رایزنی درباره مذاکرات و واکسن

گروه سیاسی/ وزرای خارجه آلمان و فرانسه در تماس‌های تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین شدند. مذاکرات احیای برجام با حضور هیأت‌های ایران و آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس که از ۱۳ فروردین ماه گذشته در وین آغاز شد، بعد از انجام 6 نشست در 30 خردادماه گذشته متوقف شد تا بعد از انجام انتخابات ریاست جمهوری ایران از سرگرفته شود.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مقام‌های غربی از جمله امریکا خواستار بازگشت هرچه سریع‌تر ایران به میز مذاکرات وین شده‌اند. خواسته‌ای که تاکنون به دلیل تصمیم تهران برای تغییرات محتمل در ترکیب تیم مذاکره کننده و احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی تحقق نیافته است. امیرعبداللهیان در جدیدترین اظهارات خود پیرامون این تغییرات گفته است که در روزهای آتی تکلیف این موضوع مشخص خواهد شد. او همچنین تصمیم کشور به اعزام هیأت مذاکره کننده به وین را هم منوط به سپری شدن 2 الی 3 ماه بعد از استقرار دولت جدید عنوان کرده است. همین اظهار نظر بود که موجب شد وزرای خارجه اروپایی  در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، خواستار تجدید نظر در این تصمیم و بازگشت هرچه سریع‌تر ایران به میز مذاکره شوند. به گزارش ایسنا، «ژان لودریان» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی که با وزیر خارجه کشورمان در روز پنجشنبه گذشته داشت، ضمن تبریک به وزیر امور خارجه کشورمان خواستار گسترش تماس‌ها و گفت‌وگوها درخصوص مسائل مورد توجه طرفین شد. او در این تماس تلفنی با تأکید بر اهمیت و فوریت احیای فوری مذاکرات برجام از همتای ایرانی خود خواست که هرچه سریع‌تر مذاکرات وین برای احیای برجام از سرگرفته شود. «لودریان» همچنین درخصوص گام‌های برجامی ایران در جهت کاهش تعهدات به واسطه بدعهدی طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان، ابراز نگرانی کرد. «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان هم در تماس مشابهی آغاز هرچه سریع‌تر گفت‌وگوهای وین را خواستار شد و آمادگی کشورش برای ارتقای همه‌جانبه روابط دوجانبه را مورد تأکید قرار داد. پیش‌تر یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان نیز در یک کنفرانس خبری گفته بود که آلمان فشارها به تهران را برای ترغیب این کشور به ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات وین افزایش داده است. وی در این خصوص گفت: «ما آماده‌ برگزاری مذاکرات وین هستیم اما پنجره زمانی به طور نامحدود باز نخواهد بود.» «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه هم در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان گفته‌ است که مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران در وین باید هر چه زودتر از سر گرفته شود. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: طرف ایرانی این پیام را با جدیت دریافت کرد. همزمان «لورا روزن» خبرنگار امریکایی به نقل از یک دیپلمات ارشد امریکایی نوشت که آنها هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات بین‌المللی به‌ منظور احیای احتمالی برجام هستند. این دیپلمات ارشد امریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «ما آماده‌ایم راهی پیدا کنیم تا تحریم‌های مغایر با برجام را برداریم و آنها نیز اقدامات هسته‌ای را که با برجام مغایر است  به عقب برگردانند.»ما آماده‌ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم. ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آنها نیز متعهد به این کار هستند یا نه. در غیر این صورت، ما مجبوریم مسیر متفاوتی انتخاب کنیم.»
لزوم تحقق منافع ایران در مذاکرات وین
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به همتایان خارجی خود تأکید کرد که مذاکرات احیای برجام باید ناظر بر تحقق منافع ملی ایران باشد. امیرعبداللهیان در پاسخ به وزیر خارجه فرانسه ضمن تأکید بر بازگشت اروپا و امریکا به تعهدات برجامی، تصریح کرد: ایران در مذاکراتی حضور می‌یابد که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم داشته باشد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این تماس تلفنی تأکید کرد که هیأت حاکمه امریکا به واسطه خروج غیرقانونی از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم بزرگ ایران و طرف‌های اروپایی به دلیل بی‌عملی‌شان، مسئول بروز شرایط فعلی هستند و بایستی به اجرای کامل تعهدات برجامی‌شان بازگردند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم ایران دربر داشته باشد، حضور خواهد یافت.


امیرعبداللهیان افزود: متأسفانه هیأت حاکمه فعلی امریکا نیز به‌رغم ادعاهای قبلی درصدد استفاده از تحریم‌های غیرقانونی به عنوان ابزار فشار بر جمهوری اسلامی ایران است، اما بایستی بداند که ما تسلیم چنین فشارهایی نخواهیم شد و اروپا نیز باید با موضعگیری‌های سنجیده، تلاش کند نقش سازنده‌ای را ایفا کند.
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آلمانی هم گفت که اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود و به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهند. او با اعلام اینکه اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود، اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تأمین حقوق حقه ایران بینجامد، به تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهد. وزیر خارجه کشورمان همچنین در گفت‌وگو با «شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از اصل مذاکره استقبال می‌کند، افزود: اما مذاکره  برای مذاکره، قابل قبول نیست. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به تماس تبریک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و اتریش در توئیتی نوشت: «در تماس تبریک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و اتریش در خصوص سیاست خارجی متوازن و تنظیم روابط با اتحادیه اروپا، ارسال واکسن، افغانستان، منطقه و برجام بحث شد. تأکید کردم که مذاکرات وین باید منافع و حقوق ایران را تأمین کند. رفتار غیرمسئولانه و بی‌عملی اتحادیه اروپا باید پایان یابد.»
همکاری برای واکسن کرونا
همکاری ایران و اروپا پیرامون ارسال واکسن کرونا به کشورمان یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتایان خارجی‌اش بود. وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی کشورش را برای انجام همه اقدامات به منظور ارسال واکسن «بایون تک» به مقصد کشورمان اعلام کرد. امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از آلمان خواست برای نهایی کردن مذاکرات انجام شده برای ارسال واکسن بایون تک اقدام کند. وزیر امور خارجه کشورمان دورویی امریکایی‌ها را که حتی در ارسال کالاهای دارویی و حیاتی مانند واکسن تولیدی در آلمان نیز موانع تحریمی ایجاد کرده‌اند، مورد انتقاد قرار داد.
وزیر امور خارجه اتریش نیز برای ارتقای همکاری‌ها و همچنین اهدای یک میلیون دوز واکسن طی دو هفته آتی را اعلام و از کمک جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتقال اتباع اتریشی از افغانستان تشکر و قدردانی کرد. امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر همکاری‌های اقتصادی و تجاری بویژه در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و همچنین اعلام آمادگی بر همکاری بیشتر در حوزه واکسن تأکید کرد.
همچنین «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا در پیامی خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک به او برای آغاز کارش گفت که ایتالیا در چهارچوب مکانیسم کوواکس و در مواجهه با مسائل فوری بهداشتی – درمانی کنونی در کنار ایران باقی خواهد ماند.
گفت‌وگوهای تلفنی امیرعبداللهیان با دیگر همتایان خارجی
وزیر خارجه ژاپن هم در پیامی خطاب به امیرعبداللهیان نسبت به تعمیق و تقویت روابط با ایران در دوران جدید ابراز خرسندی کرد. «موته گی توشیمیتسو » در پیامی با اشاره به سفر اخیر خود به ایران، ملاقات با امیرعبداللهیان در تهران را پربار خوانده است. وی ابراز امیدواری کرد که در دوران دولت جدید ایران روابط ایران و ژاپن در همه زمینه‌ها محکم‌تر از گذشته شود.  «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امور خارجه هند نیز طی یک تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران بر تقویت روابط دو جانبه تأکید کرد.  همچنین «نادلی پاندور»، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در پیامی خطاب به امیرعبداللهیان آمادگی خود را  برای همکاری در جهت تقویت روابط بین دو کشور و ارتقای مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی اعلام کرد. «نیکلا سلاکوویچ»، وزیر امور خارجه صربستان هم در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن دعوت از وی برای شرکت در اجلاس عدم تعهد در بلگراد، دعوت رئیس جمهوری این کشور از آیت‌الله رئیسی برای سفر به صربستان را اعلام کرد. «اسماعیل ولد الشیخ احمد»، وزیر خارجه موریتانی هم در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با تقدیر از نقش سازنده ایران در منطقه، خواستار ارتقای روابط فیمابین شد.
«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان هم در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، اخذ رأی اعتماد از مجلس و آغاز به کار وی را تبریک گفت و خواستار گسترش همکاری‌ها بین دو کشور در همه ابعاد بویژه تسهیل تجارت، حمل و نقل و ترانزیت شد. امیرعبداللهیان هم با اعلام آمادگی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور با تأکید بر احترام به مرزهای بین‌المللی، بر لزوم  مسالمت‌آمیز حل اختلافات بین دو کشور همسایه یعنی ارمنستان و جمهوری آذربایجان تأکید و آمادگی ایران برای کمک به حل این اختلافات را اعلام کرد.
همچنین «سابرامانیام جایشنکار» وزیر امور خارجه هند در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی گرم خود با وزیر خارجه کشورمان برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای خبر داد و از ایران برای تسهیل پروازهای بازگشت هندی‌ها از افغانستان تشکر کرد. بر اساس گزارش وزارت خارجه کشورمان، در این گفت‌وگو از امیرعبداللهیان برای سفر به هند دعوت شده است.
علاوه بر اینها «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه سابق و رئیس بزرگترین فراکسیون مسیحی پارلمان لبنان هم در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن تبریک به او از فروش و ارسال محموله سوخت از سوی جمهوری اسلامی ایران به مقصد لبنان تشکر و قدردانی کرد. «جبران باسیل» با انتقاد از سیاست‌های آنهایی که می‌خواهند به مردم‌ لبنان گرسنگی بدهند تا به اهداف سیاسی خود برسند، خواستار گسترش همه‌جانبه روابط فیمابین شد و ضمن انتقال پیام «میشل عون» برای رئیس جمهوری کشورمان، درخصوص تحولات منطقه با وزیر امور خارجه کشورمان به بحث و تبادل نظر پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، آمادگی ایران برای فروش محصولات نفتی خود به مشتریان جدید را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر دولت و تجار لبنان باز هم سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را داشته و تدبیری که رهبر پرافتخار حزب‌الله برای پایان دادن به این بحران دست ساخته صهیونیست‌ها بر ضد مردم لبنان انجام داد، مؤید این واقعیت است که مسیر سرافرازی لبنان تنها از اتکا به خود و استفاده از سرمایه‌ها و منابع خود می‌گذرد.
تأکید ایران و چین بر اجرایی کردن سند راهبردی ۲۵ ساله
«وانگ ایی» وزیر امور خارجه چین هم در گفت‌وگوی تلفنی دیروز با امیرعبداللهیان، با ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورش به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اسلامی ایران، بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تأکید کرد. وانگ ایی با تصریح بر اینکه جهت‌گیری چین توسعه همه‌جانبه روابط دوجانبه فی‌مابین است، اهتمام جدی رئیس جمهور چین برای توسعه روابط دو کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: معتقدیم هیچ تحول و یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند در روابط پایدار دو کشور خللی ایجاد کند. وزیر امور خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین دو کشور و از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور را مورد تأکید قرار داد. او همچنین  از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر و طی روزهای آینده به کشورمان خبر داد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز بر روابط راهبردی دو طرف و دوستی دیرینه مردم دو کشور تأکید کرد و از حمایت چین برای پیوستن کشورمان به پیمان شانگهای تشکر کرد. امیرعبداللهیان روابط ایران و چین را بر پایه دوستی راهبردی و شراکت قدیمی ارزیابی کرد و با تشریح اولویت‌های دولت سیزدهم از جمله سیاست خارجی آسیا محور، اراده ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین را مورد تصریح قرار داد.