالبی، کدو حلوایی و همینطور سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج به میزان قابل توجهی وجود دارد.
نکته مهم دیگری که لازم است در اینجا اشاره کنم: اهمیت ویتامین دی در پیشگیری از این بیماری است.


در طول این مدتی که کرونا در جهان قربانی می‌گیرد، بررسی‌های بسیاری بر روی افراد مبتلا انجام شده و هرروز بیشتر به اهمیت ویتامین دی پی برده ایم.
جالب است بدانید در خون افرادی که دچار کرونای شدید شده و یا حتی جان خود را از دست داده اند، اغلب کمبود ویتامین D دیده شده است.
بنابراین از اهمیت این ویتامین غافل نباشید چرا که آنقدر که همه ما در معرض خطر کمبود ویتامین D هستیم در معرض کمبود ویتامین A نیستیم.
ویتامین D در غذاهای معمول مصرفی ما چندان وجود ندارد؛ و ساخت این ویتامین در بدن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد که به دلایلی از جمله آپارتمان نشینی، و آلودگی هوا تماس ما با اشعه UV کم شده؛ بنابراین برای تامین ویتامین D کافی نیاز به دریافت آن بصورت مکمل هستیم.
توصیه به مصرف مکمل ۱۰۰۰ واحدی به صورت روزانه و یا مصرف پرل ۵۰ هزار واحدی به صورت ماهیانه می‌باشد.
این ویتامین از جنس چربی است و به کمک چربی غذا جذب می‌شود پس بهتر است همراه غذا مصرف شود.
و اما قبل از واکسن کرونا رعایت چه نکاتی اهمیت دارد؟
۱. شب قبل از واکسیناسیون خواب و استراحت کافی داشته باشید. ۲. ناشتا و با معده خالی واکسن نزنید خصوصا اگر ترس از واکسن دارید.
۳. مصرف مایعات کافی
۴. مصرف مواد غذایی ضد التهاب مثل ماهی، گردو، بادام، زردچوبه، روغن زیتون، میوه و سبزی تازه در وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها
۵. مصرف ماست و منابع پروبیوتیک
همه این موارد به تولید آنتی بادی کمک می‌کنند و عوارض واکسن را کم می‌کنند.
بعد از تزریق واکسن چه کنیم:
۱. خوردن سوپ مرغ و سبزیجات تازه
۲. مصرف مایعات و دمنوش‌ها
۳. استراحت حداقل به مدت ۲۴ ساعت
۴. مصرف استامینوفن ساده در صورت وجود درد و تب
به امید واکسیناسیون هر چه سریعتر همه مردم ایران.