احضار و بازداشت برخی متهمان ماجرای اوین

گروه سیاسی/ ذبیح‌الله خداییان در نخستین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی قوه قضائیه، از ماجراهای زندان اوین گفت و خبر از چند انتصاب جدید در دستگاه قضایی داد.
خداییان در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه سعی دارد تا مطالبی که به استحضار مردم می‌رسد منطبق با واقعیت باشد به اهمیت شفافیت در اطلاعات اشاره کرد و گفت: مردم محرم نظام هستند و جز مواردی که قانون گفته باید در جریان امور باشند. همچنین داشتن تعامل مثبت با اصحاب رسانه مدنظر است که معتقدیم رسانه‌ها پل ارتباطی با مردم و مسئولین هستند. او سپس به انتصابات جدید رئیس دستگاه قضا پرداخت و گفت: «محمدباقر الفت» به عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه انتخاب شد و «محمد کاظمی‌فرد» نیز به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه منصوب شد.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با سؤال یکی از خبرنگاران به مهمترین موضوع قضایی 10 روز گذشته کشور پرداخت. تصاویر منتشر شده از دوربین‌های زندان اوین و نحوه برخورد با خاطیان؛ پرسشی بود که خداییان در پاسخ به آن گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود مغایر قانون بوده و به هیچ‌وجه قابل‌قبول و توجیه نیست.
بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد و ریاست قوه قضائیه در ابتدای امر دادستان محترم کل کشور را مسئول و مأمور کرده‌اند که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشرین و مقصرین اقدام کند. ایشان گروهی را مأمور کرد که سه روز در اوین بودند. بر همین اساس ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند. برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده و با برخی از متخلفین هم در زمان خودش برخورد شده است.


خداییان در ادامه اضافه کرد: ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم. شغل زندانبانی یکی از سخت‌ترین و دشوارترین مشاغل در جهان است و همکاران ما در سازمان زندان‌ها شبانه‌روزی در اختیار زندانیان هستند. در هر قشری افراد متخلف هستند و ممکن است در سازمان زندان‌ها افرادی مرتکب تخلف شوند. او گفت: صحنه‌هایی مشاهده می‌شود که برخی مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌ها است که جرم و قابل تعقیب محسوب می‌شود و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که در این موارد نمی‌توان مأموران را مقصر دانست. در هر حال زندان افراد را از نظر روحی تحت تأثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند. برخی از افرادی را که در زندان هستند؛ یک شب هم کسی نمی‌تواند تحمل کند. آنان عربده‌کش و چاقوکش و قاچاقچی مواد مخدرند. البته ناگفته نماند که در بین زندانیان افراد شرافتمندی هم هستند و در تمام زندان‌های جهان چنین صحنه‌هایی به‌وجود می‌آید. او در ادامه با بیان اینکه درست نیست که گفته شود در زندان هر روز نقض حقوق زندانیان را داریم گفت:‌ منتشر‌کنندگان این تصاویر آن را مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند. ممکن است این اتفاقات برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم. خداییان اضافه کرد: برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند. ما اعتقاد داریم که کسی که محکوم به زندان می‌شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و حتماً با مرتکبین برخورد خواهد شد.
8 مدیر آبفای اهواز تحت تعقیب قضایی
خداییان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ۶ مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی بازداشت شده‌اند، گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده است و حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند. حسب گزارش سوء‌استفاده‌هایی در ارتباط با قرارداد‌هایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه‌خانه برای شهرهای آبادان و خرمشهر و ماهشهر و شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده‌اند. در پرونده اخیر حدود ۴۶ میلیون دلار در سال ۹۴  برای احداث تصفیه‌خانه‌ها اختصاص داده شد ولی با وجود اینکه اعتبار تخصیص یافته، اما سوء‌استفاده‌هایی صورت گرفته است.
احضار بیش از 20 نفر در پرونده انتشار فایل صوتی ظریف
خداییان در پاسخ به سؤالی در‌خصوص پرونده انتشار فایل صوتی ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی و بررسی نقش حسام‌الدین آشنا در این پرونده گفت: در‌خصوص انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است. در زمان جمع‌آوری دلایل؛ بیش از ۲۰ نفر از افرادی که به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم به این فایل دسترسی داشتند، به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده است. در سؤالی که از دادسرای تهران داشتم در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.
اعلام گذشت سرباز راهور در پرونده عنابستانی
خداییان در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده درگیری نماینده مجلس – علی‌اصغر عنابستانی - با سرباز راهور هم گفت: در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد. شاکی نسبت به شکایتش اعلام گذشت کرده است و پرونده همچنان در مرجع تجدید‌نظر است و منتظر تصمیم این مرجع هستیم.
پرونده 9 وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی
وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت‌کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تأمین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تأمین آزاد شدند. اتهامات آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. در رابطه با دسترسی آنها به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سؤالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده‌شان ارتباط داشتند.
5 نفر تحت تعقیب در پرونده واکسن‌های تقلبی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره پرونده واکسن‌های تقلبی گفت: در ارتباط با واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده است. در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که اعتراف کردند با تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام دادند. در یک پرونده دیگر دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب است. در دادسرای البرز نیز پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده است که ۴۹ شاکی دارد. در دادسرای البرز که حدود ۴۹ شاکی دارد، حدود ۴۷۰ میلیون تومان از طریق تزریق واکسن تقلبی از مردم اخذ کرده‌اند و هم‌اکنون پرونده‌ها در حال تحقیقات مقدماتی هستند.
با سریال تلویزیونی «گاندو» نمی‌توان افراد را تحت تعقیب قرار داد
خداییان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به افشاگری‌های سریال تلویزیونی گاندو درباره فسادهای انجام شده توسط برخی رجال سیاسی، آیا قوه قضائیه درباره فعالیت‌ها و اقدامات این افراد که دارای مسئولیت بوده و خواسته یا ناخواسته علیه امنیت ملی و منافع کشور اقدام به فعالیت و نسبت به انتشار و ارسال اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه مهم کشور به دشمن کرده‌اند، پرونده‌ای تشکیل داده و موضوع را مورد بررسی قضایی داده است یا خیر؟ گفت: به صرف تهیه یک سریال تلویزیونی نمی‌توان افراد را تحت تعقیب قرار داد و حتماً باید از طریق ضابطین دلایل و مدارک به دستگاه قضا ارجاع شود.
درباره برخی از اشخاص که در این فیلم به صورت غیر‌مستقیم اشاره شده است، پرونده تشکیل داده‌ایم و یکی از آنهایی که فساد مالی داشته به حبس، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی محکوم شده و یا شخص دیگری به اتهام جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شده است. پرونده برخی از افراد به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست رسیدگی است و هنوز به نتیجه نرسیده است. اگر از طریق ضابطان دلایل و مدارکی علیه کسانی که هنوز محکوم نشده اند به دستگاه قضا ارجاع شود، رسیدگی‌ها انجام می‌شوند. خداییان در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی هم گفت: در این پرونده حدود ۴۵ نفر از مسئولان امریکایی تحت تعقیب هستند و تعدادی از اتباع عراقی با این افراد همکاری داشتند که به اطلاع کشور عراق رسیده است.
برای متهمان این پرونده که امریکایی هستند با رعایت موازین بین‌المللی و دیپلماتیک از طریق اداره کل بین‌الملل به آدرس‌های آنها ابلاغیه ارسال شده است که ظرف مدت ۶۰ روز از خودشان دفاع کنند. دلایل و مدارک زیادی جمع‌آوری شده است که قرار جلب به دادرسی این افراد صادر خواهد شد و در این خصوص کشور عراق هم همکاری لازم را داشته است.