ایران- سوریه؛ شروع مأموریت صعود به جام‌جهانی

شهروندآنلاین: تیم‌ملی فوتبال بعد از صعود به دور دوم مسابقات مقدماتی جام‌جهانی، حالا در مرحله نهایی کارش را شروع خواهد کرد. تیم ایران در خردادماه با چهار پیروزی حساس مقابل تیم‌های عراق، بحرین، کامبوج و هنگ‌کنگ به مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی صعود کرد. پیروزی پرگل مقابل بحرین در خاک خودش یک برد دلچسب و تاریخی بود. عراق هم مقهور توانایی‌های بازیکنان تیم‌ملی شد. اکنون به سخت‌ترین مرحله در مقدماتی جام‌جهانی رسیدیم و مأموریت صعود به جام‌جهانی دوباره از پنجشنبه 11شهریورماه آغاز خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکل تیم‌ملی مقابل سوریه نه غیبت آزمون که نداشتن تمرین و بازی تدارکاتی است، به خصوص اینکه اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی هم کرونا گرفته بود.

در چنین شبی تماشاگران به خاطر ویروس کرونا در ورزشگاه آزادی غایبند و اولین بازی ایران بدون تماشاگر برگزار می‌شود. قطعا تیم‌ملی با حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی قدرتی مضاعف پیدا می‌کند. هرچند با این شرایط کرونایی میزبانی از سوریه هم امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. مسأله‌ای که باعث عصبانیت سرمربی سوریه هم شد.



حریف اول ایران در مقدماتی جام‌جهانی را نمی‌توان حریفی دست‌وپا بسته یا از پیش بازنده دانست. سوریه همواره حریفی چغر برای تیم‌ملی بوده است، به خصوص در این دوره از مسابقات که انگیزه زیادی برای رسیدن به جام‌جهانی دارد.

سوری‌ها در مرحله قبل با هفت برد و یک شکست بالاتر از چین در گروه ایستادند و صدرنشین شدند، اما خودشان هم می‌دانند تقابل با تیم‌ملی ایران شرایط کاملا متفاوتی دارد. ما لژیونرهایی داریم که در اروپا هم می‌درخشند. مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، علیرضا بیرانوند و… فوق‌ستاره‌هایی هستند که خیلی از تیم‌های آسیایی آرزوی داشتن‌شان را دارند.

پنجشنبه شب سردار آزمون به دلیل محرومیت و دو اخطاره بودن در ترکیب ایران غایب است، اما تیم‌ملی آنقدر ستاره دارد که جای این مهاجم خوب پر شود.

بزرگ‌ترین مشکل تیم‌ملی مقابل سوریه نه غیبت آزمون که نداشتن تمرین و بازی تدارکاتی است، به خصوص اینکه اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی هم کرونا گرفته بود. به این ترتیب با حداقل تمرین و بدون بازی تدارکاتی (درست مانند مرحله قبل) به مصاف حریف می‌رویم و نمی‌توان در نیمه اول انتظار یک بازی هماهنگ را از تیم‌ملی داشت. سوریه شاید با هدف گرفتن یک امتیاز به میدان بیاید، اما اگر ملی‌پوشان با دقت و حوصله بازی و از فوتبال احساسی دوری کنند، گرفتن سه امتیاز در نخستین گام بسیار محتمل است. در بازی پنجشنبه تعداد گل هیچ اهمیتی ندارد، مهم گرفتن سه امتیاز است، بنابراین برد یک بر صفر هم می‌تواند شروع خوبی برای تیم‌ملی باشد.

**قضاوت داور ژاپنی

ریوجی ساتو، داور ژاپنی قضاوت مسابقه را برعهده دارد. داوری که یک‌بار در مقدماتی جام‌جهانی هم بازی ایران و سوریه را سوت زد، مسابقه‌ای که با نتیجه مساوی 2 بر 2 تمام شد. امیدواریم پنجشنبه شب نتیجه‌ای متفاوت و به سود تیم‌ملی رقم بخورد.

**مربی ایران: اسکوچیچ به بازی نرسد، تماس می‌گیریم

ماریو تات، دستیار دراگان اسکوچیچ که مبتلا به ویروس کرونا شده به جای او در نشست خبری قبل از مصاف با سوریه شرکت کرد. تات گفت: «فردا بازی سختی داریم و برای این برهه سخت و صعود به جام‌جهانی باید بجنگیم. 10 بازی در پیش داریم و باید بهترین نتایج را بگیریم. همه چیز رو به راه است و چند مصدومیت کوچک در تیم داریم، ولی این موضوع کار ما را سخت نخواهد کرد.»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «همان‌طور که گفتم باید بازی فردا را ببریم و هر وقتی که «بایدی» در کار است، شرایط سخت‌تر هم می‌شود. تیم ما باکیفیت و باتجربه است و در بحرین هم با شرایط سخت توانستیم نتایج خوبی کسب کنیم. تمام تیم‌های این مرحله سخت می‌جنگند تا به جام‌جهانی صعود کنند. ایران به عنوان یکی از غول‌های فوتبال آسیا به دنبال این است که به جام‌جهانی صعود کند و قطعا به دنبال بهترین امتیاز در تمامی بازی‌ها هستیم.»

مربی تیم‌ملی در پاسخ به این پرسش که آیا اسکوچیچ مقابل سوریه روی نیمکت تیم‌ملی خواهد نشست، گفت: «باور دارم که تا آخرین لحظه امیدوار باشیم که اسکوچیچ کنار تیم باشد و تیم را هدایت کند، چون در این 15 روز او روزهای سختی را در هتل داشته است. باور داریم او می‌تواند شرایط حضور در کنار زمین را داشته باشد، ولی اگر این‌گونه نباشد، حتما با او در تماس خواهیم بود، چون او بازی را نگاه می‌کند و می‌تواند نظراتش را به ما منتقل کند.»

تات در پایان افزود: «به عنوان دستیار اسکوچیچ تمام کارها را پیگیری می‌کنم، ولی با 22 سال سابقه مربیگری تجربه دارم که مکالمات در طول بازی با این مربی خیلی طول نکشد.»

**سرمربی سوریه: دیدار سختی با ایران داریم

نزار محروس، سرمربی سوریه در نشست خبری قبل از مصاف با ایران گفت: «بازی اول ما است و دیدار اول همیشه سختی خودش را دارد. در گروه سختی قرار داریم. به دلیل پروتکل‌های بهداشتی شرایط‌مان سخت است و در سفر به ایران و قطر دچار سختی شدیم.»

او ادامه داد: «بازیکنان تأثیرگذاری داریم که مصدوم هستند، اما با این وجود تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در دیدار اول نتیجه مطلوبی کسب کنیم. تیم‌ملی ایران قدرتمند است و بازیکنان توانمندی در ترکیب خود دارد. برای این مسابقه آماده هستیم، اما دوران کوتاهی برای آماده‌سازی داشتیم. تنها در قطر یک اردوی فشرده برگزار کردیم، اما با این وجود تمام تلاش خود را برای کسب نتیجه مطلوب مقابل تیم بزرگ ایران می‌کنیم.»