چرا بازار لوازم التحریر همچنان روزهای رکود را پشت سر می‌گذارد؟ دفتر مشق‌ها در انتظار بازگشایی مدارس

گروه فرهنگ و هنر – دیگر چیزی تا بازگشایی مدارس باقی نمانده است. گرچه هنوز هم مدارس به صورت آنلاین فعالیت‌شان را ادامه می‌دهند اما درس و دانش‌آموز هنوز هم به لوازم‌التحریر نیاز دارد. اما از وقتی کرونا همه چیز را تحت‌ تاثیر قرار داده، بازار لوازم‌التحریر هم دچار رکود شده است.
حتما همگی ما خاطرات این روزهای شهریور ماه در هنگام تحصیل را به خاطر داریم؛ روزهایی که همراه پدر و مادر دفترهای نو را کنارمان می‌چیدیم، روی مدادهای نو با برچسب اسم‌مان را حک می‌کردیم و با ترتیب داخل جامدادی‌های رنگارنگ می‌چیدیم. به عبارت دیگر این روزها همیشه روزهای داغی برای بازار لوازم‌التحریر بود.
اما از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا دیگر خبری از دانش‌آموزان خوشحال و والدین در بازار شلوغی‌های آستانه بازگشایی مدارس نیست. چرخ تولید فعالان لوازم‌التحریر که عموماً کارشان از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه دارد و به اصطلاح این ایام گُل کار آنهاست، در ماه‌های اخیر تحت تاثیر ویروس کرونا بر میزان خرید مخاطب، به کندی به کار خود ادامه می‌دهد.
البته این روند، سال گذشته نیز به همین ترتیب بود. آنچه بیشتر از هرچیز شرایط کار تولیدکنندگان را تحت تاثیر خود قرار داده است، نامشخص بودن وضعیت بازگشایی مدارس بود. به طوری که برخی از خانواده‌ها به گمان اینکه مدارس امسال هم به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، اقدام به تهیه لوازم‌التحریر برای فرزندان خود نمی‌کنند.


خبر بازگشایی مدارس هرچند اما و اگرهایی دارد، اما برای تولیدکنندگان و فعالان بازار نوشت‌افزار خبر مثبتی تلقی می‌شود. در این میان برخی از تولیدکنندگان از چندی پیش اقدام به عرضه محصولات و برگزاری نمایشگاه‌هایی کرده‌اند تا با ارائه جدیدترین محصولات خود، بتوانند بخشی از آسیب‌های احتمالی را جبران کنند.
می‌توان گفت در این مدت صنف لوازم‌التحریر قربانی کرونا شده و فروش در این بازار به شدت افت کرده، البته تورم و افزایش چند برابری قیمت‌ها که ناشی از تحریم، افزایش نرخ ارز و ... است نیز تاثیر بسزایی بر بی‌رونق شدن این بازار دارد.
البته به گفته دولت امسال مدارس حضوری فعالیت خواهند کرد. دستور دولت، هنوز روی بازار لوازم‌التحریر تاثیری نگذاشته و خلوت است. از دالان‌ها و حیاط مسجد امام خمینی بازار که بگذریم، پس از راهروهای تودرتو بازار بین‌الحرمین و بورس لوازم‌التحریر است؛ راهرویی که دو طرفش را مغازه‌دارها و غرفه‌دارها گرفته‌اند و خبری از مشتری نیست، بازار کاملا خلوت است.
یکی از فروشندگان در مورد شرایط بازار لوازم‌التحریر می‌گوید: هنوز خبری از خریدهای عمده نیست. معمولا این ماه از تابستان بازار پر می‌شد از خریداران عمده شهرستانی اما امسال هنوز خبری نیست. به گفته این فروشنده قیمت‌ها نسبت به پارسال فرقی نکرده‌ است.
فروشنده دیگری در بازار می‌گوید جنس خارجی عملا از بازار گم شده‌ است. قبلا لوازم‌التحریری که مخصوص رشته‌های گرافیک و نقاشی بود بازار خوبی داشت اما الان دو مشکل دارند؛ هم به‌سختی پیدا می‌شود هم خیلی گران است. قیمت یک ورق کاغذ گلاسه‌ ویژه طراحی که دو سال پیش ۵هزار تومان بود الان به ۲۰‌هزار تومان رسیده‌ است.
این فروشنده در مورد شرایط اجناس ایرانی در بازار لوازم‌التحریر می‌گوید: کمبودی در لوازم تحریر نیست. خودکار، دفتر و خیلی از لوازم دیگر ایرانی است و مشتری هم همین جنس‌ها را می‌برد. معمولا کسانی که سلیقه‌شان فانتزی است سمت جنس خارجی می‌روند؛ گر چه جنس فانتزی ایرانی هم در بازار موجود است.
مشاهدات میدانی نشان می‌دهد دفترهای صد برگ سیمی و «با کاغذ مرغوب ۷۰گرمی» در بازار ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت دفترچه صدبرگ جلد سخت هم ۲۰‌هزار تومان است. همین‌ طور کف قیمتی یک بسته مغزی مداد اتود در بازار تهران ۴ هزار تومان است و سقف آن ۲۰ هزار تومان. نرخ انواع خودکار هم از ۲ هزار تومان شروع می‌شود، برای مثال خودکار آبی panter ‌سه هزار تومان فروخته می‌شود. مغازه ‌دیگری هم جامدادی‌های پارچه‌ای کوچک را ۵‌ هزار تومان و بزرگ را ۱۵‌هزار تومان نرخ زده ‌است. همین فروشنده سه نمونه لاک غلط‌گیر هم دارد که به قیمت‌های ۶، ۷ و ۸‌ هزار تومان می‌فروشد. البته این اعداد قیمت‌های تک‌فروشی است و برای مشتری عمده «کمتر حساب می‌کنیم».
همین اقلام در مرکز شهر گران‌تر فروخته می‌شود که طبیعی است. یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در خیابان کارگر شمالی می‌گوید از شیوع کرونا دیگر کاروکاسبی ما عملا خوابید چون تبلت جای دفتر و کتاب را گرفت.
به گفته این فروشنده هزینه اجاره‌بهای مغازه و حمل‌ونقل «اجازه نمی‌دهد لوازم‌التحریر را ارزان‌تر بفروشیم وگرنه ما هم بدمان نمی‌آید فروش بیشتری داشته‌ باشیم.»
این فروشنده دفترهای سیمی صدبرگ را ۳۵‌ هزار تومان می‌فروشد و برای صدبرگ جلد سخت ۴۰‌هزار تومان در نظر گرفته ‌است؛ عددی که در خیابان ایرانشهر ۳۰ تا ۳۵هزار تومان است. لوازم‌التحریری در این خیابان دفترهای سیمی صد برگ را ۴۰‌ هزار تومان قیمت زده ‌است و کف قیمتی نرخ خودکار ۵‌ هزار تومان است. همین‌ طور قیمت کلاسه‌های دفتری از ۲۰‌ هزار تومان شروع می‌شود و هر بسته صد برگی کاغذ آن ۲۰ هزار تومان قیمت دارد؛ عددی که در بازار از ۱۰هزار تومان شروع می‌شود که با توجه به وزن و جنس کاغذ و همین‌ طور برند تا ۱۲‌ هزار تومان هم افزایش می‌یابد.
همین‌ طور می‌توان از لوازم‌التحریرهای خیابان ایرانشهر با ۵۰‌ هزار تومان مدادرنگی ۱۲ رنگ خرید؛ کالایی که در بازار بین ۲۰ تا ۳۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. البته عرضه مدادرنگی‌های برند به سبب سختی‌های واردات کمتر شده ‌است و قیمت‌ آنها نسبت به پارسال همراه با نرخ ارز تغییر کرده ‌است.
در همین رابطه عبدالرحیم رئیسی، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرستان شهرکرد، اظهار کرد: در این روزها بازار لوازم‌التحریر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، به طوریکه وضعیت بازار لوازم‌التحریر تعریفی ندارد، زیرا هنوز مردم نسبت به بازگشایی کامل مدارس در سال تحصیلی جدید بلاتکلیف هستند، اما این امکان وجود دارد که در روزهای منتهی به شهریورماه مردم برای خرید لوازم‌التحریر بنا به نیاز دانش‌آموز و در حد اندک حضور پیدا کنند.
او با اشاره به کاهش ۹۰ درصدی فروش لوازم‌التحریر در سطح بازار، افزود: برخلاف نبود استقبال مردم نسبت به خرید لوازم‌التحریر در این سال‌ها، به اندازه موردنیاز لوازم‌التحریر در بازار موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرستان شهرکرد گفت: قیمت‌ لوازم‌التحریر نسبت به اجناس موجود دیگر در بازار گاهی افزایشی یا حتی کاهشی است، بنابراین می‌توان گفت، به‌طور متوسط قیمت انواع لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته است.
او با بیان اینکه دو سال است بازار لوازم‌التحریر به نوعی تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین ضرر در ایام کرونا مربوط به صنف لوازم‌التحریر بوده، زیرا با غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها فروش به شدت کاهش یافته حتی ادارات هم مانند سال‌های گذشته خریدی انجام نمی‌دهند.
حالا باید دید در صورت بازگشایی مجدد مدارس به صورت حضوری آیا بازار لوازم التحریر دوباره رونق خواهد گرفت؟
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» پیامدهای احتمالی اجرای طرح جهش تولید مسکن را بررسی کرد پیامدهای وعده‌های بزرگ در بازار مسکن ژوبین صفاری دعوت به صبوری بدون چشم‌انداز چرا بازار لوازم التحریر همچنان روزهای رکود را پشت سر می‌گذارد؟ دفتر مشق‌ها در انتظار بازگشایی مدارس سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد صحنه‌های منتشر شده از زندان اوین قابل توجیه نیست پرونده‌ای از اولین سفر دیپلماتیک وزیر خارجه تازه نفس از بغداد تا دمشق؛نگاه‌ها به وزرای خارجه ایران و عربستان بود روحانی و لاریجانی می‌توانند جای خالی آیت الله هاشمی را پر کنند؟ جریان اعتدال و بحران بی‌بزرگ‌تری آمریکا خارج شد، طالبان دوباره قدرت گرفت نقطه پایان بر یک جنگ بی‌حاصل محسنی اژه‌ای: طراحی سازوکار هماهنگی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه در حال پیگیری است معاون رئیس جمهوری: مردم مثل همیشه صبر پیشه کنند شکافی که عمیق تر شده است گزارش مرکز آمار از افزایش فاصله‌ طبقاتی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران عنوان کرد پیش‌بینی ۲ میلیون کشته و زخمی در لحظه اول زلزله احتمالی تهران