سه امتیاز شیرین در برد خفیف تیم ملی مقابل سوریه

گام لرزان تیم ملی!
گروه ورزش - اولین بازی ایران در دور نهایی انتخابی جام جهانی با برد اقتصادی مقابل سوریه به پایان رسید. این در حالی بود که اسکوچیچ نشسته در قرنطینه‌، بخش عمده‌ای از قوای تهاجمی‌اش را روی نیمکت محبوس کرد.
تیم ملی در اولین دیدار خود در دور نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر موفق به شکست سوریه شد تا برخلاف دیگر مدعیان آسیا مثل ژاپن و کره جنوبی، کارش را با قدرت آغاز کند. با این حال این برد در شرایطی به دست آمد که تیم ملی نمایش دلچسبی از خودش ارائه نداد و به خصوص در بخش هجومی ضعیف عمل کرد.
براساس آمار منتشرشده از سوی سایت متریکا، ایران مقابل سوریه امید گل 0.57 را داشت و تنها 8 شوت به سمت دروازه رقیب زد که 4 شوت در چارچوب بود و یکی از آنها تبدیل به گل شد که نشان می‌دهد ایران در بحث خلق موقعیت ضعیف عمل کرده که توجه به مهره‌های باکیفیت در خط میانی و خط حمله کمی عجیب بود. اسکوچیچ در این بازی از طارمی در نوک خط حمله استفاده کرد و جهانبخش، قدوس و قلی‌زاده هم پشت سر او قرار داشتند. این در حالی است که او نفراتی چون امیری، ترابی، قایدی و انصاری‌فرد را هم در اختیار داشت و مشخص است که تیم ملی از این حیث کمبودی ندارد.


البته در این بین از یک نظر هم باید به سرمربی تیم ملی حق داد چرا که لژیونرهای حاضر در فوتبال اروپا و قطر در ابتدای فصل به سر می‌برند و بازیکنان حاضر در لیگ برتر هم به تازگی از یک لیگ طولانی و فرسایشی خارج شده‌اند و برعکس چهار بازی مرحله قبل در اوج آمادگی نیستند. اتفاقی که شاید برای تیم‌های ژاپن و کره جنوبی که لژیونرهای زیادی در ترکیبشان دارند هم رخ داده و آنها روز اول نتیجه مطلوبی نگرفتند.
با این حال وضعیت تیم ملی پیش از بازی با سوریه هم تا حدودی ناامیدکننده بود. اسکوچیچ و هاشیمان به خاطر ابتلا به کرونا در تمرینات حاضر نبودند و تیم ملی برای این بازی خوب تمرین نکرد. موضوعی که مهدی طارمی هم به آن اشاره کرده بود و مشخصا نارضایتی خود را از وضعیت آماده‌سازی تیم ملی نشان داد. همچنین حرف و حدیث‌های بسیاری هم نسبت به لیست ابتدایی تیم ملی که شامل بازیکنان لیگ برتری بود، وجود داشت و هنوز کسی دلیل انتشار آن لیست و حضور چند روزه نفرات در تمرین و خط خوردنشان بدون حتی یک جلسه تمرینی با سرمربی را نمی‌داند.
به اینها اضافه کنید شایعاتی که مشخص نیست چطور از بین دو نیمه بازی سبز شدند تا در انتهای بازی سردار آزمون محروم، ناچار به تکذیب‌شان شود‌. خبر اختلاف بازیکنان با کادر فنی که در روزهای گذشته با بهانه‌هایی از جمله عدم حتی یک پست اینستاگرامی درباره نبود مربیان در حال گذران دوران کرونای تیم و یا مصاحبه‌ای برای آرزوی سلامتی‌شان از سوی ستارگان تیم در شبکه‌های اجتماعی داغ شده بود و با پرسیدن سوالی از سردار آزمون با این محتوا که آیا اختلافی بین بازیکنان و کادر فنی وجود داشته یا اسکوچیچ بین دو نیمه در ارتباطش با رختکن با بازیکنان بد حرف زده به اوج خود رسید‌. هرچند سردار تمام این شایعات را تکذیب کرد اما این پرسش باقی خواهد ماند که اساسا چنین شایعه‌ای از کجا و چگونه خلق شده است؟
اینکه بعد از بازی عزیزی خادم به‌رغم اعلام خبر منفی شدن تست مربیان‌، باز این خبر را با قطعیت اعلام نکرد و برد تیم ملی را هم حاصل دعای خوبان عالم دانست تا اینگونه هم خبرساز شود.
در چنین شرایطی اگرچه تیم ملی دست پر از بازی خارج شده و صدرنشین گروه است که اتفاقی خوبی به حساب می‌آید اما تداوم این به هم ریختگی‌ها‌، این جابه‌جایی‌ها در ارنج تیم ملی و این عدم قطعیت در بهره‌گیری از تمام توان فنی تیمی که قدرتش در خط آتش است و لااقل با همین حربه برابر تیم‌هایی چون سوریه، لبنان و امارات باید به امتیازات مورد نیاز برسد و به فکر ریسک بالا نباشد، زنگ خطر برای‌مان به صدا در آمده.
ما بردیم و حالا صدر جدول هستیم و مربی احتمالا در برابر این تهدیدها برای‌مان از معجزه منامه و ۸ برد متوالی در کارنامه‌اش می‌گوید اما ما در روز برد است که باید از تردیدها و دلهره‌های‌مان برای عزیز‌ترین تیم فوتبال‌مان یعنی تیم ملی که حضورش را در جام جهانی حداقل حق یک ملت بیش از ۸۰ میلیونی می‌دانیم، با صدایی رسا می‌گوییم چون به روز سختی، دیگر امکان گفتن این واقعیت‌ها نیست و فرصت بازسازی و اصلاح از دست رفته است.
صدرنشینی ایران در هفته اول مقدماتی جام جهانی
با تساوی امارات و لبنان، ایران به عنوان تنها برنده گروه A مرحله مقدماتی جام جهانی، صدرنشین شد.
در روزی که امارات و کره جنوبی، به عنوان دو تیم مدعی گروه از بازی خانگی استفاده لازم را نکردند و موفق به شکست حریفان خود نشدند، ایران از فرصت استفاده کرد و با کسب یک پیروزی شیرین، صدرنشین گروه خود شد.
شاگردان دراگان اسکوچیچ با تک گل بازی را به نفع خود خاتمه دادند و حالا با سه امتیاز به استقبال دیدار حساس با عراق در دوحه خواهند رفت تا یک دیدار تکراری را با حریف مرحله قبلی خود برگزار کنند. در مرحله پیش مقدماتی، بازی رفت با پیروزی عراقی‌ها خاتمه یافت اما در دیدار برگشت ملی پوشان بردی شیرین را با گل سردار آزمون رقم زدند.
کره جنوبی در دومین بازی خود میزبان لبنان خواهد بود و انتظار می‌رود بردی که در مرحله قبلی به دست آورد را دوباره تکرار کند. سوریه نیز باید رودرروی امارات قرار بگیرد.
صدرنشینی ایران در حالی رقم خورده که این هفته ژاپن نیز به عمان باخت تا از بین مدعیان تنها استرالیا و ایران به برتری رسیده باشند.
واکنش AFC و فیفا به برد تیم ملی کشورمان
تیم ملی کشورمان با پیروزی مقابل سوریه در اولین مسابقه انتخابی جام جهانی مورد تمجید فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت.
بعد از برد تیم ملی فوتبال ایران با تک گل جهانبخش مقابل سوریه، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمجید از این بازیکن پرداخت و نوشت که تیم ملی کشورمان با گلزنی علیرضا جهانبخش به پیروزی رسید. AFC نوشت که تیم ملی کشورمان حتی می‌توانست گل دوم را نیز به سوریه بزند ولی این اتفاق رخ نداد تا بازی با نتیجه یک بر صفر به پایان برسد. آنها اکنون باید منتظر بمانند تا در روز سه‌شنبه مقابل عراق در دوحه به رقابت پردازند.
AFC نوشت که تیم ملی سوریه در نیمه اول یک موقعیت طلایی داشت که عمر خربین آن را از دست داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت که تیم ملی کشورمان به اولین تیم در این گروه بدل شد که 3 امتیاز بازی را از‌آن خود کرده است. در دیگر بازی این گروه، کره جنوبی و عراق و تیم‌های امارات و لبنان کارشان را با تساوی به پایان بردند.
فیفا نیز در صفحه رسمی مسابقات جام جهانی به پیروزی تیم ملی کشورمان واکنش نشان داد و با انتشار عکسی از جهانبخش نوشت: با کاپیتان به سوی نجات و رهایی.
بازگشت اسکوچیچ به نیمکت ایران در قطر
سرمربی تیم‌ ملی قادر خواهد بود با پایان دوره قرنطینه و تست منفی کرونا برابر عراق روی نیمکت تیمش را هدایت کند.
بدترین اتفاق برای تیم ملی مثبت شدن تست کرونای دو عضو فنی تیم ملی پیش از جدال با سوریه بود. تیم ملی به واسطه مثبت شدن تست کرونای دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان در شرایطی آماده‌ اولین جدال در مسیر انتخابی جام‌جهانی شد که مربیان خود را در تمرینات پیش از این جدال حاضر نمی‌دید.
با این حال شاگردان دراگان اسکوچیچ موفق شدند در اولین گام سوریه را در استادیوم آزادی ناکام بگذارند و حریف این بار با شکست تهران را ترک کرد. حریفی که در دوره قبلی انتخابی جام‌جهانی روسیه، در هر دو بازی رفت و برگشت موفق شده بود از ایران تساوی بگیرد.
مهمترین نکته برای تیم ملی ایران در دومین بازی‌اش در مسیر جام جهانی قطر که هفته آینده برابر عراق خواهد بود، منفی شدن تست دراگان اسکوچیچ است. سرمربی کروات تیم ملی پاسخ منفی تست کرونای خود را دریافت کرده و به این واسطه قادر خواهد بود در جدال با عراق که با نظر کنفدراسیون در قطر برگزار خواهد شد، از روی نیمکت شاگردانش را هدایت کند.
اسکوچیچ البته برای این موضوع باید تست PCR نیز دریافت کند و احتمالا با توجه به مدت زمانی که درگیر این بیماری بوده، مشکلی از این بابت نخواهد داشت و در این جدال حساس در کنار زمین و نیمکت شاگردانش را برای دست‌یابی به دومین برد و نزدیک شدن به جام جهانی کوچ خواهد کرد.