مدرسه با طعم ماسک!

انگلیس

96درصد مدارس این کشور کلاس‌­ها را به گروه‌های کوچک تقسیم کرده‌اند و هر گروه برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به کرونا، فاصله ایمنی را از گروه‌های دیگر حفظ کرده است. همچنین زنگ تفریح و زنگ شروع کلاس‌­ها در این مدارس به صورت متناوب اجرا می­‌شود. در مدارس این کشور قوانین مربوط به استفاده از ماسک و سایر تجهیزات حفاظتی متفاوت است؛ در واقع تنها لازم است در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده کنند اما در اسکاتلند استفاده از ماسک در مدرسه اجباری است. اتحادیه معلمان انگلیس از بازگشایی دوباره مدارس استقبال کرده است. و می‌گوید معلمان نگران تأثیرات روانی منفی ناشی از تعطیلی طولانی‌مدت مدارس بر دانش‌آموزان هستند. این اتحادیه همچنین اشاره کرده در صورت نیاز به تعطیلی مجدد مدارس، حدود 700هزار دانش‌آموز قادر به ادامه تحصیل نخواهند بود؛ زیرا این دانش‌آموزان از امکانات کافی برای آموزش از راه دور مانند رایانه و اینترنت برخوردار نیستند.

ایتالیا



مدارس ایتالیا در بیشتر مناطق این کشور در روز 24 شهریور بازگشایی می‌شوند. این در حالی است که اتخاذ اقدامات لازم برای به حداقل رساندن سرایت کرونا در مدارس هنوز در حال نهایی‌شدن است. برای مثال زمان ورود دانش‌آموزان به مدارس متغیر خواهد بود تا فاصله اجتماعی میان دانش‌آموزان رعایت شود و همچنین در هفته‌های آتی میز و نیمکت‌های جدید و منفردی برای استفاده در کلاس‌های درس این کشور قرار خواهند گرفت. استفاده از ماسک در خروج و ورود به مدرسه اجباری است اما در طول تدریس در صورتی که فاصله ایمن میان میزها رعایت شده باشد، می‌­توانند ماسک­‌های خود را بردارند. همچنین در برخی مدارس متوسطه که کلاس‌های شلوغ‌تری دارند، برای جلوگیری از ازدحام از آموزش ترکیبی آنلاین- حضوری بهره گرفته‌اند. دولت ایتالیا نیز موافقت کرده بودجه­ بیشتری را برای افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهد تا امکان سفر ایمن به مدارس میسر شود.

یونان

مقامات یونانی به دلیل افزایش عفونت‌های کووید-19، بازگشایی مدارس را یک هفته تا 24 سپتامبر به تأخیر انداختند. معلمان و دانش‌آموزان باید در کلاس و سایر فضاهای داخلی از ماسک استفاده کنند و به هر یک از آنها یک ماسک پارچه‌ای داده می­‌شود.

آلمان

در آلمان دانش‌آموزان از اوایل مرداد به‌طور تمام‌وقت به مدارس بازگشته‌اند. در اکثر ایالت‌ها، کودکان و معلمان مجبورند در مکان‌های بسته از ماسک استفاده کنند، مگر اینکه پشت میز کار خود باشند. دانش‌آموزان کلاس‌های دوره‌های مختلف در طول زنگ تفریح در قسمت‌های مختلفی از مدرسه نگه داشته می‌شوند.

در آلمان دانش‌آموزان از اوایل مرداد به‌طور تمام‌وقت به مدارس بازگشته‌اند. در اکثر ایالت‌ها، کودکان و معلمان مجبورند در مکان‌های بسته از ماسک استفاده کنند، مگر اینکه پشت میز کار خود باشند

درها و پنجره کلاس‌ها نیز تا آنجایی که امکان دارد، باز نگه داشته می‌­شوند. بیشتر معلمان به مدرسه برگشته‌اند و آموزش مجازی در شرایط خاص ادامه دارد.

فرانسه

مدارس فرانسه در روز 11 شهریور باز شدند. دانش‌آموزان بالای 11سال باید تمام‌مدت و تمام نقاط مدرسه ماسک بزنند و مدرسه باید اختلاط گروه‌های کلاسی را محدود کرده و کلاس‌ها را تهویه و ضدعفونی کند. در این کشور حضور در مدارس اجباری است. البته مدارس می­‌توانند با توجه به شرایط خود حضور دانش‌آموزان را به چند روز یا چند هفته محدود سازند. همچنین با افزایش شیوع ویروس، کلاس‌ها می‌توانند به‌طور موقت تعطیل شوند. در مهدهای کودک نیاز به فاصله اجتماعی ندارند. مدارس ابتدایی هم کلاس‌های خود را به گروه‌های دانش‌آموزی 8 تا 15نفره تقسیم می­­‌کنند و آنها را به صورت متناوب در کلاس‌های نیم‌روزی یا آموزش غیرحضوری در خانه تقسیم می‌کنند. در مدارس متوسطه هم همه دانش‌آموزان حداقل چند روز در هفته در مدرسه حاضر می­‌شوند.

روسیه

در روسیه نیز مدارس در روز اول سپتامبر باز شدند. در مدارس این کشور زمان حضور در کلاس‌های درس و زنگ تفریح متناوب است تا از ازدحام دانش‌آموزان در مکان‌های مشترک جلوگیری شود. دمای بدن دانش‌آموزان در مدرسه بررسی و دانش‌آموزانی که علایم شبیه آنفلوآنزا دارند، قرنظینه می‌­شوند. از پرسنل مدرسه نیز انتظار می‌­رود که تمام‌وقت ماسک بر صورت داشته باشند، مگر زمانی که در فاصله ایمن از دانش‌آموزان ایستاده باشند. در این کشور آموزش غیرحضوری به عنوان یک جایگزین آموزشی ارایه نخواهد شد.

اسپانیا

مدارس ابتدایی و متوسطه سال تحصیلی را در سه هفته اول ماه سپتامبر (شهریور- مهر) در سراسر مناطق آغاز می‌­کنند. حضور دانش‌آموزان در مدارس این کشور و همچنین استفاده از ماسک در کلاس برای دانش آموزان 6ساله و بالاتر اجباری است. همچنین دانش‌آموزان باید دست خود را حداقل پنج نوبت در روز بشویند. دانش‌آموزان در کلاس‌ها به گروه‌های کوچکی تقسیم می‌شوند و اعضای گروه‌های دیگر رعایت کنند. دمای بدن دانش‌آموزان هر روز صبح هنگام ورود به مدرسه بررسی می­‌شود.

سوئد

مدرسه‌های سوئد در زمان همه‌گیری کرونا باز ماندند و در اواسط ماه اوت بعد از تمام‌شدن تعطیلات تابستانی دوباره باز شدند. در سوئد وظیفه­ اجرایی‌کردن رهنمودهای مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی برعهده هر مدرسه است. داشتن ماسک در مدارس سوئد اجباری نیست. با وجود این، در برخی از شهرهای سوئد, شهرداری‌ها برنامه مدارس را تغییر داده‌اند تا از ازدحام در وسایل حمل‌ونقل عمومی جلوگیری شود. براساس گزارش مشترک سازمان‌های بهداشت عمومی دو کشور سوئد و هلند، بازبودن مدارس در بهار منجر به افزایش میزان عفونت در دانش‌آموزان سوئدی در مقایسه با کشور همسایه فنلاند که مدارس را به‌طور موقت تعطیل کردند، نشد.

هلند

در هلند مدارس ابتدایی و دبیرستان به صورت عادی در ماه مرداد مرحله‌های بازگشایی را شروع کرده‌اند. کلاس‌های دبستان و دبیرستان به صورت حضوری برگزار می‌شود. دانش‌آموزان و کادر مدرسه مجبور به استفاده از ماسک نیستند. بعضی از معلمان مخالف به بازگشت به مدارس هستند و در برخی از مدارس نیز استفاده از ماسک اجباری است. اگر دانش‌آموزی مبتلا به کرونا شود، او و خانواده‌اش باید 10 روز در خانه بمانند. کودکان بالای 6 سال که علایم مشابه دارند نیز، باید در خانه مانده و آزمایش دهند. دانش‌آموزان کم‌سن‌وسال نیز در مورد داشتن علایم خفیف مانند سرماخوردگی می‌توانند در مدرسه و مهدکودک شرکت کنند اما در صورت داشتن تب باید در خانه بمانند.

نروژ

در مدارس نروژ کودکان مجبور به استفاده از ماسک نیستند و ساعات حضور در مدرسه همانند سابق است. در نروژ دیگر آموزش آنلاین صورت نمی‌گیرد. همکلاسی‌ها در کنار هم می‌نشینند اما در مدرسه با دیگر اعضای گروه‌ها مخلوط نمی‌شوند. در طول زنگ تفریح، هر بخش زمین بازی در حیاط به گروه‌های متفاوت اختصاص داده می‌شود. زنگ‌های تفریح نیز متغیر هستند. کودکان دارای علایم باید در خانه بمانند و از نظر عفونت به کووید-19 آزمایش دهند. در مهدهای کودک، کودکان حتی در صورت داشتن زکام می‌توانند در مهدکودک حاضر شوند اما در صورت جدی‌تربودن علایم، باید در خانه بمانند.

لهستان

در لهستان مدرسه‌ها از روز 11 شهریور باز شدند. استفاده از ماسک در کلاس‌ها اجباری نیست. مسئولان مدرسه برای استفاده از ماسک و متناوب برگزارشدن کلاس‌ها خودشان تصمیم‌گیری می­‌کنند. در این کشور درخواست به تأخر انداختن بازگشایی مدارس و شهرداری­‌ها رد شده است. مدارس ابتدایی و دبیرستان در شهرهایی مانند ورشو شلوغ هستند و معلمان می‌­گویند رعایت قوانین فاصله اجتماعی و متناوب‌کردن ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه امکان‌پذیر نیست. همچنین خانواده‌هایی که کودکان خود را به مدرسه نمی­‌فرستند و از آن اجتناب می­‌کنند، ممکن است تا 10هزار زلوتی (2هزار و 710 دلار) جریمه نقدی شوند.

بزرگ‌ترین نگرانی برگزاری کلاس‌های آنلاین