برجام احیا خواهد شد؟ چراغ سبز آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران

یک دیپلمات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما آماده ایم راهی پیدا کنیم تا تحریم‌های مغایر با برجام را برداریم و آن‌ها نیز اقدامات هسته‌ای که با برجام مغایر است را به عقب برگرداند. وی گفت: ما آماده ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم.
خبرنامه «دیپلماتیک» لورا روزن خبرنگار آمریکایی نوشت: یک دیپلمات ارشد آمریکایی امروز گفت که آنها هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات بین المللی به منظور احیای احتمالی برجام هستند. این دیپلمات افزود در حالی که زمان یک عامل تاثیرگذار است، مهمتر این است که ایرانیان با موضعی واقع بینانه که به بازگشت متقابل به توافق کمک می کند، به مذاکرات بازگردند.
به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این دیپلمات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما آماده ایم راهی پیدا کنیم تا تحریم های مغایر با برجام را برداریم و آنها نیز اقدامات هسته‌ای که با برجام مغایر است را به عقب برگرداند.
وی گفت: ما آماده ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم.


وی افزود: ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آنها نیز متعهد به این کار هستند یا نه. در غیر این صورت، ما مجبوریم مسیر متفاوتی را انتخاب کنیم.
علی واعظ، مسئول بخش ایران در اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» گفت: ایران پیغام های غیررسمی متفاوتی درباره زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات هسته ای در روزهای اخیر ارسال کرده است. تردید ممکن است نشان دهنده این باشد که دولت جدید ابراهیم رئیسی هنوز موضع خود درباره مذاکرات و همچنین مذاکره کنندگانش را نهایی نکرده است. همچنین این ممکن است به این دلیل باشد که تهران سعی می کند از این طریق کشورهای غربی را از صدور قطعنامه احتمالی علیه ایران به دلیل همکاری ناکافی با تحقیقات در زمینه فعالیت های سابق هسته‌ای، در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باز دارد.
واعظ افزود: به نظر می رسد که ایرانی ها برخی از تصمیمات اساسی در مورد رویکرد خود در مورد مذاکرات را اتخاذ نکرده اند، از جمله اینکه چه کسی قرار است عهده دار این مذاکرات شود. نه فقط افراد، بلکه حتی اینکه کدام نهاد مدیریت این مذاکرات را بر عهده داشته باشد.
واعظ با اشاره به سه قدرت اروپایی دخیل در مذاکرات هسته ای ایران و با توجه به برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 13 تا 17 سپتامبر در وین، گفت: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها بر این باورند که به نفع آنهاست که دور هفتم گفت‌وگوها را تا بعد از جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سر نگیرند تا بتوانند با داشتن اهرم فشاری بر سه کشور اروپایی و استفاده از ترس آنها از اینکه صدور قطعنامه علیه ایران مانع از سرگیری مذاکرات شود، از صدور این قطعنامه جلوگیری کنند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید ایران، اولین سفر خارجی خود به یک کنفرانس بین المللی در بغداد و سپس در سفر به سوریه در آخر هفته گذشته و در بازخوانی های بعدی ایران از گفت‌وگوها با همتایان دیپلماتیک و اظهارات در رسانه‌ها، تاکید کرد که دولت رئیسی به دنبال آن است که ایران به عنوان یک دولت مهم در منطقه شناخته شود، نقش غرب در منطقه را مغایر با منافع ایران می داند و به دنبال این است که مذاکرات برای ایران دستاوردهای ملموسی داشته باشد. امیرعبداللهیان در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت: مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و ما امیدواریم که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف‌های دیگر بر اساس خرد و نه پیام‌های غیر سازنده بر سر میز مذاکره حاضر شوند.
امیرعبداللهیان در‌مورد زمان آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته ای که شش دور آن تا 20 ژوئن در وین برگزار شد، گفت که دولت جدید ایران ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.
امیرعبداللهیان گفت: طرف دیگر درک می کند که دو تا سه ماه طول می کشد تا دولت جدید روی کار بیاید و برای هر تصمیمی برنامه‌ریزی کند.