رئیس جمهوری در میان کپرنشینان و حاشیه‌نشینان سیستان و بلوچستان

گروه سیاسی/ پنجشنبه و جمعه گذشته، در دومین جمعه پس از تشکیل کابینه یازدهم، دومین سفر استانی آیت‌الله رئیسی و هیأت دولت هم انجام شد؛ سفر به استانی کم برخوردار و محروم که رنج سالیانش چهره ایران را آزرده است؛ سیستان و بلوچستان.
اتفاقاً آیت الله رئیسی نیز برنامه‌های دیدارها و بازدیدهای خود را به کم برخوردارترین مناطق این استان  اختصاص داد. بازدید از طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان مرادآباد شهرستان چابهار، دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان اقشار مختلف مردم، نخبگان و علمای چابهار و حضور در روستای مرزی و محروم ملاعلی و گفت و شنود با اهالی روستا، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به سیستان و بلوچستان بود. این دیدارها و بازدیدها، قطعاً برای مردم منطقه، نقطه امید روشنی خواهد بود از این که عالی‌رتبه‌ترین مسئولان اجرایی کشور دردها و رنج‌های آنان را از نزدیک لمس کرده و دستورات لازم برای رفع آنان را صادر کرده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به سیستان و بلوچستان، از صبح پنجشنبه  آغاز شد و شهرستان چابهار نخستین مقصد بود. رئیس جمهوری در بدو ورود به چابهار به اسکله صیادی کنارک رفت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف آن با صیادان و ماهیگیران حاضر در این اسکله صیادی گفت‌وگو کرد. رئیسی همچنین هدف از سفر هیأت دولت به استان‌ها را آشنا شدن با مسائل و مشکلات مردم، مدیران مناطق و بویژه شناخت ظرفیت‌های اقتصادی دانست که می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال، رونق تولید، رفع مشکلات مردم بویژه فقرا و محرومین در استان‌ها فعال شود.
او با اشاره به اینکه بعد از انقلاب کارهای زیادی در استان سیستان و بلوچستان انجام شده است،اما این کارها را ناکافی دانست و ابراز امیدواری کرد در این دولت با همکاری خود مردم، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و جوانان فعال استان اعم از سنی و شیعه، گام‌هایی برای توسعه بیشتر استان برداشته شود.


 بازدید میدانی از کپرهای مرادآباد
رئیس جمهوری در ادامه بازدیدهای میدانی خود در نخستین روز از سفر استانی سیستان و بلوچستان، به منطقه محروم مرادآباد چابهار رفت و از طرح ساماندهی مسکن کپرنشینان این منطقه و روند پیشرفت کار پروژه ساخت یک هزار واحد مسکونی برای محرومان بازدید کرد. رئیسی پس از بازدید از پروژه هزار واحدی مسکن و گفت‌وگو با دست‌اندرکاران آن، با حضور در منطقه کپرنشینی مرادآباد به طور مستقیم با مردم این منطقه محروم به گفت و گو نشست و از نزدیک از مشکلات و نارسایی‌های این منطقه مطلع شد.
رئیس جمهوری ساماندهی وضعیت مسکن ساکنان محله محروم مرادآباد را مورد تأکید قرار داد و گفت: کپرنشینی به هیچ وجه شکل مطلوبی برای زندگی و وضعیت مطلوبی برای مردم نیست و سامان دادن وضعیت این بخش از هموطنان‌مان بسیار اقدام پسندیده‌ای است که برای مجریان و بانیان آن برکات دنیوی و اخروی فراوانی دارد.او با قدردانی از خدمات و اقدامات ارزشمند و خداپسندانه مجموعه بسیج و سپاه در بخش‌های مختلف از جمله ساخت مسکن برای محرومان جامعه، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در دولت با همکاری نیروهای بسیجی و سپاهی برای کمک به بهبود وضعیت معیشت و زندگی مستضعفین و محرومین سیستان و بلوچستان از هیچ اقدام و خدمتی فروگذار نخواهند کرد. در این بازدید مقرر شد درباره چگونگی تسریع در ساماندهی وضعیت این منطقه محروم در جلسه شورای اداری استان تصمیم‌گیری شود.
 ادای احترام به مدافعان امنیت و دیدار با نخبگان چابهار
رئیس جمهوری در ادامه سفر، پنجشنبه شب با حضور در مزار شهدای مدافع امنیت چابهار، با قرائت فاتحه به مقام والای شهدا ادای احترام و تأکید کرد: مدافعان امنیت و مرزبانان در منظومه فکری ما و در سیره و گفتار امامان بزرگوار جایگاه و مقام بسیار رفیعی دارند و باید همواره نسبت به آنان ادای احترام کنیم.
پس از این، آیت‌الله رئیسی با نمایندگان اقشار مختلف مردم، نخبگان، علمای شیعه و سنی و مدیران شهرستان چابهار دیدار کرد. در این دیدار صمیمی نمایندگان اقشار مختلف مردم، علمای شیعه و سنی و مدیران شهرستان چابهار ضمن قدردانی از رئیس جمهوری برای سفر به استان و اهتمام دولت برای حل مشکلات و مسائل شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان و تلاش برای توسعه استان، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. رئیس جمهوری در سخنان خود، با اشاره به موضوعات و مشکلات مطرح شده از سوی حاضران در این نشست، تأکید کرد که مسائل مطرح شده هم از سوی وزرا و هم در حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری با حضور نمایندگانی از منطقه پیگیری خواهد شد و به شکل مفصل در شورای اداری استان مورد بررسی می‌گیرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه بنا داریم هر آنچه در سفرهای استانی مطرح می‌شود، پیگیری شده و مردم از نتایج آن مطلع شوند، وضع کپرنشینان اطراف شهرستان چابهار را یکی از مسائل بسیار ناراحت کننده توصیف و تصریح کرد: باید سریعاً اقدامی صورت بگیرد و حداکثر تا پایان سال وضعیت به شکلی سامان یابد. او همچنین با اشاره به اهمیت سواحل مکران، خواستار تعیین ساز و کار و مرکزیت فعالی برای عمران و آبادی این منطقه شد و اظهار کرد: نگاه دولت به مکران به عنوان منطقه‌ای است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حوزه افزایش تولید و اشتغال به عنوان دو مسأله بسیار مهم کشور داشته باشد و سرمایه‌گذاری در مکران آینده بسیار روشن و خوبی دارد.
آیت‌الله رئیسی در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین (ع)  نیز وحدت و انسجام را یکی از نعمت‌های بزرگ برای این منطقه توصیف و تأکید کرد: مردم در سیستان و بلوچستان با گویش‌ها و مذاهب مختلف از سنی و شیعه در کنار هم زندگی می‌کنند و همه دلبسته به انقلاب، نظام، رهبری و پیشرفت و عدالت کشور هستند.
او با بیان اینکه هر کس با قلمش، حضورش و اقداماتش بر این وحدت و انسجام بیفزاید، در جهت راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده است، افزود: هر کس دانسته یا نادانسته و خواسته یا ناخواسته درخلاف این جهت اقدامی کند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.
رئیسی در ادامه مردم دلداده به انقلاب، منابع انسانی و نیروهای جوانی را که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند از سرمایه‌های بزرگ منطقه دانست و تأکید کرد: نیروی انسانی کارآمد ارزشمندترین سرمایه کشور و سیستان و بلوچستان است. باید قدر این نعمت را بدانیم. یکی از راه‌های قدرشناسی از این نعمت این است که این نیروی انسانی کارآمد درجهت گره‌گشایی از زندگی مردم به کار گرفته شود. او ابراز امیدواری کرد که دولت سیزدهم بتواند ظرفیت نیروی انسانی و به ویژه نیروی انسانی جوان و کارآمد کشور را در جای مناسبی که می‌تواند نقش‌آفرین باشد، به کار بگیرد و این نیروی ارزشمند در جهت گره گشایی از زندگی مردم مؤثر واقع شود.
 رئیسی با اشاره به گلایه برخی از مردم از اینکه سفر رئیس جمهوری و برخی اعضای دولت به سیستان و بلوچستان بدون اعلام و آمادگی قبلی بوده و لذا مردم نتوانستند از ایشان استقبال کنند، گفت: من بنا دارم این سفرها به دور از هرگونه تشریفات باشد و به صورت کاملاً کاری انجام شود تا بتوانیم به شکلی مؤثرتر و واقعی‌تر وضعیت بخش‌های مختلف کشور را از نزدیک مشاهده کرده و برای رفع مشکلات، تصمیمات کارآمدتری بگیریم.
 سفر به زابل و دیدار با مردم روستای مرزی ملاعلی
آیت‌الله رئیسی صبح جمعه در دومین روز از سفر به سیستان و بلوچستان وارد شهرستان زابل شد و در بدو ورود بخاطر امکان پذیر نبودن دیدارهای مردمی به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مردم استان عذرخواهی کرد. رئیس جمهوری مشکل آب را یکی از دغدغه‌ها و مسائل مهم منطقه زابل دانست و افزود: قبل از اینکه به استان سفر کنیم، با همکاران دولت نشست‌هایی برای بررسی راهکارهای رفع این مشکل داشتیم. چند راهکار و پیشنهاد مطرح شده که قرار است وزیر نیرو با همکاری مسئولان محلی و استاندار، دست به کار شده و برای رفع دغدغه مردم در رابطه با آب گام‌های جدی برداشته شود.
او گفت: مقرر کرده‌ایم برای حل مشکلات استان‌های محروم، اختیارات و امتیازاتی به استاندار تفویض شود تا بتوان مشکلات این استان‌ها را با فوریت و سرعت بیشتری حل و فصل کرد و سیستان و بلوچستان جزو همین استان‌ها است. رئیس جمهوری سپس درحضوری از پیش اعلام نشده به میان مردم روستای «ملاعلی» در منطقه مرزی ایران و افغانستان رفت و با اهالی این روستای دورافتاده دیدار و گفت و گو کرد. رئیسی در این دیدار صمیمی از نزدیک خواسته‌ها و مشکلات مردم این روستا را شنید و در جمع آنان سخنرانی کرد.
او با بیان اینکه در این سفر مسأله آب را به عنوان یک موضوع محوری دنبال می‌کنیم و تصمیم گرفته‌ایم، اظهار کرد: از چاه‌نیمه‌ها به عنوان یک ظرفیت در دسترس استفاده کرده و با راهکارهای موجود، سطح بهره‌وری از آنها را ارتقا دهیم. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: راهکار دوم توسعه استفاده از منابع آب ژرف است که در این منطقه آغاز شده و می‌توان به صورت گسترده‌تر از آن استفاده کرد. رئیس جمهوری انتقال آب از دریای عمان را راهکار دیگری برای رفع مشکل منطقه دانست و افزود: بازارچه‌های مرزی از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی منطقه است. استاندار، دستگاه‌های مسئول و گمرکات باید در نقطه مرزی ضوابط و مقررات لازم را وضع و اعلام کنند تا تبادلات مرزی بین مرز‌نشینان ایران و افغانستان رونق گرفته و به بهبود وضعیت اقتصادی مردم دو طرف مرز کمک کند. او با تأکید بر اینکه مسئولان استانی باید سریع‌تر نسبت به ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی اقدام کنند و مبادلات مرزنشینان را مورد حمایت قرار دهند، اضافه کرد: اقتصاد روستایی یک کارخانه بزرگ تولیدی است که تمام مردم از تولیدات آن بهره می‌برند. به هیچ وجه نباید اجازه دهیم فعالیت این کارخانه عظیم تولیدی در کشور کند شده یا تعطیل شود. تحقق این هدف با دستان توانای شما مردم که نشان دادید هر جا وارد صحنه شدید، خوش درخشیدید، ممکن است. وزیران کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس جمهوری، آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی کردند.
پیگیری حقآبه زابل با دیپلماسی فعال
آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز در ادامه برنامه‌های سفر به سیستان و بلوچستان با حضور در جمع عزاداران حضرت زین‌العابدین(ع) در میدان امام حسین(ع) زابل اعلام کرد احیای حقآبه زابل را با دیپلماسی فعال، پیگیری خواهیم کرد. رئیس جمهوری در بیان علت حضور خود در این مراسم گفت: وقتی شنیدم که شما اجتماع با صفایی به‌صورت سنواتی دارید که یادآور روحیه عاشورایی و شور و شعور حسینی مردم سیستان است، ترغیب شدم در میان شما حضور پیدا کنم.
آیت‌الله رئیسی این اظهار ارادت‌ها به ساحت مقدس ابی عبدالله الحسین(ع) را سرمایه بزرگ مردم سیستان و بسیار بابرکت دانست و درعین حال درباره تأمین گاز منطقه گفت: گازرسانی به استان با پیگیری که انجام شده بزودی مشعل گاز در منطقه سیستان روشن خواهد شد. همچنین اتصال راه‌آهن زاهدان به زابل و شبکه مواصلاتی ریلی کشور، در دستور کار است. وزیر راه با بررسی‌های قبلی در این رابطه به منطقه آمده و مصمم است که این کار را با سرعت به پیش ببرد. رئیس جمهوری اضافه کرد: نکته دیگر مسأله حقآبه منطقه است که نه ما از آن می‌گذریم و نه مردم از آن خواهند گذشت، اما احقاق این حق نیازمند دیپلماسی فعال است تا این حق مسلم مردم منطقه احیا شود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم فعال کردن هر چه سریع‌تر ظرفیت‌های معدنی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: علاوه بر لزوم گسترش فعالیت‌های معدنی در استان، باید پروژه‌های نیمه تمام استان نیز با کمک گرفتن از نهادهای انقلابی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان هر چه سریع‌تر تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند. رئیس جمهوری پس از این مراسم، در آخرین برنامه سفر خود به زابل، با حضور در مصلای این شهر با جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران این شهرستان دیدار کرد.
در این دیدار صمیمی و بی‌واسطه که در محل مصلی برگزار شد، خانواد‌ه های معظم شهدا و ایثارگران نیز دیدگاه‌ها و مشکلات خود را با رئیس جمهوری مطرح کردند.