‌ترکیب اجباری واکسن‌ها برای جمع کردن بی‌مسئولیتی ها


آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعرا: روزگذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، لازم است دوز دوم را آسترازنکا بزنند.برای نخستین بار است که تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید می‌شود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد ایران نخستین کشور جهان است که تزریق ترکیبی واکسن‌های اسپوتنیک‌وی و آسترازنکا را تایید می‌کند.لازم به ذکر است که پیش‌تر ترکیب فایزر و آسترازنکا برای دریافت ایمنی بیشتر تایید شده بود. نتیجه بررسی‌های دانشمندان در دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که ترکیب دو واکسن فایزر و آسترازنکا در روند واکسیناسیون علیه بیماری همه گیر «کووید ۱۹» منجر به ایمنی بالای بدن در برابر این بیماری می‌شود.این نتیجه می‌تواند زمینه انعطاف بیشتر در جریان استفاده از واکسن‌های مختلف در روند واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا را فراهم کند. گزارش تحقیق پژوهشگران آکسفورد در نشریه علمی «لانست» منتشر شد. در این گزارش آمده که میزان پادتن در بدن افرادی که با فاصله چهار هفته به آنها یک دوز از واکسن فایزر و یک دوز از واکسن آسترازنکا تزریق شده بود بالا بوده است.مقامات بهداشتی در بسیاری از کشورهای جهان به دنبال انعطاف پذیری بیشتر در جدول زمانی واکسیناسیون علیه بیماری «کووید ۱۹» هستند تا امکان استفاده از ذخایر واکسن با بیشترین کارایی در راستای ایمن‌سازی جمعیت در برابر این بیماری فراهم شود. یکی از راه‌های انعطاف پذیری بیشتر در روند واکسیناسیون افزایش فاصله زمانی بین تزریق دوز اول و دوز دوم است. در گزارش دانشمندان آکسفورد از تحقیق شان درباره تزریق دو دوز واکسن متفاوت آمده که استفاده از واکسن‌های آسترازنکا و فایزر به ترتیب به عنوان دوزهای اول و دوم در میان افراد واکسینه شده بیشتر از حالت معکوس ایمنی ایجاد کرده است. با این حال در هر دو حالت سطح پادتن در بدن افراد بیشتر از کسانی است که با دو دوز از واکسن آسترازنکا واکسینه شده اند.اما تزریق ترکیبی واکسن‌های اسپوتنیک وی و آسترازنکا برای تامین ایمنی بیشتر نیست بلکه رنگ و بویی از اجبار دارد. زیرا در شرایطی که روسیه به قول‌های خود عمل نکرده است کسانی که دوز اول واکسن اسپوتنیک وی را زده‌اند به دوز دوم این واکسن دسترسی ندارند و چاره‌ای جز استفاده از واکسن‌های دیگر به صورت ترکیبی ندارند.
>تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا در ایران رسما تایید شد
معاونت بهداشت وزارت بهداشت از تزریق ترکیبی واکسن‌های کرونا خبر داد.به گزارش اقتصادآنلاین، معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: با توجه به عدم تامین دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی و نامشخص بودن زمان تامین آن در آینده نزدیک، به منظور پیشگیری از تاخیر بیشتر واکسیناسیون و اعتراضات دریافت‌کنندگان نوبت اول و بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کرونا، لازم است به افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک‌وی را دریافت کرده‌اند، یک نوبت واکسن استرازنکا به جای نوبت دوم واکسن اسپوتنیک‌وی تجویز شود.
>رویکرد علمی با اجبار مدیریتی؟


هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این باره به آفتاب یزد گفت:«تا به امروز در دنیا تنها بر روی یک ترکیب کار شده است و آن هم ترکیب آسترازنکا و فایزر است.یعنی ترکیب تکنولوژی mRNA که فایزر است با آسترازنکا که تکنولوژی آدنو ویروسی است. در دنیا تحقیقات در باره ترکیب این دو نوع واکسن انجام شده است و متوجه شده‌اند این ترکیب اثر بخشی بهتری را به همراه دارد.کاری که در ایران در حال انجام شدن است mix and mach نیست بلکه جمع کردن بی‌عرضگی‌ها است.از سوی دیگر اسپونتیک تنها واکسنی است که دو دوز آن باهم متفاوت است و حتی رنگ ویال‌های مختلفی دارد.عده‌ای در ایران دوز اول این واکسن را تزریق کرده‌اند و به هر دلیلی دوز دوم این واکسن تامین نشده است و تحت فشار آسترازنکا برای دوز دوم این افراد در نظر گرفته شده است. این ترکیب تنها در ایران دیده می‌شود و احتمالا هم استدلال بر این است که تکنولوژی هر دوی این واکسن‌ها آدنو ویروسی است.اتفاقی هم که قبلا رخ داده است این است که مجموعه آکسفورد آسترازنکا پیشنهادی به گامالیا اسپونتیک داده بودند که ترکیب این دو واکسن تزریق شود که به نتیجه نرسیدند و هنوز تحقیقی وجود ندارد. ترکیب آسترازنکا تنها برای جمع کردن بی‌مسئولیتی‌ها است.زیرا نتوانستند دوز دوم اسپونتیک را برای جامعه هدف فراهم کنند.هنوز مبنایی برای این کار در دنیا وجود ندارد و ایران فعلا اولین و تنها جایی است که این ترکیب را در نظر گرفته است. »
>این ترکیب از دل تحقیقات و کارآزمایی بالینی بیرون نیامده است
یزدانی در باره عوارض این ترکیب گفت:«ما اطلاعی نداریم. مسئله این نیست که با این ترکیب اثر واکسن‌ها از بین برود و عوارض در پی داشته باشد. مسئله این است که بیماری که واکسن دریافت می‌کند ناخودآگاه احتمال ابتلا و مرگ خود را پایین می‌داند و در همین راستا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان افراد کمتر می‌شود و افراد بیشتری در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند. ما نمی‌دانیم با این ترکیب تاثیر‌گذاری واکسن کمتر می‌شود یا بیشتر زیرا اطلاعی در این باره نداریم.ممکن است حدس بزنیم که این ترکیب ضرری ندارد ولی نمی‌توانیم تاثیر‌گذاری آن را اثبات کنیم. متاسفانه این ترکیب از دل تحقیقات و کارآزمایی بالینی
بیرون نیامده و این ترکیبی است که ناچارا مسئولین به آن
رسیده اند. ما نمی‌دانیم این ترکیب مضر یا مفید است زیرا در دنیا قرار بوده است این نوع ترکیب انجام شود اما تا امروز نتایجی از آن در دسترس نیست ما باید منتظر نتایج تحقیقات این دو ترکیب
باشیم.»
> احتمال خطر آفرین بودن این ترکیب رد شده است
در آخر بابک قرائی مقدم پزشک و کارشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت:« این کار براساس یک اجبار صورت گرفته است. یعنی دوز دوم اسپوتنیک برای تعدادی از افرادی که دوز اول این واکسن را تزریق کرده‌اند تامین نشده بنابراین آن‌ها مجبور شده‌اند که از ترکیب این دو واکسن استفاده کنند. درست است که این کار بر اساس یک اجبار صورت گرفته است اما این ترکیب خطر آفرین نیست.درباره بی‌اثر کردن دارو نیز احتمال بی‌اثر کردن واکسن‌ها وجود ندارد.ممکن است این ترکیب به اندازه‌ای که هر دو دوز اسپونتیک تاثیر‌گذاری 90 درصدی نداشته باشد. لذا ممکن است کارآیی این ترکیب پایین‌تر از 90 درصد برسد و حتی ممکن است بالاتر باشد. اما چون تا به حال این کار انجام نشده است و از روی اجبار این ترکیب در ایران تزریق می‌شود اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد.افرادی که دوز اول را اسپونتیک زده‌اند بهتر است که دوز دوم آسترازنکا را بزنند. اما از لحاظ پزشکی این ترکیب خطری برای افراد ندارد و خوشبختانه کمیته فنی هم این مسئله را بررسی کرده است و احتمال خطر آفرین بودن این ترکیب رد شده است و همچنین این ترکیب اثر بخشی واکسن را از بین نمی‌برد. درباره میزان کارآیی این ترکیب باید منتظر نتایج تحقیقات باشیم. زیرا ایران اولین کشوری است که از این ترکیب استفاده می‌کند. روسیه یک میلیون دوز واکسن به ایران داده است و این مشکل به همین دلیل به وجود آمده است.کسانی که اسپوتنیک دریافت کردند از کادر درمان بودند یا افرادی که در گروه‌های کاری پر خطر قرار داشتند.بهتر است اگر قرار باشد دوز دوم در برنامه واکسیناسون ایران وجود داشته باشد افرادی که این ترکیب را تزریق کرده‌اند در اولویت قرار بگیرند. »