طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ زنان علیه طالبان

زنان در افغانستان برای گرفتن حقوق اجتماعی خود از حکومت طالبان دست به اعتراضات گسترده و بی سابقه‌ای زدند و نسبت به جای خالی زنان در حکومت جدید طالبان انتقاد کردند، آیا طالبان رویه خود را نسبت به زنان تغییر خواهد داد؟
شهرهای بزرگ افغانستان در روزهای اخیر به صحنه اعتراضات گسترده زنان برای مطالبه حقوقشان از گروه طالبان که حالا قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند، تبدیل شد، زنانی که مورد تحسین جامعه جهانی قرار گرفتند چرا که در شرایط خفقان شدید ناشی از به قدرت رسیدن اسلامگرایان افراطی در افغانستان مطالبات خود را در خیابان‌ها فریاد زدند و خواستار توجه به حقوق زنان شدند.
به گزارش رویداد24، از پنجشنبه گذشته تاکنون، زنان در افغانستان برای گرفتن حقوق اجتماعی خود از حکومت طالبان دست به اعتراض زدند. آنها با شعارهای کابینه‌ای قهرمان با حضور زنان، حق و حقوق زنان برابری با مردان و آزادی بیان ما نتیجه توان ما به دنبال به رسمیت شمردن حقوق زنان در حکومت جدید هستند.
هرات یکی از شهرهای بزرگ و مهم افغانستان روز پنجشنبه گذشته (‌۱۱ شهریور) شاهد تجمع بی سابقه گروهی از زنان افغانستان علیه طالبان بود. آن‌ها در روز اعتراضات در برابر طالبان ایستاند و مطالبات خود را فریاد زدند و خواستار توجه به حقوق زنان و دستاوردهای آنان در بیست سال گذشته شدند.


به گزارش سی بی اس نیوز در اعتراضات روز پنجشنبه در شرق افغانستان تقریبا ۵۰ زن معترض پلاکارد‌هایی با شعار‌های اعتراض آمیز در ارتباط با اهمیت حقوق زنان در دست داشتند که در آن خواهان تحصیل، کار و امنیت شدند. بخشی از این معترضان که از بیم محدودیت‌های شدید طالبان بر زنان به خیابان‌ها آمده بودند، در شعارهای خود فریاد می‌زدند که اگر حکومت جدید طالبان در افغانستان به دخترانشان اجازه دهد به مدرسه بروند و ادامه تحصیل دهند آن‌ها پوشش برقع را خواهند پذیرفت.
در اولین حضور طالبان در قدرت در افغانستان (طالبان پس از تصرف افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نام امارت اسلامی افغانستان بر تقریباً سه چهارم این کشور حکومت کرد)، قبل از برکناری توسط حملات ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، زنان و دختران از تحصیل و اشتغال محروم بودند. استفاده از برقع در مجامع عمومی اجباری بود، زنان نمی‌توانستند بدون یک همراه مرد از خانه خارج شوند و اعتراضات خیابانی غیر قابل تصور بود.
اکنون اما بازگشت طالبان به افغانستان پس از بیست سال سایه وحشت و ترس را بر جامعه زنان در افغانستان انداخته، زنان شاغل، زنان تحصیلکرده، زنان هنرمند و ورزشکار همگی با سرخوردگی دوران بازگشت یکی از افراطی ترین گروه‌های اسلامی را شاهد هستند و تلاش می‌کنند تا بتوانند روزنه‌ای به سوی به رسمیت شناختن حقوق زنان در حکومت جدید طالبان به روی خود باز کنند.
فرشته طاهری یکی از زنان معترض در گفت‌وگوی تلفنی به رسانه‌ها گفته است: ما اینجا هستیم تا از حق و حقوق خود دفاع کنیم. ما می‌توانیم برقع و چادر بپوشیم، اما به شرط آنکه طالبان به زنان اجازه دهد تحصیل و کار کنند.
اعتراض گسترده زنان در افغانستان به آرامی سپری نشد و دومین روز تظاهرات شماری از فعالان حقوق زن و خبرنگاران در شهر کابل به خشونت کشیده شد. به گفته‌ی آنان، طالبان با پاشیدن گاز اشک‌آور مانع ادامه تظاهرات شان شدند.
اعتراض زنان علیه طالبان به شهرهای کابل و هرات محدود نشد و زنان در ایالت نیمروز نیز به خیابان آمدند و مطالباتی را در ارتباط با حقوق زنان مطرح کردند. به گزارش هرات تایمز، آن‌ها خواهان رعایت حقوق زنان و بازگشت به کار و سایر فعالیت‌های اجتماعی هستند.
هرات یکی از شهر‌های قدیمی واقع در جاده ابریشم در نزدیکی مرز ایران است که گرچه برخی از زنان از قبل در آن برقع می‌پوشیدند، اما یکی از مناطق استثنایی و بین‌المللی برای مراکز محافظه‌کارتر بوده است.
جای خالی زنان در حکومت طالبان
طالبان که در ماه گذشته بعد از حملات سریع و برق‌آسا به افغانستان و اشغال یک به یک شهر‌های این کشور حال بر مسند قدرت نشسته است و اکنون در حال بحث و مذاکره درباره نحوه آرایش دولت جدید در افغانستان است.
آن‌ها متعهد شده اند که رهبری‌شان مشمول خواهد بود، اما بسیاری تردید دارند که زنان در دولت جدید افغانستان جایی داشته باشند، یکی از رهبران ارشد این گروه قبلاً در مصاحبه‌ای با بی بی سی نیوز گفته است که زنان در سطح مشاغل کابینه قرار نخواهند گرفت.
مریم ابرام یکی دیگر از معترضان گفته است: ما اخبار را دنبال می‌کنیم اما در جلسات و گردهمایی‌های طالبان حضور زنان را نمی‌بینیم.
طالبان در حال حاضر وعده یک قانون معمول‌تر را به مردم افغانستان داده است و متعهد شده که زنان اجازه کار خواهند داشت، اما در محدوده قوانین شرعی اسلامی.
سایر اخبار این روزنامه
وعده‌های رئیس‌ جمهوری در اولین گفت‌وگو با مردم بررسی شد واقع گرایی رئیسی ژوبین صفاری خط باریک پوپولیسم مذاکره‌ای که سخت به نتیجه می‌رسد معمای مبهمِ احیای برجام در افغانستان چه خبر است؟ ضد و نقیض‌ها از دره مقاومت طالب‌ها حقوق زنان را به رسمیت می‌شمارند؟ زنان علیه طالبان بدون هماهنگی تیم اقتصادی دولت کاری نمی‌توان از پیش برد ایجاد یک میلیون شغل در سال؛ از شعار تا عمل از تراکتوری که زنوزی تحویل گرفت تا تراکتوری که تحویل داد میراث پدرخوانده بعد از مالکیت سه ساله «ابتکار» چالش‌های حوزه مسکن را در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد مسکن، بخش فراموش شده در دولت‌ها محسنی اژه‌ای در نشست با هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی به روز شود دادستان کل کشور: برگ سبز خودرو سند مالکیت است محمد باقر قالیباف: گام اول در تعامل بین دولت و مجلس به خوبی برداشته شد تلاش برای جدایی مسکن از راه ادامه دارد؟ زیلوی رنگ و رو رفته «تفکیک و ادغام» کفِ صحن بهارستان