محسنی اژه‌ای: طراحی سازوکار هماهنگی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه در حال پیگیری است

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم یکپارچه سازی و هماهنگی فعالیت بخش‌های نظارتی درون دستگاه قضا، گفت: این مسئله از سوی معاونت اول قوه قضائیه در دست پیگیری است تا ساز و کاری برای هماهنگی و هم‌افزایی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه طراحی شود.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای که صبح امروز سه‌شنبه ۹ شهریور در همایش سراسری قضات دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات در تالار اجتماعات دیوان عالی کشور سخن می‌گفت، نیروی انسانی را سرمایه عظیم هر دستگاهی دانست و تاکید کرد هر اندازه فناوری در یک سازمان پیشرفت کند باز هم نیروی انسانی سرمایه اصلی آن مجموعه است.
محسنی اژه‌ای گفت: انسان با همه عظمتی که دارد می‌تواند دچار هوای نفس شده و فریب شیطان را بخورد و به اسفل السافلین سقوط کند و با تهذیب و تزکیه نفس و خودمراقبتی به اعلی علیین برسد.
رئیس قوه قضائیه گفت: نیروی انسانی سرمایه اصلی دستگاه قضاست و در این میان قاضی رکن محوری دارد که همه ستاد و بخشی از صف در خدمت آن هستند تا او حکمی صادر کند که مورد رضای خدا و مردم باشد.


محسنی اژه‌ای افزود: هرگاه یک قاضی بما انزل الله حکم بدهد و حق و عدل اجرا شود، جریان عدالت نعمت‌ها و برکات زیادی برای جامعه خواهد داشت؛ همانطور که صدور یک حکم باطل آثار سوء و منفی در پی دارد.
رئیس قوه قضائیه صیانت از گوهر گرانبها و ارزشمند نیروی انسانی را وظیفه مهم دستگاه‌های نظارتی دانست و بخشی از این صیانت را در گرو فراهم کردن فضای مناسب و سالم برای خدمت عنوان کرد.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه گام اول صیانت از نیروی انسانی ایجاد فضای سالم و غیرآلوده برای خدمت اوست، افزود: اگر فضا برای کار قضات مناسب و به دور از هرگونه آلودگی نباشد و زمینه رشد و تعالی او فراهم نباشد و تجارب و اطلاعات قاضی بروزرسانی نشود و بخواهد از همان روش‌های گذشته استفاده کند، در این شرایط جواب نمی‌دهد.
رئیس قوه قضائیه گام دوم صیانت از نیروی انسانی را درمان عنوان کرد و گفت: اگر با وجود فضای سالم برای کار، نیروی انسانی دچار لغزش و خطا شد و فریب شیطان و هوای نفس را خورد باید بلافاصله به مداوای او پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت تشخیص دقیق علت عارضه و تجویز نسخه درست درمان، در عین حال اراده نیروی انسانی برای ارائه خدمت صادقانه را مهم دانست و گفت: هرچه فضا مناسب باشد، اما قاضی و کارمند ما به هشدارها و تذکرات توجه نکند و به تذکرات و علائم هشداردهنده و خطرناکی پیچ و سرعت مطمئنه توجه نکند سقوط می‌کند و درمان او بی‌اثر یا کم اثر خواهد بود.
محسنی اژه‌ای جراحی را مرحله بعدی سالم سازی در یک دستگاه دانست و گفت: اگر کار به جایی رسید که حضور یک فرد در سازمان امکان‌پذیر نباشد، نباید احساساتی برخورد شود چرا که اغماض در برابر فرد خاطی به جامعه و اعتماد و باور مردم و همکارانش لطمه می‌زند.
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر نظارت مستمر سازمانی بر نیروی انسانی از زمان گزینش و جذب تا پایان خدمت تاکید کرد: اینکه بگوییم ما تقوا داریم و به سمت گناه نمی‌رویم کافی نیست و باید در برابر هوای نفس و شیطان قدرت دافعه داشته باشیم تا وقتی گناه به سمت ما آمد یا به سمت گناه دعوت شدیم دچار لغزش نشویم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» پیامدهای احتمالی اجرای طرح جهش تولید مسکن را بررسی کرد پیامدهای وعده‌های بزرگ در بازار مسکن ژوبین صفاری دعوت به صبوری بدون چشم‌انداز چرا بازار لوازم التحریر همچنان روزهای رکود را پشت سر می‌گذارد؟ دفتر مشق‌ها در انتظار بازگشایی مدارس سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد صحنه‌های منتشر شده از زندان اوین قابل توجیه نیست پرونده‌ای از اولین سفر دیپلماتیک وزیر خارجه تازه نفس از بغداد تا دمشق؛نگاه‌ها به وزرای خارجه ایران و عربستان بود روحانی و لاریجانی می‌توانند جای خالی آیت الله هاشمی را پر کنند؟ جریان اعتدال و بحران بی‌بزرگ‌تری آمریکا خارج شد، طالبان دوباره قدرت گرفت نقطه پایان بر یک جنگ بی‌حاصل محسنی اژه‌ای: طراحی سازوکار هماهنگی بخش‌های نظارتی قوه قضائیه در حال پیگیری است معاون رئیس جمهوری: مردم مثل همیشه صبر پیشه کنند شکافی که عمیق تر شده است گزارش مرکز آمار از افزایش فاصله‌ طبقاتی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران عنوان کرد پیش‌بینی ۲ میلیون کشته و زخمی در لحظه اول زلزله احتمالی تهران