محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی برنامه رئیسی در سفر به سیستان و بلوچستان

 
سرویس سیاسی-

اقدام بسیار خوب و مثبتی که فعالان فضای مجازی استان سیستان و بلوچستان با هشتگ «غافلگیری-پنجشنبه» از رئیس‌جمهورشان استقبال کرده و آن سفر را در جهت حل مشکلات محرومان عنوان کردند.


رئیس‌جمهور هفته پیش از آن و در نخستین جمعه بعد از آغاز سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز به خوزستان رفته و از نزدیک در جریان مشکلات این استان قرار گرفته بود، پنجشنبه گذشته سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد سفر خود قرار داد تا در همان ابتدای کار دولت سیزدهم رسیدگی به مشکلات استان‌های محروم خوزستان و سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار دهد.
آیت‌الله رئیسی که در این سفر وزرای نیرو، راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور وی را همراهی می‌کردند، در بدو ورود به چابهار و بازدید از اسکله سنگی بندر کنارک ، با صیادان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رئیس‌جمهور همچنین طی سخنانی سفر به استانها را یکی از برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: سفر رئیس‌جمهور و اعضای دولت به استانها با هدف آشنا شدن با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و بویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی است که می‌تواند در جهت ایجاد‌اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم بویژه فقرا و محرومین در استان‌ها فعال شود.
رئیس‌دولت سیزدهم با بیان اینکه بعد از انقلاب کارهای زیادی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است،گفت: هنوز نسبت به آنچه باید در این استان انجام بگیرد فاصله وجود دارد و امیدواریم در این دولت با همکاری خود مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و جوانان فعال استان اعم از سنی و شیعه، گام‌هایی برای توسعه بیشتر استان برداریم.
آیت‌الله رئیسی از سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مهم کشور نام برد و افزود: نمی‌توانم واژه محروم را در مورد این استان بکار ببرم، اما در هر صورت اینجا برغم برخورداری‌های بسیاری که دارد، محرومیت‌هایی هم دارد که حتماً می‌تواند با تلاش همه مسئولان و پیگیری دولت، برطرف شود.
دیدار با حاشیه‌نشینان میرآباد چابهار
رئیس‌جمهور در ادامه این سفر با حاشیه‌نشینان منطقه میرآباد چابهار هم دیدار و گفت وگو کرد و از نزدیک مشکلات حاشیه‌نشینان این شهرستان را جویا شد.وی در این دیدار اظهار کرد: باید زودتر وضعیت کپرنشینان میرآباد ساماندهی شود، باید کپرها به خانه تبدیل شود.
آیت‌الله رئیسی افزود: شکل کپرنشینی بسیار بد است و نشان از عدم رسیدگی به وضعیت مردم دارد اما همینکه بسیج و سپاه و ارگان‌ها در بخش‌های مختلف برای ساماندهی اقدام کرده‌اند تشکر می‌کنیم.
بازدید از طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان مرادآباد
رئیس‌جمهور به منطقه محروم مرادآباد چابهار هم رفت و از طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان این منطقه و روند پیشرفت کار پروژه ساخت یک هزار واحد مسکونی برای محرومان بازدید کرد.
وی پس از بازدید از پروژه یک هزار واحدی مسکن و گفت‌و‌گو با دست‌اندرکاران آن، با حضور در منطقه کپرنشینی مرادآباد به طور مستقیم با مردم این منطقه محروم به گفت‌و‌گو نشست و از نزدیک از مشکلات و نارسایی‌های این منطقه مطلع شد.
رئیس‌جمهور ساماندهی وضعیت مسکن ساکنان محله محروم مرادآباد را مورد تاکید قرار داد و گفت: کپرنشینی به هیچ وجه شکل مطلوبی برای زندگی و وضعیت مطلوبی برای مردم نیست و سامان دادن وضعیت این بخش از هموطنان‌مان بسیار اقدام پسندیده‌ای است که برای مجریان و بانیان آن برکات دنیوی و اخروی فراوانی دارد.
رئیسی با قدردانی از خدمات و اقدامات ارزشمند و خداپسندانه مجموعه بسیج و سپاه در بخش‌های مختلف از جمله ساخت مسکن برای محرومان جامعه، اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی در دولت با همکاری نیروهای بسیجی و سپاهی برای کمک به بهبود وضعیت معیشت و زندگی مستضعفین و محرومین سیستان و بلوچستان از هیچ اقدام و خدمتی فروگذار نخواهند کرد.
در این بازدید مقرر شد درخصوص چگونگی تسریع در ساماندهی وضعیت این منطقه محروم در جلسه شورای اداری استان تصمیم‌گیری شود.
ادای احترام رئیس‌جمهور
به شهدای مدافع امنیت در چابهار
رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در مزار شهدای مدافع امنیت چابهار، با قرائت فاتحه به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.
وی همچنین در کنار مزار مطهر شهدای مدافع امنیت تاکید کرد: بدون تردید نقش شهدای مدافع امنیت در ایجاد امنیت و آرامش برای منطقه بسیار مهم و کلیدی است و به خانواده‌های محترم این شهیدان گرانقدر می‌گویم که درست است فرزندان شما شهید شدند، اما شهادت آنان برای منطقه، کشور و نظام جمهوری اسلامی بسیار امنیت‌آفرین بوده و نقش آنان در ایجاد امنیت و آرامش در کسوت و جایگاه شهادت کمتر از زمان حیات‌شان نیست.
رئیس‌جمهور با ادای احترام به همه شهدا و ایثارگران کشور و خانواده‌های این عزیزان اظهارداشت: مدافعان امنیت و مرزبانان در منظومه فکری ما و در سیره و گفتار امامان بزرگوار جایگاه و مقام بسیار رفیعی دارند و باید همواره نسبت به آنان ادای احترام کنیم.
رئیسی افزود: پیام شهدا همواره در فضای ایران اسلامی طنین انداز است واگر کسی گوش شنوا داشته باشد، حتما پیام آنها را که پیام خداخواهی، حق‌خواهی، توجه به مردم، ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار و دشمنان، خدمت به مردم و گره‌کشایی از کار مردم است، می‌شنود.
نشست شورای اداری سیستان‌وبلوچستان
باحضور رئیس‌جمهور در چابهار
همچنین شورای اداری استان سیستان‌وبلوچستان هم پنجشنبه شب با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم و همچنین جمعی از مسؤولان استانی و محلی در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
رئیس‌جمهور طی سخنانی در این نشست تاکید کرد : مباحث این منطقه در شورای اداری استان و در سطح وزرا و نهاد ریاست‌جمهوری پیگیری خواهد شد. خواسته درست و بحق مردم باید پیگیری شود.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در این سفر بسیاری از مشکلات مطرح شد که امیدوارم بتوانم با همه توان آنها را پیگیری کنم.
وی همچنین با بیان اینکه بهترین منطقه برای ایرانیان خارج از کشور، حضور و سرمایه‌گذاری در سواحل مکران است تصریح کرد : افزایش تولید و‌اشتغال و سرمایه‌گذاری در این منطقه برای ما بسیار اهمیت دارد و از حضور و همراهی همه قدردانی می‌کنم تا شاهد پیشرفت باشیم. گام‌هایی برای مردم برمی‌دارم تا شاهد کاهش مشکلات باشیم.
رئیس‌جمهور همچنین گفت: وضع کپرنشینی در چابهار ساماندهی و تا آخر سال نباید این وضعیت را داشته باشیم. دغدغه‌های مردم را پیگیری خواهم کرد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با حضور در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین(ع) چابهار با مردم این شهر دیدار کرد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از نعمت‌های بزرگی که خدا به این منطقه عنایت کرده، نعمت وحدت و انسجام است، اظهار داشت: مردم در سیستان و بلوچستان با گویش‌ها و مذاهب مختلف از سنی و شیعه در کنار هم زندگی می‌کنند و همه دلبسته به انقلاب، نظام، رهبری و پیشرفت و عدالت کشور هستند.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: هر کس با قلمش، حضورش و اقداماتش بر این وحدت و انسجام بیافزاید، در جهت راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده است و هر کس دانسته یا نادانسته و خواسته یا ناخواسته درخلاف این جهت اقدامی کند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.
گام‌های جدی برای رفع مشکل آب زابل
برداشته می‌شود
رئیس‌جمهور در دومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان صبح دیروز جمعه 12 شهریور وارد شهرستان زابل شد و در بدو ورود بخاطر امکان‌پذیر نبودن دیدارهای مردمی بخاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از مردم استان عذرخواهی کرد.
آیت‌الله رئیسی مشکل آب را یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم منطقه زابل دانست و افزود: قبل از اینکه به استان سفر کنیم، با همکاران دولت نشست‌هایی برای بررسی راهکارهای رفع این مشکل داشتیم. چند راهکار و پیشنهاد مطرح شده که قرار است وزیر نیرو با همکاری مسئولین محلی و استاندار، دست به کار شده و برای رفع دغدغه مردم در رابطه با آب گام‌های جدی برداشته شود.
رئیسی در پاسخ به سؤالی درباره اتصال چابهار به راه‌آهن سراسری اظهار داشت: این هم یکی از مباحثی است که در این سفر بررسی خواهد شد.
وی گفت: مقرر کرده‌ایم برای حل مشکلات استان‌های محروم، اختیارات و امتیازاتی به استاندار تفویض شود تا بتوان مشکلات این استان‌ها را با فوریت و سرعت بیشتری حل و فصل کرد و سیستان و بلوچستان جزو همین استان‌ها است.
به ‎زودی مشعل گاز در سیستان روشن خواهد شد
از حق‌آبه مردم نمی‌گذریم
رئیس‌جمهور در زابل در مراسم گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه‌السلام که با حضورحجت‌الاسلام قمی رئیس‌سازمان تبلیغات کشور و مسئولین کشوری و استانی و منطقه‌ای، صبح روز جمعه در میدان امام حسین(ع) این شهر برگزار شد، شرکت کرد.
رئیس‌جمهور در این مراسم اظهار کرد: ارادت به ساحت مقدس امام حسین(ع) سرمایه بزرگ مردم سیستان است که نباید گذاشت کمرنگ شود، باید تاکید کرد شور و شعور حسینی حفظ شود.
وی افزود: دولت جدید به مشکلات سیستان و بلوچستان حساس شده و برای همین دومین سفر استانی خود را به این منطقه اختصاص داده‌ایم.
آیت‌الله ابراهیم رئیسی با بیان اینکه برای حل مشکلات آب به دنبال راه‌کارهای میان مدت و طولانی مدت هستیم، افزود: امروز از برخی روستاها بازدید کردیم، وضعیت کشاورزی مردم سیستان را دیدم،مشکلاتی وجود دارد، کمبود بارش باران و آب برای کشاورزی و مشکلاتی که از آن رنج می‌برید و لمس کرده‌اید.
رئیس‌جمهور بیان کرد: در حال حاضر کاری که از وزیر نیرو و مسئولان منطقه‌ای انتظار داریم، لایروبی و رسوب زدایی برای انتقال آب به چاه نیمه‌ها است، قطعا برای این‌کار اعتباری اختصاص خواهد یافت.
وی با تاکید بر اینکه، حق‌آبه متعلق به سیستان قانونی است، ادامه داد: حق آبه‌ای که متعلق به این منطقه است و ما از این حق نمی‌گذریم اما نیازمند دیپلماسی فعال هستیم که حتما آن را دنبال می‌کنیم.
رئیسی بیان کرد: بحث داد و ستد مرزی و فعال شدن بازارچه‌ها به صورت قانونی تسهیل می‌شود، باید بازارچه‌ها تجارت را در منطقه فعال کنند و ‌اشتغال ایجاد شود و در پی این اتفاق به رونق اقتصادی کمک می‌شود.
وی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از توان نیروگاه‌های بادی، گفت: ما در این استان مناطق خوبی برای نیروگاه‌های بادی داریم که باید به سراغ فعال کردن آنها برویم؛ برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام با کمک نهادهای انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و... تلاش شود و قطعا می‌توان با کمک تمام قوا همه پروژه‌های نیمه‌کاره را مدیریت کرد.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به ظرفیت معادن استان سیستان و بلوچستان، گفت: ما نعمت‌های زیادی در این استان داریم باید بهره‌برداری کنیم همچنین نعمت امنیت در این استان بسیار خوب است باید قدردانی کرد، نعمت وحدت و انسجام شیعه و سنی بین همه اقوام بزرگ‌ترین نعمت است، هرچه وحدت بیشتر باشد توسعه بیشتر است.
رئیس‌جمهور همچنین در این سفر به وسیله بالگرد از مناطق مرزی ایران و افغانستان بازدید کرد.
اقدام فوری نسبت به ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها
و مبادلات مرزی
آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر خود در روستای ملاعلی در نقطه صفر مرزی بخش قرقری شهرستان هیرمند حضور یافت.
وی در جمع مردم این روستا گفت: شما مردم مرزدار شهرستان هیرمند از مرزبانی مرزهای جمهوری اسلامی ایران مرزبانی می‌کنید و حضور شما مردم مرزدار باعث پایداری امنیت در منطقه خواهد شد.
رئیس‌جمهور افزود: مردم روستا تولید‌کننده و اهل تولید هستند نه مصرف‌کننده و مشکلی که مردم در این منطقه با آن مواجه هستند مشکل کمبود نزولات آسمانی و کمبود آب است که این یک تهدید برای منطقه می‌باشد اما می‌شود در کنار تهدیدها فرصت ساخت و این را شما مردم مرزدار منطقه به خوبی نشان دادید.
آیت‌الله رئیسی بیان داشت: در این منطقه با همت و دست توانای شما مردم و خدمتگزاری مدیران دولتی تهدید کمبود آب را به یک فرصت تبدیل کرد و در نشستی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان برگزار شده است می‌شود با همت بالای شما مردم و پشتکار مدیران این تهدید را به فرصت تبدیل کرد تا این منطقه از آب بهره‌مند شود.
وی خاطرنشان کرد: در این سفر کمبود آب منطقه سیستان را با یک موضوع محوری دنبال خواهیم کرد تا هم بشود از همین ظرفیت موجود در چاه نیمه‌ها استفاده کرد و می‌شود این کار را هم با لایروبی‌ها و هم با رسوب زدایی انجام داد و هم با انتقال آب به مخازن و این انتقال آب به مخازن می‌تواند استفاده و بهره‌وری را افزایش دهد.
آیت‌الله رئیسی درخصوص بازارچه‌های مرزی اظهار داشت: برای تبادلات مرزی در بازارچه‌های مرزی در این استان باید مسئولان ساز و کار را در این بازارچه‌ها ایجاد کنند و استاندار و مدیران دستگاه‌های دولتی و گمرکات بیایند در نقطه سفر مرزی یک سری ضوابط و مقرراتی را بگذارند و به مردم اعلام کنند تا تبادل مرزی بین مردم این منطقه با کشور افغانستان انجام شود.
وی گفت: این داد و ستد می‌تواند به معیشت مردم منطقه هر دو کشور کمک کند و این تبادلات از همان قدیم بوده است و فقط باید مبادلات را ساماندهی کرد، و آقای استاندار و فرماندار سریعا نسبت به ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و مبادلات مرزی اقدام کنند و این کار در حمایت کامل قرار خواهد گرفت و به زودی این کار فعال شود.
فعال کردن اقتصاد روستا یکی از برنامه‌های محوری دولت خواهد بود
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم و خانواده‌های روستایی دوست ندارند روستای خود را ترک کنند بیان کرد: با وجود کمبود آب در این منطقه مردم، روستا و آبادی‌های خود را ترک نکردند و ما باید دنبال یک راهی برویم تا روستاییان عزیز روستاها را ترک نکنند و باید در عمل هم کاری بکنیم تا جاذبه کشاورزی در روستا افزایش پیدا بکند.
وی خاطرنشان کرد: در طرح دولت مسئله فعال کردن اقتصاد روستا یکی از برنامه‌های محوری ما خواهد بود یعنی اقتصاد روستا مانند یک کارخانه بزرگ تولیدی که خودش تولید می‌کند و تمام مردم از تولید او بهره می‌برند و این کارخانه عظیم تولیدی به نام روستا که دسترنج‌ زن و مرد عزیز کشاورز است و این کارخانه نباید به هیچ عنوان کارش کند باشد و تعطیل شود تا تولید و کشاورزی در روستا رونق داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در جمع مردم روستای ملاعلی بیان کرد: ذره‌ای یاس و نا امیدی در خود راه ندهید چرا که آینده‌ای بسیار روشن در راه خواهد بود، و آینده در دست شما دختران و پسران جوان، شما زنان و مردان و شما پیران و جوانان روشن خواهد بود و هرچه قدر هم تهدید علیه ما از ناحیه دشمن باشد،اما مردم ما با همین امیدواری کار را دنبال کنند انشالله به برکت هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و ما هم به عنوان سربازان این میدان وضعیت متفاوتی را انشاالله در همه مناطق و به ویژه در منطقه سیستان و بلوچستان رقم خواهیم زد.