ایران از هرآنچه مردم افغانستان بپذیرند دفاع می‌کند

روز گذشته منتخبان ملت جلسه‌ای غیرعلنی را در رابطه با مهم‌ترین تحولات روز‌های اخیر منطقه با حضور سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار کردند که طی آن فرمانده سپاه قدس گزارشی پیرامون اتفاقات و تحولات سیاسی اخیر در کشور افغانستان به نمایندگان مجلس ارائه کرد. نشست غیرعلنی مجلس در حالی برگزار شد که طی هفته‌های اخیر رسانه‌های ضدانقلاب وابسته به مراکز جاسوسی غربی در کنار برخی از طیف‌های سیاسی داخلی در رابطه با تحولات افغانستان اتهامات فراوانی را متوجه نظام اسلامی کرده‌اند. برگزاری نشست غیرعلنی و آنچه از محتوای این جلسه طبق گفته‌های برخی از نمایندگان مردم گفته می‌شود آن است که جمهوری اسلامی ایران به سهیم بودن همه مردم افغانستان در اداره کشور به صورت مساوی احترام قائل است و دخالت بیگانه در امور داخلی این کشور را اساساً برنمی تابد.
همچنین هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند، ایران از آن دفاع خواهد کرد و هر گونه اقدامی را که در جهت بازگشت صلح و ثبات به افغانستان لازم باشد دریغ نخواهد کرد.
هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند، ایران از آن دفاع خواهد کرد
نظر و رأی مردم افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و سیاست رسمی این است که رهبر انقلاب آن را بیان فرمودند و هر آنچه مردم این کشور بپذیرند، ایران اسلامی نیز از آن دفاع خواهد کرد.


سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص این نشست غیرعلنی گفت: با توجه به تحولات کشور افغانستان و همچنین خروج امریکایی‌ها که بعد از ۲۰ سال صورت گرفته است، هیئت رئیسه مجلس جلسه‌ای را با حضور سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل داد. سردار قاآنی درخصوص تحولات افغانستان مطالب دقیق و مستندی را بیان و تحلیل خوبی را ارائه کرد و در این میان تعدادی از نمایندگان نیز دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند.
ایران نمی‌تواند نسبت به مردم افغانستان بی‌تفاوت باشد
وی ادامه داد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند تحولات افغانستان را به دقت دنبال می‌کنیم، زیرا از جوانب مختلف حائز اهمیت است، مردم این کشور پیوند دیرینه فرهنگی، تاریخی و دینی دارند و نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود، بنابراین ایران به دقت مسائل این کشور را رصد می‌کند. در این میان مردم افغانستان و تصمیم‌شان برای آینده از نظر کشور ما مهم است و به آن احترام می‌گذاریم.
تلاش‌های ایران برای مذاکرات بین‌الافغانی
وی گفت: با توجه به اینکه ایران از حیث دیپلماتیک و دفاعی، اشراف و آمادگی کاملی در مواجهه با تحولات افغانستان دارد، تلاش‌های جدی انجام داده است تا منافع مردم این کشور و ایران اسلامی در تحولات لحاظ شود.
موسوی گفت: امریکایی‌ها در افغانستان دچار ضعف شدند، دولت این کشور نیز در اداره امور تضعیف شد و طالبان نیز برای تصرف بخش‌های مختلف اقداماتی را آغاز کرد، لذا دستگاه دیپلماسی و سایر نهاد‌ها در این خصوص فعال شدند و ایران سعی کرد در اطراف منازعه صورت گرفته، جلسه بین‌الافغانی را برگزار کند که از گروه‌های مختلف از جمله طالبان و دولت وقت نیز حضور داشتند.
فشار امریکا مذاکرات را ناتمام گذاشت
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: این ابتکار جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال طرف‌های مختلف قرار گرفت و نتایج خوبی در پی داشت که اگر ادامه می‌یافت شاید برخی مسائل که امروزه در افغانستان رقم خورده است به سمت و سوی دیگری می‌رفت، زیرا همگی آن‌ها حُسن نیت ایران را قبول داشتند و بدون هیچ قدرت خارجی در میان خود مذاکره می‌کردند. وی گفت: البته امریکایی‌ها بر دولت افغانستان فشار آوردند و مذاکرات ادامه نیافت. اگر کارشکنی‌های رژیم امریکا نبود، قطعاً ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و موضوع مذاکرات بین‌الافغانی نتیجه می‌داد، اما امریکایی‌ها مانع مسیر دیپلماتیک شدند و نتیجه به سمت عملیات نظامی سوق یافت. ایران تلاش خواهد کرد مذاکرات همه‌جانبه مجدداً در افغانستان رخ دهد و خشونتی در این کشور صورت نگیرد و همه مردم در تعیین سرنوشتشان شریک باشند و ثبات در این کشور شکل بگیرد.
موسوی گفت: تلاش خواهیم کرد علاوه بر اینکه رأی و دیدگاه مردم افغانستان در آینده‌شان لحاظ شود، منافع ملت ایران و امنیت و ثبات مرزهایمان نیز در نظر گرفته شود، طی این مدت نیز هیچ تعرضی به مرزهایمان نشده است و آمادگی کامل در این راستا وجود دارد.
نقش مخرب امریکا در افغانستان
وی اظهار کرد: آنچه این روز‌ها مغفول مانده است و مردم و رسانه‌ها نیز باید به آن توجه کنند، نقش مخرب و غیرسازنده‌ای است که امریکایی‌ها در مسئله افغانستان ایفا کردند. این روز‌ها متأسفانه بعضاً در برخی رسانه‌های داخلی و حتی شخصیت‌ها به دلیل عدم اشرافیت کافی نسبت به مسئله طوری مطالب بیان می‌شود که انگار جمهوری اسلامی تقصیری داشته یا به طور فعال به این موضوع وارد نشده است.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: امریکایی‌ها به اسم مبارزه با تروریسم و حذف گروه‌های تروریستی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی و وارد کردن دموکراسی درافغانستان، این کشور را به مدت ۲۰ سال اشغال کردند. امریکا چرا به عنوان قدرت مداخله‌جو وارد افغانستان شد و در این سال‌ها به وعده‌هایش نیز عمل نکرد، به عنوان مثال سیستم بوروکراتیکی که امریکایی‌ها در افغانستان ایجاد کردند، به شدت ضعیف و فاسد بود و یکی از دلایلی که دگرگونی سیاسی در این کشور شکل گرفت و گروهی که قبلاً در صحنه سیاسی افغانستان حذف شده بود، مجدداً توانست قدرت را در این کشور به دست بگیرد و مردم افغانستان نیز رغبتی به دفاع نداشتند، به دلیل این بود که امریکایی‌ها روح مقاومت و امید را در مردم این کشور تضعیف کرده بودند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم افغانستان از عملکرد امریکایی‌ها ناراضی بودند، زیرا قول‌های آن‌ها در حوزه زیرساختی و اقتصادی محقق نشده بود و سرمایه‌گذاری‌ای که در آنجا صورت گرفته بود، بیشتر در بخش نظامی بود. ارتش افغانستان نیز به دلیل اقدامات امریکا نتوانست به جایگاه واقعی خود برسد و این در حالی است که نهایتاً امریکایی‌ها به طور مفتضحانه و غیرمسئولانه از افغانستان فرار کردند.
بازگشت افغانستان به نقطه صفر ۲۰ سال پیش
موسوی گفت: افغانستان اکنون به نقطه صفر ۲۰ سال پیش برگشته و حاکمیتی که در آن سال بر این کشور مسلط بود و حتی امریکایی‌ها برای مبارزه با آن‌ها وارد این کشور شدند، مجدداً روی کار آمده است. جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل بر مسئله دارد و به صورت فعال و مبتکرانه با گروهی که در افغانستان غلبه یافته در تماس است و تلاش می‌کند منافع مردم این کشور و ملت ایران را حفظ کند.
وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: نظر و رأی مردم افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و سیاست رسمی است که رهبر انقلاب آن را بیان فرمودند و هر آنچه مردم این کشور بپذیرند، ایران اسلامی نیز از آن دفاع خواهد کرد.
همه اقوام افغانستان باید در اداره کشورشان سهیم باشند
احمد علیرضابیگی در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به مهر گفت: به گفته سردار قاآنی، کارشناسان سیاسی و نظامی شکست امریکا در افغانستان را به مراتب مهم‌تر و پررنگ‌تر از شکست امریکا در ویتنام تحلیل می‌کنند. فرمانده سپاه قدس معتقد بود این حادثه بعد از ۲۰سال سرمایه‌گذاری امریکا و حضور واشنگتن در افغانستان اتفاق افتاده است. حضور امریکا در افغانستان ارتباطی با حادثه ۱۱سپتامبر نداشته و امریکا پس از ترور احمدشاه مسعود مصمم به حضور در افغانستان شده بود.
علیرضابیگی افزود: سردار قاآنی تأکید کرد جمهوری اسلامی با نگاهی مبتنی بر منافع ملی خود، تحولات افغانستان را رصد می‌کند و به سرنوشت افغانستان علاقه‌مند است، به همین دلیل از ابتدای ورود شوروی به افغانستان به‌عنوان وظیفه دینی از مردم این کشور حمایت کرد.
وی اظهار داشت: سردار قاآنی تأکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود، نقشه امریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند، بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و امریکا به اهداف خود دست نیابد. به گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.
امریکا مفتضحانه افغانستان را ترک کرده است
همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات با اشاره به همین نشست گفت: در نشست غیرعلنی امروز (دیروز) مجلس سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه با حضور در صحن گزارشی را در مورد وضعیت افغانستان ارائه کرد. وی افزود: امپراتوری امریکا امروز به یک شیر بی‌یال و دمی تبدیل شده که دندان‌هایش ریخته و پس از ۲۰ سال مفتضحانه افغانستان را ترک کرده است و سعی دارد در این باره آدرس غلط به افکار عمومی بدهد. طبق گزارش سردار قاآنی امریکا در ۲۰ سال گذشته روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و سرجمع نزدیک ۵/۲ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است. سلیمی خاطرنشان کرد: طبق گزارش فرمانده نیروی قدس سپاه، امریکا در این ۲۰ سال تلفات و کشته‌های زیادی داده و البته ده‌ها بار عروسی مردم افغانستان را به خاک و خون کشیده است.
اجازه ناامنی در مرز‌ها را نمی‌دهیم
ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سردار قاآنی در این جلسه نکاتی را درباره خسارت‌های امریکا در افغانستان بیان کرد و طبق گفته وی، امریکا ۸۰هزار نیروی نظامی وارد افغانستان کرد. بیش از ۲ هزار میلیارد دلار و روزانه ۳۰۰میلیون دلار در این کشور هزینه کرد، آمار کشته‌شدگان امریکا در افغانستان بیش از ۱۰هزار نفر بود، اما امریکایی‌ها هیچ نتیجه‌ای هم نگرفتند.
شورای اسلامی تصریح کرد: فرمانده نیروی قدس سپاه تأکید کرد که امریکا جهت تسلط بر ایران، روسیه، چین و هند وارد افغانستان شد، اما شکست خورد و در نهایت از این کشور فرار کرد.
رضایی تأکید کرد: به گفته سردار قآانی امریکا داعش را به افغانستان آورد تا از آنان برای رسیدن به اهداف خودش استفاده کند. همچنین مذاکرات دوحه به دلیل دخالت امریکایی‌ها بی‌نتیجه بوده است.