ایران در زمین آمریکا بازی نمی‌کند همه اقوام افغانستان باید در حکومت سهیم باشند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در حالی آغاز شد که بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار قرار داشت.
در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی طرح امنیت غذایی محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: باید در جریان مخالفت خود با پیشنهاد حذف کل ماده ۷ طرح امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی از وزارت امور اقتصاد و دارایی که با مدیریت بسیار خوب باعث شد قیمت سیمان از ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان برسد تشکر کنم.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت اقتصاد با عرضه مناسب سیمان در بازار سرمایه موجب کاهش قیمت آن شد، امیدواریم همه موارد به این صورت پیگیری شوند.
پیگیری دپوی کالاهای فاسدشدنی در گمرک


در بخش دیگری از جلسه دیروز حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در تذکری، گفت: بنده هفته گذشته بازدیدی از گمرک داشتم، با حجم انبوهی از سرم‌هایی فاسد که ۵ سال از تاریخ مصرف آنها می‌گذرد و از آلمان وارد شده است، مواجه شدیم. سرم‌هایی مخصوص بیماران دیالیزی نیز وارد شده و چندین سال است که در گمرک دپو شده است. حجم قابل توجهی از شیرخشک کودکان نیز در گمرک دپو شده است که در حال فاسد شدن است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به وزیر اقتصاد تذکر دادم. باید برنامه‌ریزی دقیقی در مورد کالاهایی که فاسد شدنی است در گمرکات وجود داشته باشد. سازمان اموال تملیکی باید با توجه به نیاز مردم در بازار، اقدام به عرضه این کالاها کنند. این کالاها بیت‌المال است و پول بابت آنها داده شده و مردم در تخت بیمارستان به این کالاها محتاج هستند.
در ادامه، محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی از کمیسیون اقتصادی خواست این موضوع را پیگیری کند. وی گفت: این سرم‌ها سال ۹۵ وارد کشور شده است. بخش خصوصی آن را وارد کرده و به هر دلیلی اجازه ترخیص از گمرک ندارد. بنابراین این سرم‌ها در شرایط کرونایی وارد نشده بلکه مربوط به ۵ سال قبل است. بسیاری از کالاها به دلایل مختلف در گمرک باقی می‌ماند که ممکن است فاسد شدنی باشد.
رفراندوم برای حذف یارانه­‌های
پیدا و پنهان
ابوالفضل ابوترابی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه عدد بسیار بالای یارانه نقدی که در سال پرداخت می‌شود، بنده بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کردم.
وی با بیان اینکه یارانه‌های پنهان و آشکار دو برابر بودجه سالیانه کشور است، تصریح کرد: در واقع افراد مرفه جامعه بیست و پنج برابر مستضعفین از یارانه استفاده می‌کنند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح در سامانه طرح‌های مجلس بارگذاری شده است، گفت: این تقاضا تاکنون توسط ۲۲ نفر از نمایندگان امضا شده است.
ابوترابی تصریح کرد: البته برای مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس به ۱۰۰ امضا نیاز است و تصویب این تقاضا هم به کسب حداقل دو سوم آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد.
شکستی به مراتب سنگین‌­تر از ویتنام
احمد علیرضابیگی نیز در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست آمریکا در افغانستان را به مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست آمریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند.
وی ادامه داد: فرمانده سپاه قدس معتقد بود این حادثه بعد از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری آمریکا و حضور واشنگتن در افغانستان اتفاق افتاده است. حضور آمریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱ سپتامبر نداشته و آمریکا پس از ترور احمدشاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود.
علیرضابیگی افزود: سردار قاآنی تأکید کرد جمهوری اسلامی با نگاهی مبتنی بر منافع ملی خود، تحولات افغانستان را رصد می‌کند و به سرنوشت افغانستان علاقه‌مند است به همین دلیل از ابتدای ورود شوروی به افغانستان به‌عنوان وظیفه دینی از مردم این کشور حمایت کرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به گفته سردار قاآنی، آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و بنا بر اعتراف رئیس‌جمهور این کشور، روزی ۱۸ نفر از سربازان بازگشته از افغانستان خودکشی می‌کنند.
وی اظهار داشت: سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.
علیرضابیگی تأکید کرد: به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.
آمریکا مانع مذاکرات بین الافغانی شد
سیدنظام الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تحولات افغانستان و خروج آمریکا بعد از ۲۰ سال از این کشور، هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت جلسه‌ای غیرعلنی با حضور فرمانده نیروی سپاه قدس برگزار کند. در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد و سردار قاآنی مطالب بسیار دقیق و مستندی از تحولات افغانستان مطرح کرد و تعدادی از نمایندگان هم نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره این موضوع مطرح کردند.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که ما با مردم افغانستان پیوندهای نزدیکی داریم تحولات این کشور را با دقت رصد می‌کنیم و در درجه اول تصمیم مردم افغانستان برای ما حائز اهمیت است و هر تصمیمی که آنان برای آینده کشورشان بگیرند، مورد احترام مردم ما و جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.
موسوی ادامه داد: با توجه به اظهارات سردار قاآنی و همچنین گزارش‌هایی که ما از نهادهای ذیربط دریافت کردیم، ایران درخصوص تحولات افغانستان ‌اشراف کامل دارد و این گونه نیست که دستگاه‌های امنیتی دفاعی و سیاست خارجی ایران نسبت به تحولات افغانستان غافلگیر شده باشند.
نماینده مردم تهران د۰ر مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تحولات افغانستان یک دفعه رخ نداده است و مدت‌هاست شاهد کشمکش‌های نظامی و سیاسی در این کشور هستیم و بر این اساس نهادهای سیاسی و امنیتی ما در این باره دچار غافلگیری نشدند و سردار قاآنی هم تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران‌اشراف کاملی نسبت به تحولات افغانستان دارد.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از منظر دفاعی و دیپلماتیک آمادگی کامل برای مواجه شدن با این تحولات را داشته است و در حال حاضر هم تلاش جدی می‌کنیم که منافع مردم ایران و افغانستان در این تحولات لحاظ شود.
موسوی یادآور شد: آمریکایی‌ها دچار شکست‌های پی‌در‌پی در افغانستان شدند و علاوه‌بر این از مدت‌ها قبل طالبان اقداماتی را برای تصرف افغانستان آغاز کرده بود. البته ایران پیش از آغاز این تحولات، مذاکرات بین الافغانی را برگزار کرد و خود آنان هم از ابتکار عمل ایران استقبال کردند و اگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد شاهد بسیاری از مشکلات موجود در افغانستان نبودیم.
وی گفت: آمریکایی‌ها بر افغان‌ها فشار آوردند و مانع از ابتکار عمل ایران و ادامه مذاکرات بین الافغانی شدند. در حال حاضر ثبات و امنیت افغانستان و منافع ملت ایران و مرزهای کشورمان مورد توجه ماست و تاکنون هم هیچ تعرضی در مرزهای ما اتفاق نیفتاده است.
وی تاکید کرد: در این بین نباید نقش مخرب آمریکا در مسئله افغانستان نادیده گرفته شود چرا که آمریکایی‌ها به اسم مبارزه با تروریسم بیست سال افغانستان را‌اشغال کردند اما فرار مفتضحانه و غیرمسئولانه‌ای داشتند و در حالی که زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی افغانستان را بر هم ریختند از این کشور خارج شدند.
موسوی تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران نظر و رای مردم افغانستان حائز اهمیت است و هر چه آنان بپذیرند، مورد دفاع ایران خواهد بود.
راهکارهای ترخیص کالاهای دپو شده
غلامرضا مرحبا با ‌اشاره به جزئیات نشست عصر دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: از آنجایی که احسان خاندوزی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب شد، در این جلسه انتخاب جایگزین وی برای تصدی نایب‌رئیسی کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و شهباز حسن‌پور به عنوان نایب‌رئیس‌دوم کمیسیون انتخاب شد.
وی ادامه داد: همچنین لایحه توسعه منطقه انزلی جهت رفع ایرادات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اعمال تغییرات لازم، به تصویب اعضای کمیسیون رسید.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ دستور بعدی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه ایجاد مناطق تجاری و صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران بود که این لایحه نیز به تصویب رسید.
مرحبا بیان کرد: همچنین لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی درباره کمک به همکاری‌های متقابل در امور گمرکی نیز تصویب شد. دیگر اینکه لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح شد و به تصویب اعضای کمیسیون اقتصادی رسید.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی مجلس تذکری درباره دپوی برخی از کالاها و لوازم بیمارستانی در گمرکات ارائه داد و گفت که علیرغم نیاز کشور به این کالاها، کالاهای مذکور در گمرکات کشور فاسد می‌شوند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌مجلس نیز امروز کمیسیون اقتصادی مجلس را مأمور کرد تا موضوع ترخیص کالاهای مورد نیاز و فاسد شدنی در گمرکات را پیگیری و گزارش آن را به هیئت‌رئیسه ارائه کند که راهکارها و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شد.