تصمیمات جدید برای حمل میلیون‌ها تن کالای اساسی به داخل کشور

 
شورایعالی ترابری مصوبه‌ای را برای گسیل
۲۵۰۰ کامیون به بندر امام جهت تسریع در حمل کالاهای اساسی به داخل کشورگذرانده است که باید با نظارت و پیگیری دقیق ادامه یافته و تاثیر آن در بازار دیده شود.
در همین راستا معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با‌اشاره به تصویب اقدامات لازم جهت حمل یکسره کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) به داخل کشور در جهت جلوگیری از دپوی کالاها در نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، از آمادگی دستگاه‌ها و ارگان‌های حمل‌و‌نقلی، گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت برای تحقق این مصوبه خبر داد.


شهرام آدم نژاد؛ افزود: بر این اساس مقرر شد با پیگیری که از طریق دولت انجام خواهد شد صدور مجوزهای قرنطینه و استاندارد به‌صورت واحد انجام شود تا امکان حمل یکسره کالا میسر شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین مقرر شد به منظور کاهش انباشت کالا در بندر و تسریع در تخلیه کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) روزانه حداقل
2500 دستگاه کامیون و حداقل 150 واگن به این بندر اعزام شود.
حمل یکسره کالا از کشتی به داخل کشور
همچنین وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای عالی ترابری با‌اشاره به ضرورت حمل یکسره کالاها از کشتی به مقاصد داخلی اظهار کرد: محقق شدن حمل یکسره کالا باید در دستور کار قرار بگیرد. تمام حاضران در جلسه باید در حوزه اختیارات و وظایف خود برای محقق شدن این امر تلاش کنند.
رستم قاسمی افزود: ضرورت دارد که تمام ذی‌نفعان این روند نسبت به دریافت مجوزهای لازم برای حمل یکسره اقدام کنند و وزارت راه و شهرسازی نیز تمام توان خود را برای تامین این مجوزها به کار خواهد بست. از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم نسبت به تسهیل فرآیندهای بازرسی و ترخیص کالاهای ضروری که لازمه محقق شدن حمل یکسره است، اقدام کنند.
وی تاکید کرد: لازم است سازوکاری طراحی شود تا بنادر از زمان تقریبی رسیدن کشتی‌های حامل کالا مطلع باشند تا تمام دستگاه‌های مسئول بتوانند برای حمل کالاها برنامه‌ریزی کنند.
رئیس‌جمهور نیز دیروز در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه دغدغه‌هایی درباره ذخایر کالاهای اساسی وجود داشت که با پیگیری‌‌های انجام شده مرتفع شده است، افزود: ذخیره کالاهای اساسی انجام شده بود اما با میزان مصوّب فاصله داشت که با اقدامات انجام شده در روزهای اخیر این نگرانی برطرف شده و دوباره به وزارتخانه‌های ذی‌ربط تأکید می‌کنم با رصد دقیق وضعیت بازار اجازه ندهند در زنجیره تأمین کالا از تولید تا مصرف هیچ اجحافی در حق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعمال شود.
وجود 6 میلیون تن کالا در بنادر
گفتنی است مدیر‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد میزان موجودی فعلی کالاهای اساسی در بنادر کشور اظهار داشت: میزان موجودی فعلی کالاهای اساسی در بنادر؛ بیش از چهار میلیون تن است که تناژ کلی کالاهای اساسی که از ابتدای سال تاکنون از بنادر کشور خارج شده ۱۱ میلیون و 400 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است. البته کل موجودی در انبارها و در کشتی‌های در حال تخلیه کنار اسکله و لنگرگاه شش میلیون تن است که با ظرفیت نگهداری کالا برابری می‌کند.
محمد راستاد با‌اشاره به اهمیت بندر امام خمینی(ره) گفت: در مردادماه امسال در مجموع کالاهای تخلیه شده از کشتی‌ها در این بندر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که میانگین روزانه آن ۴۶ هزار و ۷۵۰ تن و میانگین خروج از بنادر با کامیون و ریل نیز ۵۲ هزار و ۷۹۹ تن است که به این ترتیب، خروجی از ورودی بیشتر بوده است. همچنین میانگین کامیونی که در مردادماه به بنادر وارد شدند روزانه دو هزار و ۴۵ دستگاه و میانگین واگن نیز ۹۱ واگن بوده است. وی افزود: در چند روز ابتدای شهریورماه عملکرد بالایی داشتیم و در مجموع؛ میانگین روزانه تخلیه از کشتی ۴۸ هزار و ۳۲۰ تن و خروج از بندر ۶۳ هزار و ۱۲۴ تن بوده و میانگین روزانه تردد کامیون 2453 دستگاه و واگن نیز ۹۲ دستگاه محاسبه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی‌(ره) بیش از سه میلیون و 200 هزار تن و مجموع کشتی‌هایی که در حال تخلیه در بنادر هستند ۱۸ فروند بوده که از این میزان ۱۰ فروند در بندر امام خمینی است.همچنین
۲۴ فروند کشتی نیز در لنگرگاه‌ها (با یک میلیون
و ۳۰۰ هزار تن محموله) در انتظار تخلیه هستند.
ضرورت پیگیری مسئولان
گفتنی است، تاکید رئیس‌جمهور بر پیگیری و رصد زنجیره تامین کالا، خواسته بحقی است چرا که تجارب هشت سال گذشته نشان می‌دهد که مسئولان دولت تدبیر و امید، دائما دستور می‌دادند که مشکلات رفع شود اما عمدتا در حد دستور باقی می‌ماند. دلیل این امر ضعف پیگیری و نظارت دقیق بر زنجیره تامین و توزیع کالا بود که باید از بنادر تا مغازه‌ها رخ می‌داد.
مسئولان گمرک، بارها از دپوی میلیون‌ها تن کالای اساسی و در خطر فاسد شدن آنها خبر می‌دادند و دولتمردان تدبیر و امید هم برای ترخیص، دستور می‌دادند اما خبری نمی‌شد. این امر، موجب کمبود کالاهایی چون نهاده‌های دامی و روغن خام و در نتیجه گرانی سرسام آور و صف‌های طولانی خرید روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات و... شد. بنابراین پیگیری و نظارت دقیق وزیران راه و شهرسازی، صمت، جهادکشاورزی، بانک مرکزی و دیگر مسئولان ذیربط برای عملی شدن دستور رئیس‌جمهور و رفع مشکلات مردم بسیار ضروری است. افزایش کامیون‌های حمل کالاهای اساسی بنادر به داخل کشور از 1500 به 2500 دستگاه، امیدبخش است و باید تاثیر آن در توزیع هم دیده شود.