شگفت انگیزترین ساحل ایران

هرآن چه را تا امروز از سواحل زیبای کشورمان، دید‌ه‌اید یا شنیده‌اید ،فراموش کنید! سواحلی که اگرچه دارای تفاوت‌هایی هستند اما اغلب شبیه به یکدیگرند. سواحلی که گاه مرجانی‌اند و گاه ماسه‌ای. برخی اوقات از صخره‌ها تشکیل شده‌اند و در بعضی موارد هم ترکیبی حیرت‌انگیز از عناصر مختلف طبیعت هستند. امروز می‌خواهیم گریزی داشته باشیم به یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین سواحل جنوبی کشورمان که واقع در غرب استان هرمزگان است، جایی که واقعیت و رویا، تلفیق می‌شوند. ساحلی تقریبا بکر که بدون شک مشابه آن را در هیچ کجای ایران پیدا نخواهید کرد. «ساحل مکسر» جایی در مسیر ساحلی بندر مقام و بستانو قرار دارد. این ساحل در 10 کیلومتری بندر مقام بوده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که با هم این ویژگی‌ها را مرور می‌کنیم تا ادعاها درباره خاص‌بودنش را به چشم خودتان ببینید و باور کنید. از آن جایی که در شش ماه نخست سال ممکن است دمای هوا برای گشت‌وگذار در سواحل جنوب کشور مناسب نباشد، بهتر است که بازدید از مکسر را به شش ماه دوم سال موکول کنید. مکسر در لغت به معنای شکسته و خرد شده است و قدم گذاشتن در آن‌جا چیزی شبیه به رویا ست و تماشای فرم صخره‌ها و ترکیب‌شان با آبی دریا، تجربه‌ای است که هیچ‌وقت تکراری نمی‌شود و از ذهن‌تان پاک نخواهد شد.

لوکیشن دقیق ساحل مکسر را می‌توانید از طریق نرم‌افزارهای نقشه‌یابی و گردشگری پیدا کنید. فرودگاه عسلویه تقریبا 110 کیلو متر با این ساحل فاصله دارد ، بندرعباس هم 260 کیلو متر و بندر لنگه کمتر از 200 کیلو متر. همچنین در هرمزگان راهنماهای محلی حرفه‌ای، مهمان‌نواز و خونگرمی وجود دارند که می‌توانند شما را به ساحل مکسر برسانند. بازدید از سواحل غرب هرمزگان، تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش است که اگرچه نیازی به راهنمای محلی ندارد اما با حضور آنان، سریع‌تر و راحت‌تر به سواحل می‌رسید.البته مثل همیشه توصیه می کنیم سفر را به زمانی بعد از پایان پاندمی کرونا موکول کنید.
بازدید از سواحل غرب هرمزگان یک تفریح خانوادگی است. برای بازدید از آن‌ها اگرچه نیاز به کمی پیاده‌روی دارید اما همه‌ اعضای خانواده و با هر سن و سالی می‌توانند در کنار شما حضور داشته باشند. این هم یکی از مزیت‌های این ساحل است. در ضمن، شاید اولین و تنها وسیله مورد نیاز برای بازدید از ساحل مکسر، دوربین عکاسی‌تان باشد. اگر بازدید از سواحل برنامه گردش یک‌روزه در سفر شماست، همراه داشتن مواد خوراکی و آب آشامیدنی و کیسه‌ زباله کفایت می‌کند اما اگر می‌خواهید در طبیعت کمپ بزنید، تمام وسایل مورد نیاز از جمله چادر و وسایل کامل شخصی را با خود ببرید. مکسر تلفیقی از رویا و واقعیت است. فرم صخره‌های مکسر برایتان یادآور تصاویری است که لابه‌لای کتاب‌های کودک و انیمیشن‌های جورواجور می‌دیدید. جایی که شخصیت‌های کارتونی در میان ابرهای پنبه‌ای شکل پرواز می‌کردند یا در سرزمین شکلات‌‌ها و شیرینی‌ها قدم برمی‌داشتند. ساحل مکسر، فرم حیرت‌انگیزی دارد که حضور در آن، قدرت تخیل‌تان را حسابی به کار می‌اندازد.
برای پیمودن طول ساحل مکسر و تماشای آن با جزئیات هیجان انگیزی که در صخره‌هایش وجود دارد، چیزی حدود دو ساعت زمان نیاز است. عکاس‌ها و فیلم‌بردارهای زیادی برای تولید محتوا به سراغ مکسر می‌روند و دوچرخه‌سواران برای پیمودن خط ساحلی، یک شب را لابه‌لای صخره‌های مکسر به صبح می‌رسانند. مکسر لوکیشن فوق‌العاده‌ای برای یک شب کمپ زدن در کنار ساحل دارد و با وجود این باید حواس‌تان باشد که جزر و مد دریای جنوب، بیش از چیزی است که تصور کنید.
شاید برای‌تان سوال شود که چرا شکل صخره‌های ساحل مکسر، این قدر عجیب‌و‌غریب است؟ فرم شگفت‌انگیز صخره‌های مکسر، به‌واسطه هم‌نشینی با ساحل و حضور باد به‌وجود آمده است. جایی که باد‌های موسمی از فراز دریا عبور می‌کنند، به نزدیکی ساحل می‌رسند، ماسه‌ها را حرکت می‌دهند و به وسیله‌ آن‌ها صخره‌ها را صیقل می‌دهند. در چنین حالتی، صخره‌ها رفته‌رفته شکل و شمایلی جادویی به خود می‌گیرند و بر اثر اصطکاک، انحنایی رمزآلود پیدا می‌کنند. این ساحل که کوهستان را به دریا وصل می‌کند، بهترین نمونه تلاقی کوهستان با دریا در استان هرمزگان است. فرسایش آب، توفان‌ها و باران‌های موسمی دست به دست هم داده‌اند و باعث ایجاد این اشکال روی صخره‌ها شده‌اند. شیارهای پیچ‌درپیچی که روی صخره‌های ساحل دیده می‌شود، درست مانند یک قاب نقاشی طبیعی است که هر لحظه تغییر می‌کند.


سفره‌ ماهی‌های مکسر که تعدادشان کم نیست، دارای تیغه‌ای در انتهای دم خود هستند که در صورت برخورد با انسان، نیاز به جراحی و خارج کردن تیغ از بدن است. پس هرگز به سفره ماهی‌ها نزدیک نشوید. از طرفی هر سال 120 میلیون نفر در سراسر دنیا با نیش عروس دریایی آسیب می‌بینند و لاک‌پشت در معرض انقراض پوزه‌عقابی از ارزشمندترین گونه‌های جانوری کشورمان است. نکته مهم دیگر هم این‌که اگر یک روزی به مکسر سفر کردید یادتان باشد که هیچ‌وقت با رها کردن زباله در ساحل یا تعرض مستقیم به حیوانات دریایی و غیردریایی به آن‌ها آسیب نرسانید.
شاید در نگاه اول تصور کنید که جنس این صخره‌ها، سفت و محکم باشد اما این‌طور نیست. هنگام عکس گرفتن بر فراز صخره‌های مکسر حواس‌تان به ارتفاع صخره‌ها باشد و تا حد امکان از قسمت‌های خطرآفرین ساحل دوری کنید. از طرفی، برخی از این صخره‌ها بسیار شکننده‌اند و ممکن است تحمل وزن شما را نداشته باشند. در این حالت صخره‌ها می‌شکنند و حضور گردشگران می‌تواند نمای بی‌نظیر این ساحل را از بین ببرد.
جادوی مکسر اما زمانی کامل می‌شود که چند قدم از ساحل فاصله بگیرید و با دقت دنیای زیر آب را رصد کنید. مکسر مملو از خرچنگ‌های کوچک است و اگر خوش‌شانس باشید در نزدیکی ساحل، عروس‌های دریایی و سفره‌ ماهی‌ها را هم می‌بینید. در کنار همه این‌ها، اگر تا به حال موفق به تماشای لاک‌پشت‌های پوزه‌ عقابی نشده‌اید، خوب به سطح آب نگاه کنید که هرلحظه ممکن است لذت تماشای شنا کردن این لاک‌پشت‌های بزرگ هم نصیب‌تان شود. اتفاقی که در کمتر جایی، امکان تحقق آن برای‌تان وجود دارد.
حضور صخره‌های خامه‌ای شکل مکسر در کنار ماسه‌های دریا، وجه تمایز اصلی این ساحل بی‌نظیر با بقیه سواحل جنوب کشورمان است و به شما اجازه می‌دهد تا همزمان در حال قدم زدن در حاشیه ساحل، چشم‌تان به صخره‌ها و فرم پر رمز و رازشان باشد و از تماشای مناظری که دورتادورتان وجود دارد، لذت ببرید.
به تازگی به بهانه احداث پروژه پرورش میگو، به حریم این ساحل مکسر تجاوز شد و با پیگیری فعالان محیط‌زیست به طور موقت جلوی پیشرفت پروژه گرفته شده است. اگرچه در ابتدای امر مسئولان محیط‌زیست منطقه از وجود چنین پروژه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند و در قدم بعد اعلام کردند که این پروژه آسیبی به ساحل نمی‌رساند اما حضور پروژه پرورش میگو در نزدیکی ساحل، به چهره بکر و بی‌نظیر آن آسیب می رساند و سازه‌ای بدقواره در امتداد صخره‌های ساحل به چشم خواهد آورد که نیاز به بررسی‌های کارشناسی‌شده توسط فعالان محیط‌زیست دارد.