وزیر بهداشت: برنامه ما واکسیناسیون عمومی و قرنطینه هوشمند است

 سرویس جامعه جوان آنلاین: عاشقان حسینی یک سال را بی‌قرار و چشم انتظارند تا دل به دریای عشق حسین (ع) بزنند و با طی طریق عاشقی، اربعین حسینی را در جغرافیای عشق حسین نفس بکشند و در بین‌الحرمین زیارت اربعین بخوانند، اما کرونا فرصت این معاشقه را از عاشقان حضرت اباعبدالله گرفت. امسال خبر‌هایی از برگزاری مشروط راهپیمایی اربعین به گوش می‌رسد. به گفته وزیر بهداشت طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، افرادی که می‌خواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته باشند، باید دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌باشند، در غیر این صورت، مجوز خروج از کشور و ورود به عراق را نخواهند داشت. حالا پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی با شرط رعایت کامل شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی و صرفاً از بین افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای باشند و به طور کامل واکسینه شده‌اند، صورت می‌پذیرد. البته پیش‌ثبت‌نام انجام‌شده به منزله انجام قطعی سفر اربعین نیست و انجام سفر مشروط به موافقت دولت عراق و شرایط اعلامی از سوی آن کشور است. از سوی دیگر به گفته وزیر بهداشت تنها شش هفته برای مقابله با موج بعدی کرونا فرصت داریم و در این مدت باید با اجرای قرنطینه هوشمند و واکسیناسیون سریع برای مواجهه با پیک بعدی آماده شویم. آمار فوتی‌های کرونایی همچنان بالاست و در ۲۴ ساعت منتهی به روز ۱۴ مرداد ماه ۶۱۰ بیمار کرونایی دیگر چشم از جهان فرو بستند. بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲۵ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۴۳۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۴۰۷ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۰ هزار و ۶۷۴ نفر رسید. ۷ هزار و ۶۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. طبق آمار تاکنون ۱۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۸۵۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۶۶۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۲۷ دوز رسید. در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضع قرمز، ۱۴۴ شهر در وضع نارنجی و ۵۸ شهر در وضع زرد قرار دارند. حالا با نزدیک شدن به اربعین حسینی همه می‌خواهند بدانند آیا امسال هم راهپیمایی اربعین منتفی است یا می‌توان با تدابیر این طی طریق عاشقی را هر چند محدودتر و با ضوابط و مشروط برگزار کرد؟
شرط حضور در راهپیمایی اربعین
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک همزمان با گسترش واکسیناسیون، دریافت بسیاری از خدمات منوط به داشتن کارت واکسن خواهد بود، درباره برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: «در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد افرادی که می‌خواهند در مراسم اربعین حسینی حضور داشته‌باشند باید حتماً دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌باشند یا این هفته، واکسن را دریافت کنند در غیر این صورت، مجوز خروج از کشور و ورود به عراق را نخواهند داشت.»
کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) هم اطلاعیه پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی را منتشر کرد. طبق این اطلاعیه افراد فاقد بیماری‌های زمینه‌ای به شرط دریافت دو دوز واکسن کرونا تا پایان هفته جاری (روز جمعه مورخ ۱۹/۶/۱۴۰۰)، از طریق سامانه سماح به آدرس Samah. haj. ir می‌توانند برای راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کنند.


همچنین ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به مدت ۷۲ ساعت قبل از اعزام الزامی است. زمان پیش‌ثبت‌نام از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه آغاز و به مدت سه روز تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۷/۶/۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. ثبت‌نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد.
در این اطلاعیه تأکید‌شده با توجه به عدم اعلام موضع رسمی دولت عراق تا این لحظه، دریافت مشخصات متقاضیان در مرحله پیش‌ثبت‌نام به هیچ‌وجه به معنای قطعیت در تشرف متقاضیان نیست و تصمیم‌گیری در این خصوص منوط به مجوز رسمی دولت عراق و ستاد مرکزی اربعین خواهد بود.
۶ هفته زمان برای مدیریت پیک بعدی
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه شش هفته زمان داریم تا بتوانیم پیک بعدی بیماری را مدیریت کنیم، تأکید کرد: «در این مدت باید حداکثر توان خودمان را برای واکسیناسیون به کار بگیریم.»
عین‌اللهی در دیدار سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه مهم‌ترین راهکار مدیریت کرونا، واکسیناسیون است، افزود: «حجم بالایی از واکسن در حال واردات به کشور است و تا پایان ماه آینده، بخش عمده‌ای از واکسیناسیون عمومی در کشور انجام می‌شود.»
وی با تأکید بر اینکه برای واکسیناسیون عمومی نیازمند یک حمایت جدی در سطح ملی هستیم، گفت: «باید حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در عرض ماه‌های آینده تزریق کنیم و تولید و واردات به حد کافی در دستور کار است، اما باید همه مردم و دستگاه‌ها به وزارت بهداشت در این زمینه کمک کنند، چون این کار به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است.»
عین‌اللهی یادآور شد: «باید روزانه حداقل دو برابر آنچه هست واکسن در کشور تزریق شود تا بتوانیم در کنترل بیماری کرونا موفق باشیم. پیک پنجم بیماری تقریباً در حال طی شدن است و مرگ و میر‌های بالای این روز‌ها به دنبال تعداد بالای بیمار در یکی دو هفته اخیر است، اما خوشبختانه تعداد بیماران شناسایی شده به نسبت رو به کاهش است.»
اجرای قرنطینه هوشمند
وزیر بهداشت با بیان اینکه از هر دستگاه و سازمانی که در واکسیناسیون عمومی به وزارت بهداشت کمک کند، استقبال می‌کنیم، گفت: «یکی از برنامه‌های ما در وزارت بهداشت، قرنطینه هوشمند است.»
به گفته عین‌اللهی وقتی قرنطینه هوشمند اجرایی شد، همه فعالیت‌های روزمره با کارت واکسن، قابل انجام است و لازم نیست که دیگر از قوه قهریه استفاده کنیم و مردم با داشتن کارت می‌توانند مسافرت بروند، در هتل‌ها اقامت داشته باشند و خدمات مختلف از جمله حمل و نقل عمومی به راحتی قابل ارائه است. با اجرایی شدن قرنطینه هوشمند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.