چهاردهمین شهردار تهران آغاز به‌کار کرد

علیرضا زاکانی؛ چهاردهمین شهردار تهران دیروز با حضور در صحن علنی شورای شهر به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. او در این جلسه که به ریاست مهدی چمران پس از دو هفته غیبت به علت بیماری برگزار شد؛ گفت: در سایه حضور رهبری می‌خواهیم نوکری مردم را بکنیم. همه مسئولان باید تعهدات خود را نسبت به شهر و شهروندان ادا کنند. بی‌تردید باید از کلانشهر تهران الگویی برای جهان اسلام بسازیم.
به گزارش ایسنا؛ شهردار تهران با ابراز امیدواری درباره شناخت کامل خود از شهرداری ظرف ۲۶ روز گذشته گفت: در این مدت توجه خود را به شناخت محیط و مجموعه شهرداری تهران معطوف کردم، هر چند که هرچه زمان برای این کار گذاشته شود کم است. در این مدت در خدمت اعضای شورا، معاونان و همچنین در خدمت عزیزان مناطق بودم تا از دانش آنها بهره بگیرم که در این راستا جلسات بسیاری برگزار شد.
وی تأکید کرد: امروز با شهروندانی مواجه هستیم که از ما ناراحت هستند که چرا آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم. با شهروندانی مواجه هستیم که اعلام می‌کنند چرا با فقر، فساد و تبعیض با جدیت لازم برخورد نشده است. ما با شهروندانی مواجه هستیم که ناراحت هستند از ارائه خدماتی که علی‌رغم زحمت همه دوستان، شایسته و در شأن شهروندان نبوده است.
زاکانی با تأکید بر اینکه باید مبتنی بر نیاز تحولی و نیاز شهروندان راه نویی را انتخاب کنیم؛ گفت: امروز هویت دینی و ایرانی ما در شهر نمایان نیست. با شهری مواجه هستیم که فاصله جنوب و شمال آن بسیار معنادار است و امکانی ایجاد نشده که از یک شرایط مساوی شهروندان بهره‌مند باشند و متأسفانه با شهری مواجه هستیم که گسل‌های خطرناکی آن را تهدید می‌کند. وی با بیان اینکه شهرداری تا پایان سال 99؛ 66 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، ادامه داد: امروز باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود بانکی بابت بدهی‌های شهرداری تهران پرداخت شود ولی از طرفی دیگر شهرداری طلب‌هایی دارد و امکاناتی در اختیار دارد که با نگاه به آینده باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم. برخی تصمیمات و شرایط به ما آسیب زدند؛ اما این‌طور نیست که شهر دچار انسداد شده باشد.


وی افزود: محور دوم تلاش ما همبستگی حاکمیتی است. چرا که آنچه در شورا و شهرداری به عنوان تلاش مد نظر است کفایت نمی‌کند و باید مسئولان کشوری نیز در هم‌راستایی با این مجموعه‌ها حرکت کنند. محور سوم به میدان آوردن مردم است. در این مسیر باید از ظرفیت نخبگان و متخصصان استفاده کنیم. نهایتاً محور چهارم هوشمندسازی و ترکیب همه ظرفیت‌ها بر مدار فناوری است. ضرورت دارد افکار عمومی در معرض اطلاعات دقیق قرار داده شوند و ما نیز خود را شفاف کنیم. در راستای اجرای این محورها ظرف مدت یک‌ سال در دو مقطع فوری اقدامات دنبال خواهد شد.
زاکانی با اشاره به اینکه در دوره آقای قالیباف کارهای جدی برای کالبد شهر انجام شده افزود: امروز نیازمند توسعه شهر هستیم. از هفت خط مترو که فعال هست حدود ۱۵۰ کیلومتر دیگر مترو باقی مانده که نیازمند تأمین ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. نوسازی اتوبوسرانی نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان امکان مالی نیاز دارد. با وجود این طلب‌های جدی شهرداری از جمله ۶۳۰ واگن مترو وجود دارد که باید همگی پیگیری شوند تا دغدغه‌ای برای مردم باقی نماند. مشکل کمبود منابع مالی در شهرداری وجود دارد اما ضرورت دارد که با راهکاری مناسب ارائه خدمات در شهر افزایش پیدا کند. لذا در خلال انجام کارهای فوری پنج قرارگاه را ساماندهی خواهیم کرد تا از همه ظرفیت‌ها بهره بگیریم.
وی ادامه داد: موضوع اجتماعی به عنوان موضوع اصلی باید پذیرفته شود تا چهره شهر از معضلات اجتماعی همچون معتادان متجاهر و کودکان کار با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های دستگاه‌های مرتبط در این امر پاک و به سمت ساماندهی سوق داده شود.
زاکانی با اشاره به پخش کلیپی از سوی صدا و سیما گفت: در این کلیپ خیریه‌ای به ۳۰۰ نفر از نیازمندان و کسانی که دچار نقص توانایی جسمی بودند کمک می‌کند که در آن اعلام شد شهرداری به عنوان مانعی، بخشی از اقدامات آنها را با اختلال مواجه کرده، لذا همان شب گذشته تماس گرفتم تا تیم ویژه‌ای با رفتن به آن محل هر امکانی را که از دست ما بر می‌آید برایشان فراهم کند.
به گزارش ایرنا؛ زاکانی همچنین در حاشیه شورا با بیان اینکه نباید با موضوعات مردم، سیاسی برخورد شود و بنا نیست سرنوشت جامعه با سیاسی‌‍‌کاری گره بخورد، گفت: روند انتصاب من به عنوان شهردار پایتخت به‌طور کامل قانونی و حقوقی است.
وی با بیان اینکه کسانی که کارزاری با همین موضوع امضا کرده بودند اطلاعاتشان ناقص بود؛ افزود: من هم می‌توانستم امروز مواردی را پشت تریبون مطرح کنم که خیلی‌ها خجالت بکشند؛ اما بنا نیست که با مسائل مربوط به شهر و شهروندان سیاسی‌‌کاری شود. شهردار شدنم به‌طور کامل قانونی و برداشت حقوقی است و مسئولان مربوطه پیرو درخواست وزارت کشور پاسخ دادند که قانونی است؛ اما باز به این بسنده نشد و از هیأت وزیران سؤال شد و آنها هم موضوع را قانونی اعلام کردند و مسئولیتش با وزیر کشور است. وی درباره پرداخت نکردن هزینه پایتخت بودن تهران از سوی دولت، گفت: تهران به عنوان پایتخت هم حق و حقوق و چارچوب‌هایی دارد و اهتمام مسئولان بر این است که آن را ادا کنند.
وی درخصوص انتصاب معاونان در شهرداری گفت در حال بررسی هستیم و امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های درون شهرداری و حسب ضرورت بیرون از این نهاد، فراهم کنیم تا هم ادامه خدمت شایسته معاونان باشد و هم در این مسیر، تغییر و تحول ایجاد کنیم.
شهردار تهران درباره حمل و نقل عمومی هم گفت: می‌خواهیم ظرفیت‌هایی که در حال استهلاک است بازبینی شود، به‌طور مثال ۳۶۴ واگن ما دچار خرابی بود که تعمیر آنها باید در اولویت باشند یا بخش زیادی از اتوبوس‌ها نیازمند یک بازبینی است. در مرحله بعد اضافه شدن ظرفیت اتوبوس‌های جدیدی که کارهایش را در دست انجام داریم و درباره مترو، ورود۶۳۰ واگن مترو از سه، چهار سال قبل، نیاز به ۱۵ درصد تأمین مالی دارد که به دنبال تأمین آن هستیم. همچنین پیگیر فعال شدن ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سیستم خدمات‌دهی هستیم.
او درباره انتقاد کردن رسانه‌ها هم گفت رسانه‌ها باید دو کار را انجام دهند؛ یکی نقد منصفانه و دیگری دفاع واقع‌بینانه تا اگر عده‌ای سیاسی‌کاری کردند، واکنش مناسب داشته باشند، به‌طور مثال در همین روزها من سکوت کردم؛ اما عده‌ای جوسازی کردند برای آنکه آرامش شهر را به هم بزنند با این حال رسانه‌ها باید دقت کنند و امیدوار هستیم بتوانیم خدمتگزار شایسته‌ای برای مردم باشیم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفت: تهران شهری نیست که تنها به خود محدود شود، بلکه شهری بزرگ است که هر حرکتی در آن در کل کشور تأثیرگذار است و تمامی حرکت‌ها در تهران روی کل کشور تأثیر می‌گذارد. لذا امیدواریم همانند سال‌های گذشته شاهد تأثیرات مثبت باشیم.