رئیس جمهوری در ادامه سفر به مناطق کم‌برخوردار مطرح کرد تفویض اختیارات ویژه‌ به استانداران استان‌های محروم

رئیس جمهوری در جمع مردم زابل گفت: به ‎زودی مشعل گاز در سیستان روشن خواهد شد، همچنین راه اندازی راه آهن زاهدان به زابل و ایجاد شبکه ریلی به زابل در دستور کار است.
به گزارش فارس از زابل، مراسم گرامیداشت اولین قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات کشور و مسئولین کشوری و استانی و منطقه ای، صبح امروز در میدان امام حسین(ع) زابل برگزار شد.
رئیس جمهوری در این مراسم اظهار کرد: ارادت به ساحت مقدس امام حسین‌(ع) سرمایه بزرگ مردم سیستان است که نباید گذاشت کمرنگ شود، باید تاکید کرد شور و شعور حسینی حفظ شود.
وی افزود: دولت جدید به مشکلات سیستان و بلوچستان حساس شده و برای همین دومین سفر استانی خود را به این منطقه اختصاص داده ایم.


آیت الله ابراهیم رئیسی با بیان اینکه برای حل مشکلات آب به دنبال راهکارهای میان مدت و طولانی مدت هستیم، افزود: امروز از برخی روستاها بازدید کردیم، وضعیت کشاورزی مردم سیستان را دیدم،مشکلاتی وجود دارد، کمبود بارش باران و آب برای کشاورزی و مشکلاتی که از آن رنج می‌برید و لمس کرده‌اید.
رئیس جمهوری بیان کرد: در حال حاضر کاری که از وزیر نیرو و مسئولان منطقه ای انتظار داریم، لایروبی و رسوب زدایی برای انتقال آب به چاه نیمه ها است، قطعا برای اینکار اعتباری اختصاص خواهد یافت.
از حق‌آبه مردم سیستان نمی‌گذریم
وی با تاکید بر اینکه، حق‌آبه متعلق به سیستان قانونی است، ادامه داد: حق‌آبه‌ای که متعلق به این منطقه است و ما از این حق نمی گذریم اما نیازمند دیپلماسی فعال هستیم که حتما آن را دنبال می‌کنیم.
رئیسی بیان کرد: بحث داد و ستد مرزی و فعال شدن بازارچه‌ها به صورت قانونی تسهیل می شود، باید بازارچه‌ها تجارت را در منطقه فعال کنند و اشتغال ایجاد شود و در پی این اتفاق به رونق اقتصادی کمک می‌شود.
وی ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از توان نیروگاه‌های بادی، گفت: ما در این استان مناطق خوبی برای نیروگاه‌های بادی داریم که باید به سراغ فعال کردن آنها برویم؛ برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام با کمک نهادهای انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و... تلاش شود و قطعا میتوان با کمک تمام قوا همه پروژه های نیمه‌کاره را مدیریت کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به ظرفیت معادن استان سیستان و بلوچستان، گفت: ما نعمت‌های زیادی در این استان داریم باید بهره‌برداری کنیم همچنین نعمت امنیت در این استان بسیار خوب است باید قدردانی کرد، نعمت وحدت و انسجام شیعه و سنی بین همه اقوام بزرگترین نعمت است، هرچه وحدت بیشتر باشد توسعه بیشتر است.
راهکارهایی برای حل مشکل آب زابل اندیشیده شده است
رئیس جمهوری گفت: یکی از دغدغه‌های منطقه زابل موضوع آب است که پیش از حضور ما در این استان، نشست‌هایی در این خصوص برگزار کردیم و برای این مشکل چند راهکار پیشنهاد شده است.
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به زابل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم به مردم سیستان و بلوچستان سلام داشته و از این که نمی‌شود در این سفر آن دیدارها و ملاقات‌هایی که باید در سفرهای استانی داشته باشم با آنان برگزار کنم متاسفم. وی گفت: سعی می‌کنیم به میزانی که مشکلی از جهت اصول بهداشتی نداشته باشد در منطقه با همکارانم حضور پیدا کنم و با هم‌فکری مسئولان محترم محلی، نماینده ولی فقیه و استاندار و مسئولان دیگر در جریان مسائل منطقه قرار بگیریم و برای هر کدام به یاری خدا راهکارهایی داشته باشیم.
رئیسی افزود: یکی از دغدغه‌های منطقه زابل موضوع آب است و ما قبل از اینکه به این استان بیاییم یک نشست‌های داشتیم با همکاران راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد و برای آن ۲ یا سه راهکار پیشنهاد شده است.
رئیس جمهوری گفت: قرار است وزیر نیرو که ایشان نیز در این سفر همراه ما هستند با همراه مسئولان محلی و استاندار برای موضوعات فکر می‌کنند و ما هم دست به کار شویم و بتوانیم برای رفع دغدغه مردم گام جدی برداریم.
وی بیان کرد: پروژه راه‌آهن سیستان از مباحثی که مطرح شده و ان‌شاء‌الله آن را در این سفر بررسی می‌کنیم.
رئیسی اظهار کرد: برای برخی از استان‌ها به دلیل مشکلاتی که دارند یک ویژگی قائل شدیم که استانداران آن بتوانند موضوع را سریع‌تر با دولت مطرح کنند و اختیارات ویژه داشته باشند که خودشان در استان مسائل را حل و فصل کنند که سیستان و بلوچستان جزو همین استان‌هاست.