آمادگي ٢٠ درصدي تهران در برابر زلزله اصلي

آرمان ملی: زلزله تهران به یکی از عوامل ترس میلیون‌ها نفر که در پایتخت ایران ساکن هستند، تبدیل شده. برای میزان ترس مردم از زلزله بیش از 6 ریشتری که خیلی دور، خیلی نزدیک، به نظر می‌رسد کافی است که اتفاقات آخرین باری که زمین‌لرزه بیش از 5 ریشتری که تهران را لرزاند مرور کنیم. در 29 شهریور 1396 وقتی زلزله 5.2 ریشتری تهران و البرز را لرزاند، یک نفر دچار سکته قلبی شد و جان سپرد و فوتی دیگر در میان فرار از پله‌های آپارتمان در زیر دست و پا کشته شد. یک فرد دیگر نیز از طبقه دوم ساختمان از ترس خراب شدن منزلش، خود را به بیرون انداخته بود و دچار مصدومیت شد! البته ناگفته نماند، صف‌های چند کیلومتری خودروها برای خرید بنزین، ترافیک در جاده‌های خروجی تهران و بیرون ماندن مردم در زمستان از ترس زلزله، تایید دیگری بر ترس بیش از اندازه مردم از زلزله تهران است. 
 عدم آمادگی تهران برای زلزله 
بسیاری از کارشـــناســان و مسئولان ستاد بحـــران، آمادگی تهران را برای وقوع زلزله‌ای بیش از 6 ریشتر، حدود20 درصد عنوان می‌کنند. رئیس سازمان مدیــریت بحران سال گذشته به ایلنا، گفته بود که «تهران در برابر زلزله، بیشتر از ۲۰ درصد آمادگی ندارد.» براساس برآوردهای محققان کشور در صــورت وقوع زلزله در تهران، بزرگای آن بین 6.9 تا 7.1 ریشتر خواهد بود و ایــن زلــزله تخریب ۵۰۰ هزار واحد مسکونی و کشته شدن 500 هزار نفر را در پی خواهد داشت. پیش‌ از این بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران در گفت‌وگو با «آرمـــان ملی» گفته بود: «باید در انتــظار زلزله‌های 7 و 8 ریشتری در کشور باشیم و با وقوع این زلزله‌ها  نصف شهرها خراب خواهند شد و نصف دیگر آن مورد غارت قرار می‌گیرند. هــر 10 سال یک زلزلــه هفــت ریشتری و در هر سال یک زلزله 5 یا 6 ریشتری در شهرهای کشور رخ خواهد داد و باید مدیریت بحران اقدامات و برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشد. ما باید مقاوم سازی شهرها و مناطق روستایی را جدی تر از بازسازی آنها  بعد از زلزله بگیریم، تا از جان و مال مردم محافظت شود.»
  فاجعه‌ای در ابعاد بزرگتر‌ 
 بـــا ایــن حـــال روز گذشتــه رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبری ترسناک از وضعیت این کلانشــهر 13 میلیون نفر در مواجهه با زلزله‌ بازگو کرد که نشان می‌دهد ترس مردم بی‌جا نیست. او پیش‌بینی کرده «مناطق یک تا پنج باتوجه به ساخت و ساز، بلند مرتبه سازی و گسل‌ها تلفات بیشتری خواهند داشت و در مجموع با وقوع زلزله دو میلیون کشته و مصدوم شدید خواهیم داشت و این آمارها مربوط به مطالعاتی است که در حال انجام هستند. از این ۲ میلیون نفر حدود ۴۰۰ هزار نفر کشته در یک دقیقه خواهد بود.» در این میان او به آمادگی و مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله نیز تاکید دارد و معتقد است: «پس از وقوع زلزله حــدود ۶۰ درصد سازه‌ها در همه مناطــق دچار آسیب می شوند که اگر مقاوم سازی انجام شود این آمار به ۴۰‌درصد خواهد رسید یعنی ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین بافت فرسوده در شهر تهران ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار است که در صورت نوسازی بافت فرسوده این آمار کاهش پیدا خواهد کرد.» رئــیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ایجاد ۱۰۳پایگاه بحران در پایتخت خبرداده و گفته است: «۸ پایگاه دیگر در حــال آماده سازی است که در صورت تزریق بودجه به بهره برداری خواهد رسید.»