رکوردشکنی واکسیناسیون کرونا تزریق 884 هزار دُز در یک روز

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای ضمن تشریح اخرین وضعیت کرونا در کشور، از شکسته شدن رکورد تزریق روزانه واکسن خبر داد.
به گزارش وبدا، در اطلاعیه دیروز این مرکز آمده است: «تا کنون ۱۹ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۹۵۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۳۰۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۰ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۵۴ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه
salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.
در شبانه‌روز گذشته با تزریق ۸۸۴ هزار و ۸۱۰ دُز واکسن در کشور، رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا شکسته شد.


از 15 تا ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۱۳۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۱۴ نفر از آنها بستری شدند. با این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۱۸۴ هزار و ۱۲۴ نفر رسید. ۷ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
متاسفانه در طول این مدت، ۶۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۱ هزار و ۸۹۲ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون چهار میلیون و ۴۲۲ هزار
و ۷۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.تا‌کنون ۲۹ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۸۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز،
۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»
دو شیفته شدن مراکز واکسیناسیون در استان تهران از امروز
همچنین، استاندار تهران در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان از دو شیفته شدن مراکز واکسیناسیون در استان تهران از امروز خبرداد.
انوشیروان محسنی بندپی اظهار داشت: در حال حاضر بیماران سرپایی ۹ درصد و بیماران بستری 6/8 درصد در استان تهران کاهش داشته اما متاسفانه هنوز آمار فوتی‌ها بالا است.
محسنی بندپی افزود: در حال حاضر میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان ۶۴ درصد است این در حالی است که تراکم جمعیت در استان تهران بسیار بالا می‌باشد.
وی ادامه داد: ناوگان حمل‌ونقل شهری، دفاتر پیشخوان، بانک‌ها و پاساژها کماکان کمترین میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی را دارند و در بازرسی که در حوزه صیانت سلامت شهروندان صورت گرفته قطعا در این خصوص برخوردهای اداری و قضایی صورت خواهد گرفت.
استاندار تهران گفت: تا عصرروز یکشنبه، ۳۶ درصد مردم استان یعنی پنج میلیون و ۱۱۶ هزار و ۷۱۹ نفر در استان تهران واکسینه شده‌اند که در مقایسه با آمار کشوری این آمار قابل قبول است.
محسنی بندپی ادامه داد: اگر بازگشایی مدارس را به تعویق‌انداختیم به این خاطر است که دانش‌آموزان باید هر دو‌ دز واکسن را دریافت کنند تا بعدها با مشکل مواجه نباشیم.
وی تاکید کرد: مراکز ۱۳۵ گانه واکسیناسیون در سطح استان از روز چهارشنبه به صورت دو شیفت فعالیت می‌کنند و نیروهای بسیج، هلال احمر و نیروهای مدیریت بحران شهرداری تهران به کمک کادر درمان می‌آیند.
استاندار تهران خاطرنشان کرد: کمیته پیشگیری از سرقت نیروی انتظامی اعلام آمادگی کرد تا محموله‌های واکسن در استان را از مقصد تا مبدا اسکورت کنند و درخصوص سرقت واکسن یکی دو مورد وجود داشت که البته عوامل آن شناسایی و با آنها برخورد شد.
راه‌اندازی مراکز ۲۴ ساعته واکسیناسیون
در استان تهران
همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی واکسیناسیون در استان تهران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، گفت: خبرهای خوبی از واردات واکسن با حجم بالا رسانه‌ای شده و تعدادی از واکسن‌های تولید داخل نیز برای آغاز فاز سوم آزمایشات، مجوزهای لازم را اخذ کرده است. تحقیقات از انجام فاز سوم آزمایشات برخی واکسن‌های تولید داخل نیز نشان از اثربخشی و عوارض کم جانبی این واکسن‌ها دارد.
زالی ادامه داد: در نشست مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در استان تهران با حضور وزیر بهداشت مقرر شد به منظور افزایش ظرفیت واکسیناسیون هر دانشگاه، سه مرکز را به عنوان مراکز ۲۴ ساعته معرفی کند که اسامی این مراکز در روزهای آتی اعلام عمومی می‌شود.
دریافت همزمان نوبت تزریق اول و دوم
وی با تاکید بر لزوم حفظ کرامت شهروندی در تکمیل فرآیند ایمنی زایی، گفت: مقرر شد افراد واجد شرایط با ثبت‌نام در سامانه، زمان تزریق نوبت اول و دوم را همزمان دریافت کنند تا از ازدحام و اتلاف وقت جلوگیری شود.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، توجه به اظهار نظرهای مبتنی بر شواهد درخصوص تزریق واکسن را ضروری دانست و افزود: بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، تمام واکسن‌ها با میزان اثربخشی بیش از ۵۰ درصد مورد قبول است که خوشبختانه تمام واکسن‌های وارداتی و تولید داخل این معیار را دارند.
بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است
زالی با اشاره به اینکه بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، گفت: بر اساس گزارشات متعدد علمی، میزان ابتلای شدید، بستری در بخش‌های ویژه و مرگ و میر در بین افراد واکسینه شده، به طور چشمگیری کاهش داشته است.
اپلیکیشن «سامانه سلامت وزارت بهداشت»
جعلی است
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بدافزاری به نام جعلی «سامانه سلامت وزارت بهداشت» در فضای مجازی درحال انتشار است که اطلاعات هویتی اشخاص را به بهانه‌ «ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» از کاربران دریافت و به مهاجم ارسال می‌کند.همچنین این بدافزار دسترسی کاملی به پیامک‌ها گرفته و لینک دانلود خود را، برای تمامی مخاطبین قربانی ارسال می‌کند.لذا تاکید می‌گردد تنها روش ثبت‌نام واکسن کرونا صرفا سامانه سلامت به نشانی اینترنتی
salamat.gov.ir است.»
تکذیبیه وزارت بهداشت
درخصوص میزان پوشش واکسیناسیون
معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز میزان پوشش واکسیناسیون کووید 19 که در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را تکذیب کرد.
بر اساس این اطلاعیه، مقادیر عنوان شده در برخی شبکه‌های اجتماعی در مورد میزان واکسن تزریق شده تا روز پانزدهم شهریور و همچنین درصد پوشش استانی واکسیناسیون بر مبنای جمعیت هدف، کذب محض بوده و کاملا جعلی است.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت از همه هموطنان عزیز خواست اخبار مربوط به واکسیناسیون کووید 19 را فقط از طریق پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «وبدا» و رسانه‌های رسمی کشور دنبال کنند.