کسب دهمین مدال طلای ایران در پارالمپیک

گروه ورزشی/ نهمین و دهمین روز از مسابقات پارالمپیک روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد و ورزشکاران‌مان به مصاف حریفان خود رفتند. در نهمین روز از بازی‌ها کاروان ایران به یک مدال طلا و 2 نقره دست یافت. در تیراندازی با کمان زهرا نعمتی با شکست حریفانی از کمیته پارالمپیک روسیه، برزیل و یونان فینالیست شد. او در فینال  و در تیر طلایی 6 - 5 «وینچنزا پتریلی» از ایتالیا را شکست داد و صاحب مدال طلا شد. نعمتی در 3 پارالمپیک پی درپی به چنین موفقیتی دست یافته است. او در لندن، ریو و حالا در توکیو موفق به کسب خوشرنگ ترین مدال این مسابقات مهم شده است. نعمتی گفت: «خیلی خوشحالم. افتخار بزرگی بود که نصیب من شد. این یک لحظه تاریخی بود. من تنها کسی بودم که هم پرچمدار المپیک و هم پرچمدار پارالمپیک بودم. اکنون نیز در تیر و کمان پارالمپیک تاریخ‌سازی کردم و تنها ورزشکاری هستم که با 3 طلا در 3 دوره هت تریک کرده‌ام.» او با اشاره به شرایط «تیر طلایی» تصریح کرد: «نمی‌دانم چگونه تیر طلایی را زدم. واقعاً به خدا واگذار کرده بودم و خدا آن تیر را طلایی کرد.» در دوومیدانی علی پیروج در مسابقه پرتاب نیزه کلاس T13 با ثبت رکورد 64.30 متر به مقام نایب قهرمانی دست یافت و صاحب مدال ارزشمند نقره در نخستین حضور بین‌المللی‌اش شد. همچنین علی اصغر جوانمردی در ماده پرتاب وزنه کلاس F35 با پرتاب 15.40 متر در رده چهارم ایستاد. رقابت پرتاب دیسک کلاس F11 نیز با حضور مهدی اولاد و نورمحمد آرخی، دو ملی‌پوش کشورمان برگزار شد و اولاد با رکورد 40.60 متر به مدال نقره دست یافت و آرخی با رکورد 33.37  متر در رده ششم ایستاد. در پاراکانو اسلام جاهدی در مرحله مقدماتی کانو انفرادی 200 متر کلاس VL2 و در گروه دوم با نمایندگان بلاروس، اسپانیا، پرتغال و مجارستان رقابت کرد و با زمان 1:01.395 دقیقه در رده چهارم قرار گرفت و راهی نیمه نهایی شد و امروز (شنبه) در این مرحله رقابت خواهد کرد. همچنین شهلا بهروزی‌راد در مرحله مقدماتی کایاک انفرادی 200 متر کلاس KL3 در گروه اول با نمایندگان استرالیا، آلمان، بریتانیا و سوئد رقابت کرد و با زمان 54.755 ثانیه در رده چهارم ایستاد و راهی نیمه نهایی شد. رقابت او در مرحله نیمه نهایی امروز برگزار می‌شود.
والیبال نشسته فینالیست شد، بسکتبال در رتبه نهم ایستاد
تیم ملی والیبال نشسته ایران در مرحله نیمه نهایی به مصاف بوسنی رفت و با ارائه عملکردی خوب، 3-0 و با نتایج 25 بر 16، 25 بر 16 و 25 بر 17 به برتری دست یافت و مقتدرانه راهی فینال شد. تیم ملی کشورمان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی روز شنبه در فینال به مصاف روسیه خواهد رفت. همچنین تیم ملی بسکتبال با ویلچر در رقابت برای رتبه نهم و دهم به مصاف کره جنوبی رفت و با کسب پیروزی 64 - 54 مقابل این حریف در رده نهم بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو ایستاد. تیم ایران در دوره قبلی بازی‌های پارالمپیک در رده دهم ایستاده بود، اما در بازی‌های 2020 توکیو یک پله پیشرفت داشت و رتبه نهم را به خود اختصاص داد.
طلایی دیگر در دوومیدانی


در دهمین روز از بازی‌های پارالمپیک ورزشکاران کشورمان در 4 رشته تکواندو، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی و تیراندازی با کمان به مصاف حریفان خود رفتند. در دوومیدانی حامد امیری ملی‌پوش پرتاب نیزه کشورمان در کلاس F54 با ثبت رکورد 31.35 متر به مقام قهرمانی رسید. امیری که سابقه کسب مدال نقره در پرتاب وزنه پارالمپیک 2016 را در کارنامه دارد، موفق به ثبت یک رکورد جدید در پارالمپیک شد و رکورد این بازی‌ها را که 5 سال قبل در اختیار ورزشکار یونانی بود، به میزان 1.90 متر ارتقا داد. امیری موفق شد که دهمین مدال طلایی کاروان ایران را کسب کند. او بعد از کسب مدال طلای پارالمپیک گفت: «مصدومیت پشت بازو موجب شد تا من حتی اعلام کنم توانایی رسیدن به پارالمپیک را ندارم اما خدا کمک کرد و برگشتم. من پرتاب‌هایم را دلی و برای مردم انجام دادم و مدالم را نیز با عشق به سردار دل‌ها (سلیمانی) تقدیم می‌کنم.» در تکواندو مهدی پوررهنما ملی‌پوش وزن 75- کیلوگرم کشورمان پس از استراحت در مرحله یک‌هشتم نهایی، در مرحله یک‌چهارم نهایی با «فاتح چلیک» از ترکیه مبارزه کرد و برابر این حریف 37 - 21 به پیروزی دست یافت و راهی نیمه نهایی شد. پوررهنما در نیمه نهایی «نورلان دومبایف» از قزاقستان را  24 - 6 برد و فینالیست شد. او در فینال مقابل«خوان دیه‌گو گارسیا لوپز» از مکزیک 26 -20 شکست خورد و به مدال نقره دست یافت.
در تیراندازی با کمان غلامرضا رحیمی ملی‌پوش کشورمان در ماده ریکرو انفرادی در مرحله یک‌هشتم نهایی از «کوین ماتر» از امریکا در تیر طلایی شکست خورد و از صعود به مرحله بعدی بازماند. همچنین مسابقات دوچرخه سواری استقامت جاده کلاس C4-5 پارالمپیک توکیو در پیست فوجی برگزار شد و مهدی محمدی در حالی که سه دور تا پایان رقابتش داشت به دلیل بارش باران و لغزندگی، زمین خورد و از ادامه کار بازماند.